زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

داکتران: از مصرف بی‌رویه و خودسرانۀ انتی‌بیوتیک‌ها خود داری کنید

داکتران: از مصرف بی‌رویه و خودسرانۀ انتی‌بیوتیک‌ها خود داری کنید

author avatar
12 Dec 2022 - 13:56
داکتران: از مصرف بی‌رویه و خودسرانۀ انتی‌بیوتیک‌ها خود داری کنید
author avatar
12 Dec 2022 - 13:56

کابل (پژواک، ۲۱ قوس ۱۴۰۱): برخی داکتران از مردم می‌خواهند، از استفادۀ بی‌رویه و خودسرانۀ انتی‌بیوتیک‌ها خود داری کنند؛ زیرا باعث پایین‌آمدن مقاومت وجود می‌شود.

آنان می‌گویند که انتی‌بیوتیک‌ها فقط در برابر انتانات باکتریایی عمل می‌کند، ادویه‌های ضد میکروب، ویروس‌ها، به شمول کووید- ۱۹ را وقایه و یا تداوی نمی‌کند.

داکتر فریدالله عمری، ترینر متخصص در شفاخانۀ انتانی شهر کابل می‌گوید، انتی‌بیوتیک به دارویی اطلاق می‌شود که باکتری‌ها را از بین می‌برد یا سرعت رشد آنها را کاهش می‌دهد. آنتی‌بیوتیک‌ها شامل مجموعه‌یی از دواهای قدرتمند است و برای درمان بیماری‌های ناشی از باکتری‌ها استفاده می‌شود.

اما وی ضمن تاکید به عدم استفادۀ بی‌رویه و خودسر آن می‌افزاید که برخی مردم از این دواها به شکل خوسر و بی‌رویه استفاده می‌کنند.

موصوف افزود، اما بعضی از داکتران به طور غیرمسلکی عمل کرده و برای هر مریض انتی‌بیوتیک را توصیه می‌کنند، بدون این‌که فکر کنند این‌ها برای صحت مریض چقدر عوارض جانبی دارد.

او در ادامه گفت که انتی‌بیوتیک‌ها در مقابل باکتری‌ها تاثیرگذار هستند اما استفادۀ نامناسب آن مقاومت انتانات را بیشتر بالا می‌برد.

منبع اضافه کرد: «انتی‌بیوتیک علاوه از باکتریا‌ها سر بعضی پرازیت‌ها هم تاثیر دارد، لاکن خود انتی‌بیوتیک بالای ویروس کرونا هیچ نوع تاثیر ندارد؛ نه تنها ویروس کرونا، بلکه بالای هیچ ویروسی دیگر هم تاثیر ندارد، با استفاده از انتی‌بیوتیک معافیت مریض زیادتر پایان می‌آید.»

موصوف به مردم توصیه نمود که از استفادۀ خودسر و بی‌رویۀ انتی‌بیوتیک‌ها جداً خودداری کرده و در صورتی‌که بیمار می‌شوند، به داکتر مراجعه کنند.

در همین حال، داکتر حشمت‌الله فیضی مسؤول کنترول کیفیت و ترینر کووید-۱۹ در شفاخانۀ افغان – جاپان گفت: «استتفادۀ خودسرانه انتی‌بیوتیک‌ها باعث می‌شود که مقاومت در مقابل انتی‌بیوتیک‌ها زیاد شود و بالاخره در صورتی‌که ضرورت شود ما به مریض انتی‌بیوتیک می‌دهیم اما بدن شخص در مقابل این دوا مقاومت نشان می‌دهد و همان میکروبی که باید توسط انتی‌بیوتیک از بین برود، از بین برده نمی‌شود.»

به گفتۀ وی، ویروس‌ها نیاز به دوای ضد ویروسی دارد، نه به انتی‎بیوتیک‌ها، در بعضی حالت ویروس‌ها باعث می‌شود که مقاومت بدن شخص ضعیف شود، پس در این صورت آنها به مریضانی خود انتی‌بیوتیک توصیه می‌کنند تا وقایه شود و مرض پیشرفت نه‌کند.

داکتر فیضی نیز توصیه کرد، مریضان نباید از انتی‌بیوتیک‌های خودسرانه استفاده کنند.

همچنان داکتر محمدهاشم وهاج، رئیس شفاخانۀ خصوصی وهاج در شهر کابل با تایید سخنان دو متخصص دیگر گفت که انتی‎بیوتیک‌ها در کنار این که مقاومت وجود را پایین می‌آورد، بالای ویروس کرونا نیز اثر ندارد.

وی ضمن تاکید به عدم استفادۀ خودسر و بی‌رویۀ انتی‎بیوتیک‌ها گفت: «متاسفانه در افغانستان از انتی‌بیوتیک به شکل بی‌رویه استفاده می‌گردد که نباید چنین باشد.»

داکتر وهاج به شهروندان چنین توصیه نمود: «به هيچ صورت بدون مشورۀ داكتر معالج‌تان ادويه نگيريد، خصوصاً انتی‌بیوتیک‌ها را که مقاومت بدن تان را پایین می‌آورند.»

این درحالی است که دفتر «سازمان صحی جهان» در افغانستان در صفحۀ فیسبوک خود به مناسبت «هفتۀ جهانی آگاهی ادویۀ ضد میکروب انتی‌بیوتیک» نوشته‌است که ادویۀ ضد میکروب ویروس‌ها را وقایه و یا تداوی نمی‌کند، از جمله ویروسی که باعث کووید-19 می‌شود.»

در ادامۀ این مطلب آمده‌است: «ادویۀ ضد میکروب فقط در برابر انتانات باکتریایی عمل می‌کنند؛ استفادۀ نامناسب از ادویۀ ضد میکروب خطر مقاومت در مقابل آن‌ها را افزایش می‌دهند که همه را در معرض خطر انتانات خفیف قرار می‌دهند.»

منبع نگاشته‌است که انتی‌بیوتیک‌ها فقط در برابر انتانات باکتریایی عمل می‌کنند. استفادۀ نامناسب از آنها خطر مقاومت در مقابل انتی‌بیوتیک را افزایش می‌دهد.

همچنان صفحۀ انترنتی دیگر مطلبی را زیر عنوان «بررسی تاثیر شیوع بیماری کرونا بر مصرف بی‌رویۀ انتی‌بیوتیک» منتشر نموده که در آن آمده‌است: «شیوع بیماری کرونا باعث شده، افرادی که دارای نشانه‌های خفیف بیماری هستند، به مراکز درمانی رجوع نکنند و به خود درمانی بپردازند که این امر باعث تشدید بحران مقاوت انتی‌بیوتیکی می‌شود.»

Views: 71

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر