زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

تاجران دایکندی: خشکسالی بر کمیت و کیفیت بادام این ولایت تأثیرات منفی گذاشته‌است

تاجران دایکندی: خشکسالی بر کمیت و کیفیت بادام این ولایت تأثیرات منفی گذاشته‌است

author avatar
6 Sep 2022 - 17:00
تاجران دایکندی: خشکسالی بر کمیت و کیفیت بادام این ولایت تأثیرات منفی گذاشته‌است
author avatar
6 Sep 2022 - 17:00

نیلی (پژواک، ۱۵ سنبله ۱۴۰۱): با توجه با تشدید خشکسالی در دایکندی، باغداران و فروشنده‌گان بادام در این ولایت، از تأثیرات منفی بر کمیت و کیفیت این محصول شکایت دارند.

انور، یکی از فروشنده‌گان دایکندی می‎گوید، خشکسالی سال ۱۴۰۱ ش. بالاترین صدمه را بر باغات مثمر در این ولایت وارد کرده است.

به گفتۀ او، بادام که تنها محصول پرفروش باشنده‌گان این ولایت می‎باشد، به دلیل نرسیدن آب کافی به آن‌ها با کیفیت نصف سال گذشته به بازار عرضه می‎گردد و از سوی دیگر، کاروبار فروش آن نیز رونق قابل توجه ندارد.

وی افزود، بادامی که در سال گذشته وزن آن ۳۰ گرام بود، امسال به ۲۰ گرام کاهش یافته و از سوی دیگر، در نرخ آن نیز تفاوت به‌وجود آمده است. به گفتۀ او، اکنون در بازار نیلی یک سیر بادام به ۷۵۰ افغانی به فروش می‌‎رسد.

از سوی دیگر، حاجی دورمحمد دیگر تجار بادام در مرکز دایکندی گفت: «موجودیت خشکسالی باعث گردیده تا مغز بادام صدمه ببیند و از سوی دیگر، درختان این محصول کمتر حاصل داده است.»

به گفتۀ وی، این محصول در سال جاری ۵۰ درصد نسبت به سال قبل صدمه دیده‎است.

او افزود، آنان همه ساله بادام شان را جهت فروش به ولایات کابل و قندهار انتقال می‎دهند و از آنجا به کشورهای دیگر صادر می‎گردد.

این تجاران از حکومت مرکزی توقع دارند تا کار فروش و تجارت بادام را در سطح مرکزی رونق بدهند.

از سوی دیگر، آنان از مسؤولان محلی دایکندی نیز می‎خواهند، تا جهت بازاریابی و پروسس این محصول یک مارکیت مشخصی را برای شان ایجاد نمایند.

به گفتۀ این فروشنده‌گان، اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، بادامی که تنها محصول پرفروش این ولایت دانسته می‎شود، نیز از رونق باز می‎ماند.

با این حال مسؤولان ریاست زراعت ولایت دایکندی بحران خشک‎سالی و تأثیرات آن روی محصول بادام این ولایت را می‎پذیرند.

بشیراحمد رفیع، رئیس زراعت، مالداری و باغداری دایکندی گفت: «خشک‎سالی نه تنها در ولایت دایکندی، بلکه در سطح افغانستان همه محصولات زراعتی و باغداری را متأثر کرده است.»

وی بیان داشت، اکنون در سطح تمام ولسوالی های دایکندی، باغداران از وجود خشکسالی و تأثیر آن در کاهش حاصلات بادام صدمه دیده‌اند.

او افزود، با توجه به این‎که وزرات زراعت افغانستان بودجۀ مخصوصی در این راستا به آنان اختصاص نداده است، بنابر این هیچ نوع پروژه و یا برنامه‎یی در این مورد روی دست ندارند.

اما رئیس زراعت تأکید نمود که قرار است، به تاریخ ۲۷ ماه میزان، یک نمایشگاه زراعتی از سوی وزارت زراعت افغانستان در کابل برگزار گردد که در آنجا محصول بادام ولایت دایکندی نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.

به گفته مسئوولان زراعت، دایکندی دارای ۲۴ نوع بادام در سطح ۱۰ ولسوالی می‎باشد که در سال‎های گذشته از لحاظ کیفیت در سطح افغانستان نمونه بود.

به گفتۀ آنان، بیش از ۹۰ درصد باشنده‌گان این ولایت زراعت پیشه می‎باشند که از این میان ۸۰ درصد آنان بخش بزرگی از مخارج شان را از طریق فروش بادام تأمین می‎کنند.

Views: 110

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر