زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

رياست برق: جمع آورى پول ازمردم به نام تمديد برق غيرقانونى است

رياست برق: جمع آورى پول ازمردم به نام تمديد برق غيرقانونى است

author avatar
11 Jun 2012 - 16:05
رياست برق: جمع آورى پول ازمردم به نام تمديد برق غيرقانونى است
author avatar
11 Jun 2012 - 16:05

شهرکابل (پژواک، ۲۲ جوزا ۹۱): در برخى مناطق شهر کابل، ازسوى وکلاى گذر براى تمدید شبکۀ برق به شکل غیرقانونی، از مردم  پول جمع آوری مى شود.

احمد فريد باشندۀ منطقه نوآباد قلعۀ کاشف (باغ اختر) به آژانس خبرى پژواک گفت که چند نمايندۀ اين منطقه، يکبار حدود دو سال قبل، از هر خانواده ٢٠٠٠ افغانى و يکبارهم حدود دو ماه قبل، ١٥٠٠ افغانى جمع آورى نموده اند.

به گفتۀ موصوف، اين پول به نام مصارف کرايۀ موتر کسانى که کارهاى برق را پيگيرى مى کنند و همچنان مصارف انتقال پايه هاى برق و غيره، جمع آورى ميگردد.  

وى گفت که در اين محل، حدود دوصد خانواده زنده گى مى کنند و با آنکه پول يادشده را تحويل نموده اند، تا حال از نور برق مستفيد نشده اند.

موصوف علاوه کرد: “ما از مجبوريت پول پرداختيم که زود مشکل برق ما حل شود؛ اگر نه ميفاميم که  تمام مصارف تمديد شبکۀ برق را بايد شرکت برشنا بپردازد.”

وى علاوه کرد: “مه که وضعیت حکومت و وجود فساد اداری گسترده در ادارات حکومت را مى بينم، فکر نمى کنم که مشکل برق ما تا يکسال ديگر هم حل شوه.”

اسدالله باشندۀ منطقه خواجه جم شهر کابل گفت که نماينده گان اى منطقه، يکبار دو سال قبل از هرخانه دوهزار افغانى و يکبارهم در اين اواخر، از هر خانه سه هزار افغانى جمع آورى کردن.

به گفتۀ وى، نماينده گان منطقه مى گويند که اين پول را براى مصارف تمديد شبکۀ برق جمع آورى نموده اند.

اسدالله خاطرنشان کرد که مردم براى رفع نيازمندى برق منازل شان، اين پول را داده اند؛ اما تا حال از نور برق مستفيد نشده اند.

حسام الدین یک تن از باشنده گان قلعۀ بختیار دارالامان شهر کابل نیز گفت که به نام تمدید شبکۀ برق، دوبار وکیل منطقه از حدود ٨٠٠ خانوادۀ اين محل، پول جمع آوری کرده است.

حسام الدین گفت: “از دو سال به اينطرف که براى آوردن برق کار را شروع کدن، دو دفعه از هرخانه هربار يکهزار افغانى جمع کدن و گفتن که ای پیسه را، کیبل و ترانسفارمر می خریم.”

احمد شبیر ۱۸ ساله باشندۀ نوآباد سرای شمالی شهر کابل نیز گفت که وکيل منطقه، از هرخانواده  ١٣٠٠ افغانى جمع آورى نموده است.

به گفتۀ وى، در اين منطقه حدود ۷۰۰ خانواده زندگی می کنند و پول یادشده از سوی وکیل منطقه، براى نصب پایه های برق و خریداری کیبل جمع آوری گردیده است.

احمد شبير افزود: “با وجودى که پول هم دادیم، بیش از یک ماه میشه که برج برق ما را شرکت برشنا افتتاح کده؛ اما تا حال برق ما نیامده.”

همایون دستگیرزاده وکیل نوآباد سرای شمالی، جمع آوری پول از نزد باشنده گان منطقۀ یادشده را تایید کرده گفت که اين پول را برای پیشبرد کارهای تمدید برق و مصارف رفت و برگشت، به شرکت برشنا جمع آوری کرده است.

دستگیرزاده علاوه کرد: “ای منطقه دو وکیل داره، پیسه اى را که ما جمع کدیم، به همکاری ریش سفیدای منطقۀ ما بود و یکمقدارشه، مصرف رفت و آمد کدیم و یک کميشه، بر کارگرانى که کیبل دوانی می کدن دادیم، و ديگیشه در اعمار مسجد و  فرش و چیزهای دیگه مصرف کديم.”

انجنیر عبدالوکیل ناصری رییس برق کابل، درحالیکه گرفتن پول از سوی وکلای گذر و نماینده گان مردم محل به نام کارهاى تمديد شبکۀ برق را تایید کرد؛ اما جمع آورى اين پول را غيرقانونى دانست.

ناصری گفت: “یکی از مشکلات عمده اى که ما در شبکۀ برق داریم، مراجعۀ افراد و اشخاصی است که به نام وکیل گذر و نمایندۀ مردم، خود را معرفی می کنند و میگن که ما پشت کار برقرسانی می گردیم؛ و به همی نام، از مردم پیسه می گیرند.”

اما منبع با تاکيد گفت: “از طرف ما به هیچ کسی نه هدایت داده شده، نه تقاضا صورت گرفته و نه ما ای را مسوولیت کسی می دانیم که در مقابل برق کابل و برق شرکت، به شکلی از اشکال استفاده جویی بکنه وسبب نام بدی شرکت شوه.”

موصوف از باشنده گان شهر کابل تقاضا نمود تا برای تمدید شبکۀ برق در مناطق شان، که تمام کارهای آن مسوولیت شبکه برشنا می باشد، برای فردی به نام وکیل گذر یا بزرگ قوم، پول نپردازند.

به اساس معلومات منبع؛ سروی مناطق، دیزاین، خریداری و تهیۀ تجهیزات و انتقال و نصب لین های برق، نصب ترانسفارمر و آزمایش تجهیزات، مسوولیت شرکت برشنا می باشد.

سهراب بشارت آمر زون خدمات مشتریان شرکت برشنا گفت: کسى که می خواهد مشترک این شرکت شود، بعد از تکمیل نمودن فورم اشتراک، تنها ٤٧٩٩ افغانی باید به شرکت پرداخت نماید و هيچ کس ديگر حق جمع آورى پول را ندارد.

به اساس معلومات وی، مشترک جديد ۲۷۰۹ افغانی حق الامتیاز، ۲۰۷۰ افغانی قیمت میتر و ۲۰ افغانی را به عنوان کمیشن بانکی باید بپردازد.

به اساس معلومات رياست برشنا، درحال حاضر ٦٠ درصد شهريان کابل، از نور برق استفاده مى کنند و تلاش ها براى توسعه شبکۀ برق در شهر، ادامه دارد.

بازدیدها: 2

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر