زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

بوت‌دوزان تخار: اگر حمایت شویم، برای ده‌ها جوان زمینۀ کار را مساعد می‌کنیم

بوت‌دوزان تخار: اگر حمایت شویم، برای ده‌ها جوان زمینۀ کار را مساعد می‌کنیم

author avatar
8 May 2023 - 11:55
بوت‌دوزان تخار: اگر حمایت شویم، برای ده‌ها جوان زمینۀ کار را مساعد می‌کنیم
author avatar
8 May 2023 - 11:55

تالقان (پژواک، ۱۸ ثور ۱۴۰۲): برخی از تولید کننده‌گان بوت در تخار با آنکه نسبت به رونق کاروبارشان خوشبین می‌باشند می‌گویند، اگر از سوی حکومت حمایت شوند و مردم از تولیدات وطنی استفاده کنند، می‌توانند برای ده‌ها جوان زمینۀ کار را فراهم نمایند.

محمدرقیب که از چهار سال  به اینسو در گوشه‌یی از شهر تالقان همرا با سه کارگر خود مصروف تولید بوت و چپلی وطنی می‌باشد در صحبت با آژانس خبری پژواک گفت که با استفاده از چرم وطنی در تلاش است تا صنعت بوت سازی و بوت‌دوزی را زنده نگهدارد.

وی افزود که تولیدات وطنی نسبت به تولیدات خارجی چه از لحاظ کیفیت و چه از لحاظ قیمت برای مردم مفید و ارزان است و در صورتی‌که از سوی حکومت حمایت شود و مردم علاقۀ بیشتر برای خریداری تولیدات وطنی داشته باشند، می‌تواند برای ده‌ها جوان بیکار زمینۀ کار را مساعد نماید که با این کار از مهاجرت‌های غیرقانونی جوانان نیز تا حدی جلوگیری خواهد شد.

حیات‌الله یکی از بوت‌دوزان دیگر در ولایت تخار است که ۱۵ سال می‌شود از پدر خود این صنعت را به میراث برده و در زنده نگهداشتن آن تلاش می‌کند.

او می‌گوید، وضعیت کاروبار خوب است، مردم نسبت به گذشته علاقه‌مندی بیشتر به تولیدات وطنی دارند.

اما وی از نبود دستگاه‌های مدرن و عدم توجۀ حکومت در این راستا شکایت نموده می‌افزاید: «به دلیل نبود دستگاه‌های پیشرفته در داخل کشور بیشتر مواد مورد ضرورت را از کشورهای همسایه چون پاکستان و ایران وارد می‌نمایم که قیمت آن برایم بلند تمام می‌شود، در حالی که ما توانایی تهیۀ هرگونه مواد مورد ضرورت را داریم، در صورتی که حکومت در راستای دستگاه‌های پیشرفته در داخل کشور توجه نماید‌.»

تاج‌الدین از دیگر تولید کننده‌گان چپلی و بوت وطنی در تخار می‌گوید، اگر کارخانه‌های معیاری برای تولید این صنعت از سوی حکومت روی دست گرفته شود، می‌توان از مهاجرت‌های ده‌ها جوان و از همه مهمتر از معضل بیکاری که امروز دامن‌گیر اکثر جوانان شده، جلوگیری نمود.

از سویی‌هم، برخی از باشنده‌گان شهر تالقان نیز استفاده از تولیدات وطنی را در راستای رشد اقتصاد کشور و رونق این صنعت مؤثر دانسته تاکید دارند که مردم بجای تولیدات خارجی از تولیدات وطنی استفاده نمایند.

شبیراحمد که دو سال می‌شود در یکی از کارگاه‌های تولیدی چپلی و بوت وطنی کارآموز می‌باشد گفت، این صنعت سبب شده‌است تا از رفتن به کشورهای بیگانه و از بیکاری نجات پیدا کند و هم  به درس‌های خود رسیده‌گی‌ نماید، از همین طریق روزانه درآمد خوبی دارد.

وی از سایر جوانان بیکار می‌خواهد تا با استفاده از فرصت در چنین کارگاه‌ها مشغول کار شوند.

سیداقبال، باشندۀ تخار که در گذشته از تولیدات خارجی استفاده می‌کرد، اکنون اما می‌گوید که تصمیم گرفته از تولیدات وطنی استفاده نماید.

به گفتۀ وی، تولیدات خارجی در کنار اینکه کیفیت خوب ندارد، بلکه از لحاظ قیمت نیز نسبت به تولیدات وطنی بلند می‌باشد که مردم توان خرید آن را ندارند.

موصوف افزود: «پس از این تصمیم دارم تا از تولیدات وطنی به هدف حمایت و تشویق تولیدکننده‌گان این صنعت استفاده نمایم و از سایر مردم نیز می‌خواهم که از تولیدات وطنی استفاده کنند.»

صفرمحمد، یکی دیگر از باشنده‌گان شهر تالقان  می‌گوید که تولیدات وطنی از کیفیت خوب برخوردار می‌باشند، اگر مردم نسبت به تولیدات خارجی از آن استفاده نمایند، می‌توان در رشد اقتصاد کشور سهم خوبی داشت و همچنان با رونق گرفتن بازار صنایع دستی و تولیدات وطنی زمینۀ کار برای دیگر جوانان بیکار نیز مساعد می‌گردد.

در همین حال، مولوی ضیاالدین دلاوری، آمر صنعت و تجارت تخار نیز ضمن تاکید بر استفاده از تولیدات وطنی اطمینان می‌دهد که حکومت از همه صنعت‌کاران و تولیدکننده‌گان داخلی حمایت کرده و در زمینۀ رشد و حمایت صنعت و صنعتکاران از هیچ‌گونه سعی و تلاش دریغ نخواهد کرد.

Views: 75

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر