زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نبود داکتران زن در برخی ولسوالی‌های بادغیس، زنان را با مشکل مواجه کرده‌است

نبود داکتران زن در برخی ولسوالی‌های بادغیس، زنان را با مشکل مواجه کرده‌است

author avatar
10 Jun 2023 - 13:36
نبود داکتران زن در برخی ولسوالی‌های بادغیس، زنان را با مشکل مواجه کرده‌است
author avatar
10 Jun 2023 - 13:36

قلعۀ‌نو (پژواک، ۲۰ جوزا ۱۴۰۲): شماری از زنان در ولسوالی‌های دوردست ولایت بادغیس از نبود متخصصین زن شکایت دارند و از حکومت می‌خواهند تا به این مشکل رسیده‌گی نموده و در زمینۀ استخدام داکتران زنانه در این ولایت توجۀ جدی داشته باشد.

همچنان، ریاست صحت عامۀ ولایت بادغیس نیز مشکل کمبود داکتران زن را می‌پذیرد می‌گوید که برای حل این مشکل اقداماتی را انجام داده، ولی تا هنوز نتیجه نداده‌است، اما به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه می‌دهد.

زنان می‌گویند که  فاصله‌های طولانی را پیموده و پول‌های زیاد را مصرف می‌کنند تا به شفاخانۀ ولایتی در شهر قلعۀ نو برسند.

فاطمۀ ۲۲ ساله، باشندۀ «منطقه لنگر» ولسوالی قادس ولایت بادغیس از نبود داکتران زنانه در ولسوالی‌شان شکایت داشته گفت که برای ولادت مجبور شده‌است تا به شفاخانۀ ولایتی بیاید.

طفل این خانم که از طریق عمل جراحی به دنیا آمده می‌گوید که به دلیل نبود داکتر و قابلۀ زن در ولسوالی قادس ناگزیر شده‌است تا برای ولادت طفل‌اش مسیر طولانی را بپیماید و خود را به شفاخانۀ ولایتی بادغیس برساند.

فاطمه می‌افزاید که چندی پیش دختر مامایش به دلیل نبود داکتر متخصص زن، حین ولادت جان باخته‌است.

موصوف نبود داکتران زن در ولسوالی‌شان را مشکل امروز ندانسته می‌افزاید که این مشکل از سالیان متمادی وجود دارد و حکومت پیشین به حل این معضل توجه نکرده بود.

او از امارت اسلامی خواست که به این مشکل توجۀ جدی نموده و در زمینۀ استخدام داکتران زنانه در این ولایت توجۀ جدی داشته باشد.

زری‌گل که پایواز یک بیمار زن در شفاخانۀ ولایتی قلعه‌نو است می‌گوید، یک شبانه روز را پیموده‌است تا از دورترین نقطۀ ولسوالی جوند این ولایت، به شهر قلعه‌نو رسیده‌است.

به گفتۀ موصوف، به دلیل نبود داکتران زنانه در ولسوالی جوند، برخی اوقات زنان به دلیل اختلاطات ناشی از حامله‌گی در زمان زایمان جان خود و یا نوزاد شان را از دست می‌دهند.

وی می‌افزاید، هر زمان که از منطقۀ خود برای مراجعه نزد داکتر به مرکز ولایت قصد سفر می‌کنند، ناگزیر هستند که یک موتر را در بست کرایه نموده و پول زیادی را بپردازند.

زری‌گل نیز از امارت اسلامی انتظار دارد تا داکتران زن را در مراکز درمانی مناطق‌شان استخدام نموده و آنان را از این چالش بزرگ نجات دهد.

وی می‌گوید: «در منطقۀ خود داکتر زنانه نداریم، راه‌ها هم درست نیست، موترهای لینی نیست و هر باری که مریض می‌شویم مجبوریم که موتر دربست کرایه کنیم تا ما را به شفاخانۀ شهر ببرد.»

با این حال آگاهان امور به این باورند که اکثر بیماری‌های زنانه نیازمند رسیده‌گی عاجل بوده و باید در کمترین مدت زمان به داکتر متخصص زنانه مراجعه گردد.

داکتر میترا رحمانی، متخصص نسایی ولادی در شفاخانۀ ولایتی بادغیس به  آژانس خبری پژواک گفت که اکثر مریضی‌های زنانه به‌گونه‌یی است که باید زنان خود را کمتر از یک ساعت به داکتر برسانند.

به گفتۀ موصوف تعلل در زمان بیماری‌های زنانه،  سبب مشکلات حاد و یا حتی منجر به مرگ بیمار می‌گردد.

وی از امارت اسلامی و نهادهای مسؤول می‌خواهد که متخصصان زن را در مراکز درمانی تمامی نقاط بادغیس استخدام نمایند تا همه زنان بیمار به آنان در کمترین فرصت دسترسی داشته باشند.

با این‌همه مسؤولین در ریاست صحت عامۀ ولایت بادغیس نیز کمبود متخصصین زن را در این ولایت می‌پذیرند.

داکتر عجب‌خان حمیدی، معاون ریاست صحت عامۀ بادغیس با تایید کمبود داکتران زنانه در این ولایت می‌گوید که حتی در بخش‌های ویژۀ صحی این ولایت داکتران متخصص زن وجود ندارد.

به گفتۀ موصوف، با آنکه تمام بست‌های متخصص زنانه خالی می‌باشد و بارها به اعلام سپرده شده، اما تا هنوز متخصص زنانه استخدام نشده‌است.

داکتر حمیدی اما تصریح کرد، آنان در تلاش هستند تا داکتران متخصص و ورزیده را در بخش‌های صحی این ولایت بگمارند.

وی افزود: « بادغیس یک ولایت دورافتاده است و بیشتر داکتران زن که در اینجا کار می‌کنند از ولایت های دیگه هستند، بیشتر بست‌های ما خالی است کسی نیست که درخواست بدهد.»

بر اساس آمارهای ارایه شده از سوی ریاست صحت عامۀ بادغیس، در حال حاضر ۵۴ مرکز صحی در این ولایت وجود دارد که در اکثر آن داکتران متخصص زن وجود نداشته و تنها نرس‌ها و قابله‌های زنانه فعالیت می‌کنند.

Views: 263

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر