زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

راه‌اندازی برنامۀ اگاهی‌دهی در مورد کشت بدیل کوکنار و آغاز توزیع بیش از یک میلیون نهال هنگ به دهاقین در بدخشان

راه‌اندازی برنامۀ اگاهی‌دهی در مورد کشت بدیل کوکنار و آغاز توزیع بیش از یک میلیون نهال هنگ به دهاقین در بدخشان

author avatar
28 Oct 2024 - 17:25
راه‌اندازی برنامۀ اگاهی‌دهی در مورد کشت بدیل کوکنار و آغاز توزیع بیش از یک میلیون نهال هنگ به دهاقین در بدخشان
author avatar
28 Oct 2024 - 17:25

فیض‌آباد(پژواک، ۷ عقرب ۱۴۰۳): وزارت زراعت، آبیاری و مالداری امروز با راه‌اندازی کمپاین ترویج کشت بدیل کوکنار در بدخشان به ۱۴۶ دهقان در ولسوالی ارگوی این ولایت نهال هنگ، وسایل پرورش و پروسس این گیاه را توزیع کرد.

در مراسمی که به همین مناسبت از سوی ریاست زراعت، آبیاری و مالداری بدخشان با حضور مسؤولین محلی و دهاقین در ولسوالی ارگوی این ولایت امروز راه‌اندازی شده بود، مسؤولین از مردم خواستند که کشت بدیل کوکنار را ترویج کنند و در شکوفایی کشور سهیم شوند.

مولوی امان‌الله حسن، رئیس زراعت، آبیاری و مالداری بدخشان در این برنامه گفت که مواد مخدر یک پدیدۀ حرام است و به همین منظور از سوی امارت اسلامی زرع، ترافیک و استعمال آن به‌گونۀ قطعی منع شده‌است.

او افزود: «قسمی‌که شما مردم از بزرگان امارت اسلامی بدیل کشت کوکنار، نهال هنگ را تقاضا نمودید، برای تان توزیع می‌شود که در مرحلۀ اول برای ۱۴۶ دهقان بیش از یک میلیون نهال هنگ غوزه نوع تاجیکی که برای هر دهقان هفت هزار نهال هنگ غوزه، مقدار وسایل پرورش وپروسس در کنار راهنمایی تخنیکی توزیع و آگاهی‌دهی می‌شود.»

او افزود که امارت اسلامی طرح پنج سالۀ پروژه‌های  زراعتی و انکشافی را از طریق آنان و موسسات همکار روی دست دارند و به‌زودی برای دهاقین در سطح کشور جهت بدیل کشت کوکنار تطبیق خواهد شد.

عبدالخالق محبوب، رئیس معیشت بدیل وزارت زراعت، آبیاری و مالداری که جهت تطبیق این برنامه به ولایت بدخشان سفر نموده گفت که یکی از بخش‌های مبارزه با مواد مخدر در کنار آگاهی‌دهی عامه، معیشت بدیل است که جایگزین کشت کوکنار را معرفی کند و به اساس تحقیقات زراعتی، تجارب دهاقین و پروسۀ زنجیره افزایی هر محصول سنجش می‌شود که در این ولسوالی نهال هنگ موثر دانسته شده‌است.

او افزود:«طی سه سال گذشته پروژه‌های زیادی از سوی وزارت زراعت و یا مؤسسات همکار در افغانستان تطبیق شده‌است و در آیندۀ نزدیک شاهد تطبیق پروژه‌های بی‌شمار در بخش مالداری، چک‌دیم، پروسس لبنیات و غیره خواهیم بود.»

مولوی شیرمحمد جواد، رئیس امر با المعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات ولایت بدخشان راه‌اندازی کمپاین بدیل کشت کوکنار را ارزشمند عنوان نموده افزود که راه‌اندازی اینگونه برنامه‌هایی که از منکرات جلوگیری می‌کند، لازمی است.

او استعمال و استفاده از مواد مخدر را سبب افزایش خودکشی‌ها در کشور می‌داند و می‌گوید که بیشتر منکرات ریشه در استعمال مواد مخدر دارد.

اما دهاقین می‌گویند که آنان نسبت ضعف اقتصادی به کشت مواد مخدر روی آورده بودند، چون در نظام‌های قبلی پروژه‌هایی که بتواند آنان را به خودکفایی سوق دهد، در کشور تطبیق نشده‌است.

عبدالحفیظ به نمایندگی از باشنده‌گان ولسوالی ارگو می‌گوید که امارت اسلامی برای آنان تطبیق پروژه‌های آب زراعتی را جهت خود کفایی زراعت روی دست گیرد.

او ضمن ستایش از دریافت مقدار نهال هنگ، وسایل پروسس و پرورش این گیاه می‌گوید که این به تنهایی برای آنان بسنده نیست.

محمداسماعیل فرد دیگری که از توزیع نهال هنگ مستفید شده‌است می‌گوید که از روی ناچاری به زرع کوکنار رو آورده بود.

او از امارت اسلامی می‌خواهد که یگانه اولویت برای انان فراهم شدن زمینه کار و تطبیق پروژه های بنیادی از جمله آب زراعتی، اعماربندهای ابگردان بالای دریای کوکچه است که در کنار افزایش محصولات زراعتی زمینهٔ کاریابی را برای آنان مهیا کند.

بازدیدها: 0

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر