زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مردم دولتيار غورعليه مخالفان مسلح قيام کردند

مردم دولتيار غورعليه مخالفان مسلح قيام کردند

author avatar
20 Jul 2014 - 10:47
مردم دولتيار غورعليه مخالفان مسلح قيام کردند
author avatar
20 Jul 2014 - 10:47

فيروزکوه (پژواک،٢٩سرطان٩٣): مردم ولسوالى دولتيار ولايت غور ميگويند که از قتل و کشتار افراد مُلکى توسط مخالفان مسلح به تنگ آمده و با تشکيل يک گروپ مسلح، بر ضد آنان قيام نموده اند.

قيام کنندگان ميگويند که مخالفان در ساحات شرشر، لُکه مزار و شينيه در شمال ولسوالى دولتيار و در منطقۀ مرغاب مرکز غور، فعاليت دارند و حملات بر ولسوالى دولتيار را ازهمين مناطق سازماندهى ميکنند.

به گفتۀ آنها، در حملاتى که در جريان دو دور انتخابات از همين محلات بر ولسوالى دولتيارصورت گرفت، ١٠ پوليس و پنج ملکى جراحت برداشته است.

آنان طى گردهمايى  که در آن صدها تن شرکت داشت، گفتند که در کنار نيروهاى دولتى قرار داشته و نمى گذارند که مخالفان مسلح ناامنى ايجاد کنند و با ماينگذارى و حملات، مردم را بکشند.

قيام کنندگان ميگويند که مخالفان در شمال ولسوالى دولتيار که در شاهراه غور- کابل واقع است، موترهاى مسافربرى را توقف داده، اموال و پولهاى شانرا ميگيرند و اگر کسى مقاومت کند، کشته ميشود. از همين جهت مردم قيام نموده و يک گروپ مسلح چهل نفرى را تشکيل داده اند.

محمد حنیف سرگروپ آنها که در گردهمايى شرکت داشت، گفت که طالبان مردم را مجبور به مخالفت علیه دولت می نمودند، بارها در شاهراه غور-هرات ناامنی ایجاد نموده و در گذشته چند تن از مسافرین به شمول یک  تبعۀ خارجی را کشتند.

وى افزود: “طالبان درانتخابات نیز تلاش نمودند تا امنیت را مختل کنند و مانع برگزاری انتخابات شوند، به همين علت مردم از ظلم آنها به ستوه آمده و تصمیم گرفته اند که درکنار دولت ایستاد شوند واجازه ندهند که مخالفان در منطقه ناامنی ایجاد کنند.”

اين باشنده هشدار داد که اگر طالبان به منطقه بيايند، با مقاومت و درگيرى مردم مواجه خواهند شد.

مولوی احمد يکتن از علماى دولتيار گفت: “طالبان بر هیچ  کس رحم ندارند، زمانیکه به یک منطقه رفت و آمد نمایند، جاده ها راماینگذاری می نمایند ومردم قربانی میشوند، از مردم باج ميگيرند و مردم را لت وکوب ميکنند.”

وى علاوه کرد که  دولت به تنهایی نمیتواند امنیت را تامین کند؛ از همين جهت صدهاجوان درکنار دولت درتامین امنیت بخصوص امنیت شاهراه غور- کابل همکار بوده و اينک رسماً قيام خود را اعلام نمودند.

مل پاسوال احمد فهيم قایم قوماندان امنیه غور میگوید که سلاح هاى اين گروپ مسلح، در دولت راجستر ميشود و دولت آمادۀ هرگونه همکارى با آنها است.

وى به آژانس خبرى پژواک گفت: “همکاری مردم با دولت و نیروهای امنیتی بسیار مهم است؛ هرگاه مردم با دولت همکار باشند، ما از آن قدردانی می نمایيم و آنچه درتوان ما باشد، دريغ نمى کنيم.”

طالبان مسلح، تا حال درين مورد چيزى نگفته اند.

اين درحالى است که هفتۀ گذشته مخالفان مسلح، ولسوالى چهارسدۀ ولايت غور را تصرف نمودند؛ اما ولسوالى در پايان همان روز توسط نيروهاى امنيتى و قيام مردمى با  کشته شدن ٩ طالب، چهار تن از نيروهاى امنيتى و دو مُلکى از تصرف آنها خارج گرديد.

مردم، علت قيام خود را موجوديت طالبان پاکستانى خوانده بودند و رييس جمهور حامد کرزى، از قيام آنها  تقدير نموده است.

اما طالبان مدعى بودند که درجنگ چهارسده، تلفات و جراحات زيادى به نيروهاى دولتى وارد شده است. 

Views: 4

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر