زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

هفتۀ گذشته در رویداداهای مختلف در کشور سه تن کشته و پنج تن دیگر زخمی شده بودند

هفتۀ گذشته در رویداداهای مختلف در کشور سه تن کشته و پنج تن دیگر زخمی شده بودند

author avatar
12 Oct 2024 - 19:50
هفتۀ گذشته در رویداداهای مختلف در کشور سه تن کشته و پنج تن دیگر زخمی شده بودند
author avatar
12 Oct 2024 - 19:50

کابل (پژواک، ۲۱ میزان ۱۴۰۳): هفتۀ گذشته، برخی نهادها از وضعیت حقوق دختران در افغانستان ابراز نگرانی کردند، روسیه گفته که برای تأمین صلح در آسیای میانه گفتگو با ا.ا ضروری است، مقام‌های افغان از این موضع آن‌کشور استقبال کردند و امریکا دربارۀ حملات تروریستی از افغانستان ابراز نگرانی کرده، اما ا.ا می‌گوید، از خاک افغانستان هیچ تهدیدی متوجۀ کشورهای دیگر نیست.

خبرهای مهم هفتۀ گذشته:

  • اوشاکوف: نام ا.ا به‌زود از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف خواهد شد.
  • نگرانی‌های امریکا در رابطه با حملات تروریستی از افغانستان، ا.ا: از افغانستان علیه هیچ کشوری تهدید وجود ندارد.
  • روسیه: برای تأمین صلح در آسیای میانه گفتگو با ا.ا ضروری است. فطرت: از موضع مثبت روسیه استقبال می‌کنیم.
  • روز جهانی دختر؛ رزا اوتونبایوا: از این روز در افغانستان با غم و اندوه تجلیل می‌گردد.
  • قرارداد استخراج گاز به ارزش یک میلیارد دالر امضا شد و ۱۲ پروژه به ارزش ۱۰ میلیون افغانی منظور گردیده‌است.
  • کابل: تنش میان حکومت پاکستان و مخالفین سیاسی قابل نگرانی است. اسلام‌آباد: ا.ا بر حل مشکلات خود تمرکز کند.

تلفات:

هفتۀ گذشته در رویدادهای مختلف در افغانستان سه تن کشته و پنج تن دیگر زخمی شده‌ بودند.

مقامات محلی می‌گویند، افراد مسلح ناشناس یک تن را با ضرب چاقو در فراه به قتل رسانده‌ و همسر وی را مجروح کرده‌اند، یک تن در کندهار همسر خود را به قتل رسانده و برادر او را مجروح کرده‌است و یک تن در سرپل پدر خود را به قتل رسانده‌است.

براساس گزارش‌ها، از اثر انفجار مواد منفجر ناشده در ننگرهار سه کودک زخم برداشته‌اند.

یادآوری: آمار یادشدۀ این تلفات بر اساس گزارش‌های رسیده به پژواک نشان داده شده‌است، اما ممکن در مودر برخی رویدادها گرازش‌ها را بدست نیاورده باشد و یا منابع آمار دقیق تلفات را اعلام نکرده باشند.

هفتۀ ماقبل در رویدادهای مختلف در سراسر کشور سه تن کشته و هشت تن دیگر زخمی شده بودند.

این در حالی است که قبل از وقوع تحول سیاسی در ماه اسد سال ۱۴۰۰ در کشور، هر هفته در جنگ‌ها صدها فرد ملکی و افراد جناح‌های درگیر کشته و زخمی می‌شدند.

حذف نام ا.ا از فهرست سیاه روسیه

یوری اوشاکوف، معاون رئیس جمهور روسیه گفته‌ که امارت اسلامی در آیندۀ نزدیک از فهرست گروه‌ها تروریستی حذف خواهد شد.

وی گفته‌ که تلاش‌ها برای حذف نام امارت اسلامی از فهرست ممنوعه جریان دارد.

همچنان، ضمیر کابلوف نمایندۀ ویژۀ رئیس جمهور روسیه برای افغانستان نیز گفته‌‌است که روسیه در آیندۀ نزدیک نام امارت اسلامی را از فهرست گروه‌ها تروریستی این کشور حذف می‌کند.

حمدالله فطرت، سخنگوی معاون امارت اسلامی از این تصمیم فدراسیون روسیه ستایش کرده می‌گوید، حکومت سرپرست افغانستان به تعامل با کشورها باور دارد و از سایر کشورها نیز می‌خواهد که در این مورد فکر کنند.

فطرت می‌افزاید: «این تصمیم فدراسیون روسیه قابل ستایش است که امارت اسلامی افغانستان را از فهرست گروه‌های ممنوعۀ خود حذف کند و این یک اقدام مثبت در بخش توسعۀ تعاملات و روابط است. امارت اسلامی افغانستان روی تعاملات باور دارد و تعاملات به نفع همه جوانب است.»

این در حالی است که قزاقستان به عنوان نخستین کشور نام امارت اسلامی را از فهرست گروه‌ها تروریستی حذف کرد و به دنبال آن قرغزستان نیز اقدام مشابه را انجام داده‌است.

پیشنهاد گفتگو با ا.ا

هفتۀ گذشته، گریگوری کراسین رئیس امور بین‌الملی شورای فدراسیون روسیه در نشست پیرامون امنیت منطقه‌یی آسیای میانه در تاجکستان  گفته‌است، برای صلح و ثبات در آسیای میانه گفتگو با مقامات کنونی افغانستان ضروری ‌است.

حمدالله فطرت، سخنگوی معاون امارت اسلامی در یک پیام صوتی گفته‌است: «ما از این موضع مثبت فدراسیون روسیه استقبال می‌کنیم، واقعیت هم همین است که گفتگو و دیالوگ کشورهای منطقه با امارت اسلامی برای ثبات و توسعۀ روابط لازمی است.»

وی گفته‌است، دیالوگ سیاسی راهی را برای تعاملات مثبت فراهم می‌کند و امارت اسلامی نیز بر تعامل سیاسی سازنده از طریق گفتگو باور دارد.

این در حالی است که سکات سمیت، مسؤول بخش سیاسی یوناما گفته‌است، در تلاش هستند که از طریق گفتگو میان افغانستان و جامعۀ جهانی روابط مثبت و فضای قابل اطمینان ایجاد کند و برای موضوعات سیاسی بزرگ قابل بحث راه حلی را جستجو کند.

نگرانی‌های امریکا در بارۀ حملات تروریستی از افغانستان و واکنش امارت اسلامی

 

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجۀ امریکا با ابراز نگرانی از تهدید از خاک افغانستان‌ گفته‌است : «ما باید اطمینان حاصل کنیم که ایالات متحده دوباره مورد حملات تروریستی از خاک افغانستان قرار نگیرد و ما در این زمینه ظرفیت‌های خود را حفظ می‌کنیم. ما تصریح کرده‌ا‌یم که عادی شدن روابط با طالبان وابسته با تغییر رفتار طالبان در مورد حقوق بشر، اجازه دادن به آموزش دختران و کار کردن زنان است.»

در عین حال، صبرینا سینگ، معاون سخنگوی وزارت دفاع امریکا از تهدیدات گروه القاعده در افغانستان و منطقه ابراز نگرانی کرده‌است.

اما حمدالله فطرت، معاون سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید، هیچ گروه تروریستی در افغانستان حضور ندارد و نگرانی‌ها در این مورد بی‌بنیاد است.

وی گفته‌است: «تمام نگرانی‌ها در این مورد را بی‌بنیاد می‌دانیم و ما این ادعاها را رد می‌کنیم که ممکن خطری از افغانستان به سایر کشورها متوجه است، هیچ تهدید و نگرانی از افغانستان به کشور دیگر متوجه نیست، هیچ گروه خارجی در افغانستان فعالیت ندارد و امارت اسلامی افغانستان به هیچ کس اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان به سایر کشورها تهدید متوجه کند.»

روز جهانی دختر

هفتۀ گذشته، از روز جهانی دختر در سال جاری میلادی در سرتاسر جهان تحت شعار «دید دختران برای آینده» تجلیل شد.

هیأت معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گفته‌است، که این روز در افغانستان با غم و اندوه فراوان تجلیل می‌شود.

روزا اوتونبایوا، رئیس یوناما با اشاره به محدودیت‌های وضع‌شده بالای دختران در کشور گفته‌است، با گذشت هر روز آسیب‌های زیاد به زنده‎گی دختران و زنان در کشور وارد شده و می‌شود و افغانستان به عقب می‌رود.

وی از حکومت سرپرست خواسته‌است که طرزالعمل خود را در این مورد تغییر دهد.

صندوق وجهی کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در صفحۀ اکس خود نگاشته‌است که برای مصؤنیت حقوق دختران و رفع موانع در برابر آنان به یک اقدام جمعی نیاز است.

منبع تاکید کرده‌است که سرمایه‌گذاری و صدای دختران باید در این زمینه تقویت شود.

این در حالی است که امارت اسلامی همواره تاکید کرده که به تامین حقوق دختران و زنان در چوکات شریعت متعهد است و کشورها باید در امور داخلی افغانستان مداخله نکنند.

سرمایه‌گذاری و پیشرفت اقتصادی

براساس گزارش‌ها، هفتۀ گذشته، وزارت معادن و پترولیم قرارداد اکتشاف و استخراج گاز طوطی‌میدان ولایت جوزجان را با یک شرکت ازبکستانی به امضا رساند و این شرکت در سال اول ۱۰۰ میلیون و در ده سال یک میلیارد دالر امریکایی سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

همچنان، معاونیت اقتصادی ریاست‌الوزراء گفته‌است، کمیسیون تدارکات ملی قرارداد ۱۲ پروژه به ارزش حدود ده میلیارد افغانی منظور و قرارداد ۱۵ پروژۀ دیگر را تعدیل کرده‌است.

هفتۀ گذشته، کار پروژۀ تولید ۲۲،۷۵ میگاوات برق آفتابی به هزینۀ ۱۸،۲ میلیون دالر در ولسوالی سروبی کابل آغاز شد.

مقامات افغان گفته‌اند‌ که کمپنی به نام «رینیووا» می‌خواهد روی تولید ۴۰ میگاوات برق آفتابی سرمایه‌گذاری کند و یک سرمایه‌گذار هندی نیز به سرمایه‌گذاری در بخش‌های معادن فلزی، سنگ‌های قیمتی، نفت و گاز ابراز علاقمندی کرده‌است.

اظهارات وزارت‌های خارجۀ افغانستان و پاکستان

براساس گزارشات، هفتۀ گذشته، طرفداران حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان دست به تظاهرات گستردۀ در برخی ایالات این کشور زدند و خواستار رهایی وی از زندان شده‌اند. این تظاهرات پس از آن به خشونت انجامید که پولیس پاکستانی مداخله کرده و ده‌ها تن را بازداشت نمود.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ افغانستان می‌گوید، تنش‌‌ها میان حکومت و مخالفین سیاسی در پاکستان به سطح قابل نگرانی رسیده که ادامۀ آن بالای تمام منطقه تاثیر منفی داشته می‌تواند.

اما ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امور خارجۀ پاکستان اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجۀ افغانستان را مداخله در امور داخلی پاکستان می‌داند و می‌گوید، حکومت سرپرست افغانستان باید روی حل مشکلات داخلی خود تمرکز کند.

ادامۀ کمک‌ها

هفتۀ گذشته، جاپان بیش از هفت میلیون دالر کمک را برای افغانستان اعلام کرده و سازمان جهانی صحت به ارزش ۱،۴ میلیون دالر دوا و کیت صحی را با افغاانستان کمک کرد.

این در حالی است که دفتر هماهنگی کمک‌های بشر دوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا) گفته‌است، برای کمک‌های عاجل اولیه در زمستان آینده در افغانستان به ۶۰۳،۵ میلیون دالر امریکایی نیاز است.

بازدیدها: 0

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر