زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کرزی: تفاهم بین‌الافغانی یگانه راه رسیدن به صلح و ثبات در کشور است

کرزی: تفاهم بین‌الافغانی یگانه راه رسیدن به صلح و ثبات در کشور است

author avatar
25 Jan 2022 - 13:16
کرزی: تفاهم بین‌الافغانی یگانه راه رسیدن به صلح و ثبات در کشور است
author avatar
25 Jan 2022 - 13:16

کابل (پژواک، ۵ دلو ۱۴۰۰): حامد کرزی ضمن استقبال از نشست اسلو، می‌گوید که پس از بازگشایی مکاتب دخترانه در بهار پیش‌رو، باید به تمام دختران اجازه داده شود که به مکتب برگردند.

در نشست سه روزۀ اسلو دربارۀ وضعیت افغانستان که به تاریخ ۳ دلو آغاز یافت، ۱۵ تن از اعضای حکومت سرپرست، نهادهای مدنی و خبرنگاران افغان اشتراک کردند.

به اساس یک گزارش، اشتراک کننده‌گان این نشست دیروز با تهیۀ طرحی گفتند که برای بیرون‌رفت از بحران کنونی افغانستان باید فوراً روند سیاسی همه‌شمول به همکاری سازمان ملل متحد آغاز و یک‌ قانون اساسی موقت به عنوان چارچوب حقوقی دورۀ گذار اعلام شود.

قرار است، امروز دیداری میان هیأت حکومت سرپرست و نماینده‌گان کشورهای متحد ناروی، از جمله نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده امریکا صورت گیرد.

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان دیروز در تویتی نگاشته است که این نشست یک گام مثبت برای رسیدن به صلح و ثبات است.

وی افزوده است، تفاهم بین‌الافغانی که منتج به تمثیل ارادۀ مردم افغانستان شود، یگانه راه رسیدن به صلح و ثبات در کشور است.

رئیس‌جمهور پیشین از حکومت ناروی بابت تسهیل و زمینه‌سازی نشست اسلو ابراز امتنان نموده‌است.

در همین حال حامد کرزی در گفتگو با سی. ‌ان. ‌ان گفته است که پس از بازگشایی مکاتب دخترانه در بهار پیش‌رو، باید به تمام دختران اجازه داده شود که به مکتب برگردند.

کرزی می‌افزاید، اسلام حق آموزش و کار را به زنان داده و نباید روی این اصول معامله شود و هیچ بهانه‌یی در این زمینه پذیرفتنی نیست.

کرزی این اظهارات را در حالی ابراز نموده که  ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی «امارات اسلامی» چند روز قبل گفته بود، با آغاز سال نو تعلیمی ۱۴۰۱ ش. تمام مکاتب در هرسه دوره، لیسه، متوسطه و ابتداییه به روی دختران گشوده خواهد شد.

این در حالی است که با سقوط نظام پیشین، در ۲۴ اسد سال روان، فعالیت تمام ادارات دولتی و غیردولتی به شمول مراکز تعلیمی و تحصیلی متوقف گردید، ولی پس از مدتی مکاتب پسران در هرسه دوره ولی از دختران در دورۀ ابتداییه آغاز یافت، اما دختران دورۀ متوسطه و لیسه ارتقا داده شدند.

Views: 66

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر