زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مقتی در نشست تاشکند: ما خواهان ثبات کشور خود و جهان هر دو هستیم

مقتی در نشست تاشکند: ما خواهان ثبات کشور خود و جهان هر دو هستیم

author avatar
26 Jul 2022 - 12:56
مقتی در نشست تاشکند: ما خواهان ثبات کشور خود و جهان هر دو هستیم
author avatar
26 Jul 2022 - 12:56

کابل (پژواک، ۴ اسد ۱۴۰۱): سرپرست وزارت امور خارجۀ افغانستان در نشست بین‎المللی تاشکند پیرامون افغانستان گفت، حکومت برای مبدل شدن افغانستان به مرکز صلح، ثبات و همکاری‌های اقتصادی، ارادۀ محکمی دارد و از کشورها خواست تا روند تعامل رسمی را با امارت اسلامی آغاز کنند.

متقی می‌گوید، با مخالفان سیاسی و نظامی در افغانستان، فصل جدید تعامل را به میان آورده و حکومت توانسته‌است تا همه‌شمولیت هدفمند را در نظام باورمند سازد.

در گردهمایی دو روزۀ بین‎المللی در تاشکند پیرامون افغانستان – که امروز در تاشکند مرکز ازبکستان آغاز شده است– نماینده‌گان بیست کشور در آن اشتراک کرده‌اند.

وزارت امور خارجه متن سخنان مولوی امیر‌خان‌متقی سرپرست این وزارت در نشست یادشده را با رسانه‌ها به اشتراک گذاشته است.

متقی گفته که حکومت جدید در افغانستان در مدتی کوتاهی توانست تا امنیت را برقرار کند، نهاد‌های اساسی و کارمندان حکومت را حفظ کند، ارایۀ خدمات اساسی را برای مردم تداوم بخشد، بودجۀ ملی را پس از سال‌ها برای اولین بار از عواید ملی خود تأمین کند، میزان فساد اداری را به صفر کاهش دهد و همه‌شمولیت هدفمند را در نظام تضمین کند.

او می‌گوید: «رهبری ما با عفو عمومی برای تمام مخالفان نظامی و سیاسی شان، فرهنگ تحمل و همدیگر‌پذیری را در تاریخ تحولات سیاسی افغانستان بنا نهاد و سنت بد انتقامجویی چهل‌ساله را پایان بخشید، نه ‌تنها عفو عمومی اعلام شد، بلکه کارمندان نظام گذشته در سطوح میانی و حتا معینیت‌ها و ریاست‌های مهم وزارتخانه‌ها کار می‌کنند.»

به بیان او، در حکومت هیچ کس به دلیل اختلافات سیاسی از سمتش برکنار نشده و این گونه برخورد، در تاریخ تحولات سیاسی افغانستان برای اولین بار صورت می‎گیرد.

متقی می‌افزاید: «به‌خاطر این‌که در خطوط امنیتی ما کسانی نفوذ نکنند تا برای امنیت داخلی ما، همسایه‌گان و جهان خطر آفرین باشند، ما روند بایومتریک افراد امنیتی خود را آغاز کردیم که در آن پیشرفت قابل توجهی صورت گرفته‌است.»

به گفتۀ او، با تشکیل کمیسیون تماس برای بازگرداندن شخصیت‌های سیاسی و منسوبین امنیتی پیشین از خارج توسط امارت‌اسلامی، «شمار زیادی از اعضای پایین رتبه و بلند رتبه و حتا مخالفان نظام گذشته» نیز به کشور بازگشته‌اند.

موصوف می‌گوید، حکومت کنونی در حقیقت باب جدیدی تعامل را با مخالفان سیاسی و نظامی خود گشوده و در حال حاضر، نیز ده‌ها تن از شخصیت‌ها با این کمیسیون ارتباط برقرار می‌کنند.

«عزم راسخ داریم تا دیگر افغانستان را به مرکز صلح، ثبات و همکاری‌های اقتصادی تبدیل کنیم»

هم‌چنان متقی در نشست یادشده گفته که افغانستان از یک طرف جنگ‌های بیست‌ساله تحت تاثیر قرار داده او از سویی‌هم، نظام اقتصادی تحت تحریم‌های اقتصادی امریکا قرار دارد، به همین دلیل فقر در کشور افزایش یافته، از سرمایه‌گذاری و انتقال پول جلوگیری کرده و فعالیت‌هایی از نظام را نیز با کندی مواجه ساخته که تنها برای مردم منفعت بخش می‌باشد.

او گفته‌است، نظام کنونی با وجود چالش‌ها توانست، در راستای تعلیم و تربیه، صحت، تجارت و سایر بخش‌ها خدماتی را ارایه کند، پس از تأخیر طولانی دروازه‌های پوهنتون‌ها را به روی محصلان بازگشایی کند، مکاتب نیز به طور وسیع باز است و در بسیاری از ادارات، کارمندان زن در یک فضای امن کار می‌کنند، اما در برخی بخش‌ها تاهنوز محیط مناسب فراهم نشده‌است.

او می‌افزاید: «پس از چندین دهه بی‌ثباتی، حکومت ما عزم راسخ دارد که افغانستان دیگر به مرکز صلح، ثبات و همکاری‌های اقتصادی مبدل گردد، ما خواستار ثبات کشور خود و جهان هستیم؛ زیرا ثبات افغانستان نه تنها اینکه ثبات تمام منطقه را تضمین می‌کند، بلکه در راستای انکشاف و رفاه اقتصادی منطقه نیز نقش مهمی دارد.»

متقی بار دیگر تاکید ورزید که یکی از ارکان اساسی سیاست خارجی حکومت سرپرست جدید محوریت اقتصادی است و اکنون زمان آن فرا رسیده که افغانستان به طور عملی به چهارراه آسیا مبدل گردد، امنیت قابل اطمینان، عزم راسخ سیاسی و نظام اداری شفاف عواملی است که در زمینۀ نیل به این هدف کمک می‌کند.

«امریکا بر تعهدات توافقنامۀ دوحه عمل کند»

سرپرست وزارت امور خارجه گفته‌است که افغانستان با توجه به «توافقنامۀ دوحه» امنیت افغانستان و امنیت منطقه و جهان را باهم مرتبط می‌داند و در راستای تامین  امنیت به مسؤولیت خود متوجه است، اما از منطقه و جهان توقع دارد که از تلاش‌های خود برای تحکیم امنیت افغانستان دریغ نکنند.

او می‌گوید: «از ایالات متحده نیز توقع داریم که به اولین بخش از توافقنامۀ دوحه که مسؤولیت ها و تعهدات آنها در آن تذکر یافته‌است، عمل نماید.»

او افزوده‌است که پالیسی نظام‌ آنان علیه مخربین امنیت روشن است و این را در یک سال گذشته در عمل نیز ثابت کرده‌اند؛ زیرا نیروهای امنیتی و دفاعی در برابر داعش دستاوردهای خوبی داشتند و به هیچ گروهی اجازه نخواهند داد که از خاک افغانستان علیه کشور دیگر استفاده کند.

متقی می‌افزاید: «در ماه‌های اخیر چند تلاش ناکامی که جهت مختل ساختن امنیت در مرز میان افغانستان و ازبکستان صورت گرفت، نیروهای امنیتی عملیاتی را علیه عاملین این رویداد راه‌اندازی کردند که در نتیجه شماری آنان کشته و برخی دیگر شان بازداشت شدند.»

«کشورها با امارت اسلامی تعامل رسمی را آغاز نمایند»

مولوی متقی در نشست تاشکند تصریح کرد، حکومت افغانستان در چارچوب احترام متقابل و منافع مشروع دو جانبه، آمادۀ تعامل مثبت با تمام کشورهای جهان است و از کشورهای جهان نیز می‌خواهد که مسؤولیت خود را در این زمینه ادا کنند.

او می‌گوید، از امریکا می‌خواهد که دارایی بانک مرکزی افغانستان را بدون قید و شرط آزاد کند و تحریم‌های اقتصادی وضع شده علیه افغانستان را بردارد. به گفتۀ او، این برای عادی سازی روابط یک گام اساسی می‌باشد و این امر بر ذهنیت مردم افغانستان در بارۀ امریکا، اثر مثبت خواهد داشت.

او از سایر کشورهای جهان نیز خواست که برای تامین منافع مشروع دو جانبۀ دراز مدت، تعامل رسمی خود را با امارت اسلامی افغانستان آغاز کنند.

به گفتۀ متقی، اکنون زمان آن فرا رسیده که جهان بجای سرمایه­گذاری در ناامنی و بی‌ثباتی افغانستان در بخش ثبات این کشور سرمایه‌گذاری کند.

Views: 11

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر