زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

دو هزار دوز واکسین بیماری «لمپی‌سکین» در پنجشیر تطبیق شد

دو هزار دوز واکسین بیماری «لمپی‌سکین» در پنجشیر تطبیق شد

author avatar
13 Oct 2022 - 14:05
دو هزار دوز واکسین بیماری «لمپی‌سکین» در پنجشیر تطبیق شد
author avatar
13 Oct 2022 - 14:05

پاراخ (پژواک، ۲۱ میزان ۱۴۰۱): ریاست زراعت ولایت پنجشیر از تطبیق دوهزار دوز واکسین بیماری پوستی «لمپی‌سکن گاو» در این ولایت خبر می‌دهد.

بر بنیاد گزارش‌ها، برآمده‌گی در پوست، زخم‌های پوستی، درد و تورم در ناحیۀ پا، تب، جاری شدن لعاب از دهان و عدم توانایی خوراک از علایم این بیماری است. این بیماری از یک حیوان به حیوان دیگر سرایت می‌کند.

بیماری یادشده در ابتدا در ولایت‌های ننگرهار، خوست، پکتیکا و لوگر به مشاهده رسیده و بعد به شمار دیگری از ولایات نیز شیوع یافت و تاکنون جان هزاران گاو را در کشور گرفته است.

حافظ عبدالمجیب مشفق رئیس زراعت ولایت پنجشیر گفت، این بیماری در پنجشیر نیز شیوع کرده است.

او گفت: «تقریبا ۴۰ هزار حیوان حساس به مریضی است، تا حال ۸۰ حیوان مصاب به این مریضی شده، شش حیوان دیگر از اثری این مریضی ذبح شده و 10 حیوان دیگر تلف شده است.»

وی می افزاید، به همین دلیل، ریاست زراعت در سه روز اخیر دو هزار دوز واکسین را در همکاری با کلینیک‌های مربوط حیوانی در تمام‌ ولسوالی‌های این ولایت تطبیق کرده است.

به گفتۀ او، این تعداد دوز واکسین از سوی سازمان غذا و زراعت ملل متحد  (FAO)به وزارت زراعت کشور و از آن طریق به ریاست زراعت پنجشیر تسلیم داده شده و به صورت رایگان به جزء گرفتن کرایۀ رضا‌کاران، تطبیق شده است.

رئیس زراعت گفت: «واکسینی که به ما روان کرده کم است، اما خیلی تاثیر گذار بوده، مردم هم باید طویله های خود را دواپاشی کنند، تا از سرایت این مرض ویروسی جلوگیری شود.»

شماری از مالدران در پنجشیر از این کار ریاست زراعت پنجشیر ابراز خرسنده کرده و خواستار جلوگیری بیشتر این مرض کشندۀ حیوانی و همچنان ایجاد کورس‌های آگاهی‌دهی برای مالدارن شدند.

عزیزالرحمن، باشندۀ ولسوالی رخه که به تعداد ۱۱ رأس گاو دارد می‌گوید: «امروز تمام گاوهایم را واکسین کردم، از گوسفند ۲۰ افغانی گرفت، از گاو ۵۰ افغانی، ما از ریاست زراعت خوش‌ استیم که به موقع رسیده‌گی می‌کند.»

فیصل یکی دیگر از مالداران از ولسوالی درۀ پنجشیر که ۲۰ رأس گوسفند خود را واکسین کرده است، با ابراز رضایت‌‌ از کارکردهای ریاست زراعت این ولایت افزود، این ریاست به خاطر نابودی این مرض کشندۀ حیوانی باید بیشتر تلاش کند و کورس‌های آگاهی‌دهی را برای مالداران برگزار کند.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر