زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

باشنده‌گان بلخ: علاوه بر نرخ دالر، بهای مواد خوراکی نیز کنترول شود

باشنده‌گان بلخ: علاوه بر نرخ دالر، بهای مواد خوراکی نیز کنترول شود

author avatar
28 Oct 2024 - 16:06
باشنده‌گان بلخ: علاوه بر نرخ دالر، بهای مواد خوراکی نیز کنترول شود
author avatar
28 Oct 2024 - 16:06

مزارشریف (پژواک، ۷ میزان ۱۴۰۳): شماری از باشنده‌گان بلخ شکایت دارند که با افزایش ارزش دالر در برابر افغانی در کشور بهای مواد خوراکی نیز به سرعت افزایش می‌یابد، اما با کاهش نرخ دالر، قیمت‌ مواد خوراکی همچنان بالا باقی می‌ماند.

آنان از حکومت می‌خواهند که در کنترول قیمت‌ها از جدیت کار گیرند.

براساس گزارش‌ها، حدود یک ماه قبل یک دالر نزدیک به ۷۱ افغانی تبادله می‌شد، اما اکنون ارزش یک دالر به حدود ۶۷ افغانی کاهش یافته‌است.

عبدالصمد، باشندۀ مزارشریف، مرکز بلخ در این رابطه به آژانس خبری پژواک گفت، زمانی که نرخ دالر افزایش یابد، بلافاصله قیمت‌های مواد خوراکه نیز افزایش می‌یابد، اما زمانی که کاهش یابد، نرخ مواد کاهش نمی‌یابد.

وی می‌افزاید: «یک ماه قبل ارزش یک دالر ۷۱ افغانی بود، قیمت یک بوجی آرد ۱۵۰۰ افغانی بود، اکنون که ارزش یک دالر به کمتر از ۷۰ افغانی رسیده، باز هم قیمت آرد در همان نرخ قبلی باقی مانده‌است.»

همچنان، عبدالجبار باشندۀ دیگر شهر مزارشریف نیز به پژواک گفت، یک ماه قبل که نرخ دالر بلند بود، قیمت ده لیتر روغن ۸۲۰ افغانی بود، اما اکنون که قیمت دالر کاهش یافته، قیمت روغن به ۹۰۰ افغانی افزایش یافته‌است.

در عین حال، حمیدالله یکی از دکاندارن شهر مزارشریف به پژواک گفت که دکانداران نمی‌توانند قیمت مواد را کاهش یا افزایش دهند، این کار را باید تاجران انجام دهند.

وی گفت: «ما در نرخ‌ها تغییری آورده نمی‌توانیم، اگر به قیمت بلند بخریم، مجبور استیم به قیمت بلند بفروشیم و اگر به قیمت پایین بخریم، باز به قیمت پایین می‌‌فروشیم، این کار تاجران است که مواد را به دکانداران مطابق نرخ روز بفروشند.»

شماری از افراد دیگر نیز اظهارات مشابه داشتند و از حکومت خواستار کنترول قیمت‌های مواد خوارکه شدند.

در عین حال، عزیزالله عزیزی، مدیر تنظیم مارکیت‌های شاروالی مزارشریف می‌گوید که برای کنترول نرخ‌ها در شهر نرخ‌نامه‌ها توزیع کرده‌اند و با متخلفین برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

از سویی‌هم، عبدالقیوم رحیمی مسؤول اتحادیۀ صرافان در بلخ علت افزایش ارزش افغانی در کشور را جلوگیری قاچاق دالر از افغانستان و ترویج افغانی در داد و ستد در برخی ولایات می‌داند.

همچنان، حسیب‌الله نوری سخنگوی د افغانستان بانک به پژواک گفت که این بانک بازارهای پولی کشور را تحت نظارت دارد و برای حفظ ثبات قیمت‌ها گام‌های لازم را بر می‌دارد.

این در حالی است که باشنده‌گان شماری از ولایات دیگر نیز شکایت‌های مشابه دارند و از مسؤولین حکومتی می‌خواهند که نرخ‌های مواد خوراکی را کنترول کنند.

بازدیدها: 0

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر