زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

خشک شدن چاه¬های آب، مردم فراه را با مشکلات مواجه ساخته است

خشک شدن چاه¬های آب، مردم فراه را با مشکلات مواجه ساخته است

author avatar
1 Oct 2016 - 12:22
خشک شدن چاه¬های آب، مردم فراه را با مشکلات مواجه ساخته است
author avatar
1 Oct 2016 - 12:22

فراه(پژواک، ١٠ میزان٩٥): خشک شدن بیشتر چاه­های آب در فراه، باشنده هاى اين ولايت را با مشکلات مواجه ساخته و مسوولین هشدار می دهند که اگر بند بخش آباد ساخته نشود، مردم فراه تا چند سال دیگر مجبور به ترک اين ولايت خواهند شد.

انجنیر عبدالظاهر اسحاقزی ريیس حوزه دریایی فراه رود ولایت فراه به آژانس خبری پژواک گفت که از یک و نیم ماه بدینسو بیشتر چاه های آب مرکز و اکثر ولسوالی های اين ولایت خشک  شده و مردم را دچار مشکل کرده اند.

به گفته او، در سالیان اخیر همه ساله سطح آب زیرزمینی پايین می رود، ولی امسال بطور بی سابقه تا دو متر نسبت به پارسال  پايین رفته و اکثر چاه های آب خشکیده اند.

وى ميگويد که علت اصلی خشک شدن چاه ها استفاده بی رویه از آب زیرزمینی برای زراعت توسط واتر پمپ هايى که توسط انرژى آفتابى از آن استفاده مى شود، می باشد.

انجنیر اسحاقزی گفت: «اگر پیشگیری صورت نگیرد، پیشبینی شده است که تا هشت یا ده سال آینده آب زیر زمینی فراه خشک شده و ممکن روزی برسد که مردم فراه از دست  نبود مهاجر شوند.»

موصوف افزود:«این یک هشدار و زنگ خطر برای مردم فراه است؛ اگر امسال دو متر آب پایین رفته سال آینده چهار متر خواهد شد و روزی خواهد رسید که در کُل فراه فقط چند چاه عمیق داشته باشیم که مردم بخاطر آب در قطارها ایستاده باشند و آب را به مثل میوه در یخچال نگهداری کنیم.»

وی گفت که در ولسوالی بکواه این ولایت همین حالا هم در یکصد متری آب پیدا نمی شود.  

 اسحاقزی گفت که براى جلوگيرى از پايين رفتن بيشتر سطح آب در اين ولايت تنها يک راه وجود دارد که بند بخش آباد در ولسوالى بالابلوک اين ولايت ساخته شود؛ زيرا جلوگيرى از استفاده واترپمپ هاى آفتابى ممکن نيست.

به گفته او، در حال حاضر سالانه بیش از دو میلیارد متر مکعب آب از طریق دریای فراه رود به ایران می رود که با اعمار بند بخش آباد مهار و مشکل کمبود آب در اين ولايت مرفوع خواهد شد زيرا با ساخت اين بند سطح آب بسيار بالا  خواهد رفت، آب در جوى هاى جارى خواهد شد و نيازى به استفاده از آب زيرزمينى براى زراعت نخواهد ماند.

اين درحالى است که login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر