زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

امسال حاصلات انگور در کندز ۹۰ درصد کاهش یافته‌است

امسال حاصلات انگور در کندز ۹۰ درصد کاهش یافته‌است

author avatar
13 Jul 2023 - 14:23
امسال حاصلات انگور در کندز ۹۰ درصد کاهش یافته‌است
author avatar
13 Jul 2023 - 14:23

کندز (پژواک، ۲۲ سرطان ۱۴۰۲): مقام‌های محلی در کندز می‌گویند که امسال میزان حاصلات انگور در این ولایت نسبت به سال گذشته ۹۰ درصد کاهش یافته‌است.

مسؤولین سردی هوا را یکی از عوامل عمدۀ کاهش حاصلات این محصول در کندز عنوان کرده می‌افزایند که از میان ۱۰ نوع انگور هشت نوع آن متضرر شده و حاصل نداده‌است.

صلاح‌الدین واحدی، آمر امور زراعتی ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت کندز به آژانس خبری پژواک گفت، تخمین زده شده‌ که طی سال جاری از باغ‌های انگور این ولایت یک هزار متریک تن حاصل بدست خواهد آمد که این رقم در سال گذشته ۱۰ هزار متریک تُن بود و نسبت به سال گذشته ۹۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی علت کاهش حاصلات انگور را سردی هوا عنوان کرده می‌گويد که از میان ۱۰ نوع انگور تنها دو نوع آن (پیرنقشی و کشمشی) حاصل نسبتاً خوب داده‌است.

وی افزود: «در مجموع ۱۰ نوع انگور کشت می‌شود، دو نوع آن (پيرنقشی و کشمشی) ۱۰ درصد حاصلات دارد و متباقی انواع آن حتا خشک شده‌است، انگور ولایت کندز به ولایات دیگر و حتا خارج صادر می‌شد که بدبختانه امسال به علت سردی هوا حاصلات آن ۹۰ درصد کاهش یافته‌است.»

با این حال، باغداران در این ولایت می‌گویند که در نتیجۀ سردی هوا، تاک‌‎های انگورشان زیان دیده و حکومت سرپرست باید برای شان کمک و همکاری کند.

آدم‌خان، یک باغدار انگور در کندز به پژواک گفت که سردی هوای سال گذشته به تاک‌های انگور صدمه جدی وارد کرده‌است و اگر حکومت با آنان همکاری نکند، باغ‌های شان از بین خواهد رفت.

وی گفت: «حاصلات انگور صفر است، هیچ چیز نیست زیادتر تاک‌ها خشک شده‌است، اگر حکومت با ما همکاری نکند ما توان نداریم، اگر نهال بیشتر غرس نکنیم شاید باغ‌های خود را از دست بدهیم.»

شمار دیگر از باغداران نیز می‌گویند که یگانه راه درآمد شان فروش حاصلات انگور بوده و اگر نهال انگور با آنان کمک نشود، باغ‌های شان را از دست خواهند داد.

کندز یکی از ولایت شمالی کشور به شمار می‌رود که بیشتر مردم آن سرگرم دهقانی و مالداری هستند؛ اما در سال‌های پسین سردی هوا و خشک‌سالی، باغ‌ها و کشتزارهای دهاقین در این ولایت را خشکانده‌است.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر