زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

دانش: بدون سهم گیری ملی، برنامۀ سوادآموزی به موفقیت نمی رسد

دانش: بدون سهم گیری ملی، برنامۀ سوادآموزی به موفقیت نمی رسد

author avatar
6 Mar 2018 - 18:40
دانش: بدون سهم گیری ملی، برنامۀ سوادآموزی به موفقیت نمی رسد
author avatar
6 Mar 2018 - 18:40

کابل (پژواک، ۱۵حوت۹۶): معاون دوم رئیس جمهور در سومین جلسه ویژه کمیتۀ ملی سوادآموزی، خواستار بسیج ملی بخاطر محو بیسوادی در کشور شد.

محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری که در نشستی تحت عنوان "جلسه ویژۀ کمیته ملی سوادآموزی به منظور کسب حمایت جامعۀ مدنی، رسانه ها و نخبگان هنر و ورزش در بسیج سازی ملی برای کاهش و امحای بی سوادی" سخنرانی می کرد، گفت درست است که محو بیسوادی، وظیفۀ دولت است ودر عین حال مسولیت ملی همه است و اما حکومت نمی تواند به تنهایی از عهدۀ این مسوولیت بزرگ به در آید.

وی افزود که بدون سهم گیری و مشارکت ملی، برنامه سواد آموزی به موفقیت نمی رسد و نیاز است همه اقشار جامعه در این راستا تلاش نمایند.

او علاوه کرد که در دو سال اخیر، گام های اساسی از سوی کمیته ملی سواد آموزی به همکاری وزارت معارف در راستای امحای بیسوادی برداشته شده و اقداماتى قابل قدر نیز صورت گرفته است.

وی در ادامه گفت که بازنگری نصاب، چاپ کتاب های سواد آموزی، توسعه صنف های درسی سوادآموزی، برگزاری جلسات منظم سوادآموزی در مرکز و ولایات، از دستاوردهای مهم تلقی می گردد.

معاون دوم رئیس جمهور، یادآور شد که در سال جاری ۳۰ تفاهمنامه با ادارات مختلف دولتی امضا شده تا آنان در ساحۀ کاری شان بخاطر محو بیسوادی اقدام نمایند و اکنون نتیجه خوبی در پی داشته است.

وی نشست مشورتی را با فعالان مدنی، رسانه ها، فرهنگیان، هنرمندان و نخبگان کشور مهم خوانده و افزود: "امیدوار استیم بخاطر بسیج ملی جهت امحای بی سوادی، دستاورد مثبت داشته باشیم و این دستاورد ها بدون همکاری شما ناممکن است."

محمد ابراهیم شینواری سرپرست وزارت معارف گفت که معینیت سواد آموزی، در سال گذشته دستاورد خوبی داشته و نشست هاى مشورتی با علما، متنفذین قومی، تاجران و فعالان مدنی داشته است.

وی افزود که برای نخستین بار استراتیژی بسیج ملی برای امحای بیسوادی تهیه شده و تطبیق این استراتیژی، برای کسانیکه از نعمت سواد محروم اند، در کنار آموزش سواد، حرفه را نیز آموزش می دهد.

دنیلو پدیلا (Danilo Paddela) رئیس بخش تعلیم و تربیه یونسکو گفت که جنگ سه دهه اخیر، سبب شده تا بیش از ده میلیون افغان، از نعمت سواد محروم بمانند.

وی افزود که حکومت افغانستان، برنامه اى را روی دست گرفته تا سطح بیسوادی را میان خانم ها پنجاه درصد و آقایان هفتاد درصد کاهش دهد و یونسکو از این طرح حمایت می کند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر