زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

موسم برداشت زعفران درهرات با خوشبینی از افزایش آن آغاز شد

موسم برداشت زعفران درهرات با خوشبینی از افزایش آن آغاز شد

author avatar
16 Nov 2011 - 14:28
موسم برداشت زعفران درهرات با خوشبینی از افزایش آن آغاز شد
author avatar
16 Nov 2011 - 14:28

هرات(پژواک،٢٥عقرب٩٠) همزمان با آغاز موسم برداشت حاصل زعفران در هرات،‌ شورای زعفران کاران این ولایت اعلام کرد که طبق برآوردهای اولیه، میزان برداشت زعفران در سال جاری دراین ولایت تا ٢٠ درصد افزایش خواهد یافت.

زعفران، یک گیاه پرثمر و با درآمد زیاد است و برپایۀ معلومات مسوولین محلی و دهقانان هرات؛ سال گذشته هرکیلو زعفران خالص در بازار داخلی، بین ٧٠هزار تا ١٥٠ هزار افغانی به فروش رسید.

بشیراحمد رشیدی،‌ رئیس شورای زعفران کاران هرات، به آژانس خبری پژواک گفت: بررسی ها نشان می دهد که سرمای اخیر در کاهش میزان حاصل زعفران تاثیر جدی نداشته است.

ریاست زراعت هرات در ماه میزان، قبل از پایان موسم کشت زعفران، سطح زیر کشت این گیاه را ١٨٠٠ جریب (٣٦٠ هکتار) اعلام نموده و پیشبینی کرده بود که ساحۀ زیر کشت تا ٣٠ درصد افزایش یابد.

غفار حمیدزی رئیس شرکت افغان زعفران، از تولید کننده گان عمدۀ زعفران درهرات، به پژواک گفت که آنها در سال جاری، دو برابر سال گذشته، زعفران کشت کرده اند.

وی گفت: «ما سال گذشته، ٥٠ جریب را در قریۀ کهدستان ولسوالی انجیل و ١٠ جریب را در قریۀ دل آباد ولسوالی گذره کشت کردیم و در سال جاری، نزدیک به ٥٠ جریب دیگر نیز کشت کردیم.»

به گفتۀ رئیس شرکت افغان زعفران، درحال حاضر ٢٠ مامور ترویج زراعت و دهقان، تحت پوشش این شرکت برای توسعۀ کشت و برداشت بهتر زعفران کار می کنند.

شورای زعفران کاران هرات نیز سطح زیر کشت زعفران در این ولایت را در سال جاری، با حدود 20 درصد افزایش، تقریباً دو هزار جریب برآورد کرده است.

با وجود این، بشیراحمد رشیدی رئیس شورای زعفران کاران هرات گفت که این آمار دقیق نیست و این شورا، برنامه ای را برای تثبیت دقیق سطح زیرکشت و میزان دقیق برداشت زعفران، آغاز کرده است.

وی افزود: «این برنامه، در تمام ساحات تحت پوشش انجمن های زعفران کار و دهقانانی که به صورت انفرادی کشت کرده اند، صورت می گیرد و نتایج آن، تا ده روز دیگر که موسم برداشت زعفران به پایان می رسد،‌ جمع آوری خواهد شد.”

به گفتۀ رئیس شورای زعفران کاران هرات، برداشت زعفران هم با در نظرداشت آب و هوا و براساس میزان پیاز (تخم)‌ زعفران استفاده شده در زمین،‌ کیفیت پیاز استفاده شده و آگاهی و یا آموزش دهقانان، سنجیده می شود.

رشیدی افزود: «در صورتی که سطح زیر کشت، مطابق با سنجش های اولیه در حدود دو هزار جریب باشد، برآورد می کنیم که با توجه به معیارهای یادشده، در سال جاری حدود ١٥٠٠ کیلو زعفران خالص به دست خواهد آمد.»

برپایۀ اطلاعات رئیس شورای زعفران کاران هرات،‌ قیمت کنونی هر کیلو زعفران، حدود ٨٤ هزار افغانی می باشد.

زعفران، يك گياه نيمه گرمسيری ميباشد و در مناطقی كه دارای زمستان های ملايم و تابستان گرم و خشك باشند، بخوبی رشد می کند.

اين گياه، دارای خواص زياد درمانی بوده واز آن برای ساخت انواع دوا، طعم دهنده وچاشنی غذا و درنوشيدنی های داغ استفاده می گردد.

 زعفران در اواخرعقرب و اوايل قوس گل میکند و حاصل آن، به طور معمول صبحگاهان، قبل ازطلوع خورشيد برداشت می گردد.

هرات، ولایت پیشتاز در زمینۀ کشت و ترویج زعفران در کشور است. وزارت زراعت، ٧٥ تن پیاز زعفران را در سال جاری برای ترویج کشت زعفران در ١٤ ولایت دیگر کشور، از هرات خریداری کرد.

شورای زعفران کاران هرات نیز اعلام کرد که با توجه به ساحۀ اختصاص داده شده به کشت زعفران در سال جاری،‌ پیشبینی می شود که در حدود ١٣٠ تُن پیاز زعفران، در این ولایت به دست آید.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر