زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مالکین برخی رستورانت‌ها در تخار: مالیات افزایش یافته، توان پرداخت آن را نداریم

مالکین برخی رستورانت‌ها در تخار: مالیات افزایش یافته، توان پرداخت آن را نداریم

author avatar
21 Aug 2023 - 15:06
مالکین برخی رستورانت‌ها در تخار: مالیات افزایش یافته، توان پرداخت آن را نداریم
author avatar
21 Aug 2023 - 15:06

تالقان (پژواک،۳۰ اسد ۱۴۰۲): مالکین برخی از رستورانت‌ها در شهر تالقان تخار از آنچه که افزایش مالیات می‌خوانند ابراز نگرانی نموده‌ می‌گویند که پرداخت مالیات از ۰.۵ به پنج درصد افزایش یافته‌است، اما مسؤولین از تلاش‌ها برای رفع این نگرانی‌ها خبر می‌دهند.

به گفتۀ آنان، وضعیت کاروبار خوب بود اما اکنون که وضعیت کاروبار کم‌رنگ شده، حکومت مالیات را بیشتر نموده که پرداخت آن در چنین شرایط دشوار خواهد بود.

این دکانداران از حکومت خواستار تجدید نظر در باۀه این تصمیم هستند.

حسیب‌الله، مالک یکی از رستورانت‌ها در تخار به پژواک گفت که در گذشته کاروبار خوب بود، میزان پرداخت مالیه هم ۰.۵ فیصد بود که در هر ربع حدود ۲۰ هزار افغانی مالیه پرداخت می‌کرد، حالا این رقم اما به پنج درصد افزایش یافته‌است.

وی افزود: «حالا مجبور هستم ۲۵۰ هزار افغانی مالیه پرداخت نمایم، در شرایطی که وضعیت کاروبار هم از رونق افتاده‌است، ما از حکومت می‌خواهیم در بارۀ این تصمیم تجدید نظرنماید.»

سیدنصیر، مالک یکی از رستورانت‌های دیگر در تخار است که افزایش مالیه را کمرشکن عنوان نموده می‌گوید: «در وضعیت کنونی که قادر به پرداخت دست مزد کارگران نمی‌باشیم، افزایش گراف مالیه کمرشکن است، اگر این رقم کاهش پیدا نکند، مجبور هستیم که دست از شغل برداریم، چون نمی‌توانیم مصارف را پوره نماییم.»

او می‌افزاید که یک بخش بزرگ از عواید خالص جمع‌آوری شده صرف مصارف می‌گردد و حکومت بدون در نظرداشت این مصارف خواستار پرداخت مالیه می‌باشد، در حالی‌که انتظار دکانداران این است تا با در نظرداشت مصارف از عواید خالص مالیه اخذ گردد.

وی از حکومت می‌خواهد تا به این نگرانی‌ها نقطه پایان بگذارد.

سیداحمد، یکی از دکانداران در شهر تالقان نیز با ابراز نگرانی می‌گوید: «مالیات در این اواخر بلند رفته است در حالی‌که بازار خرید و فروش به شدت پایین است، از حکومت می‌خواهیم مالیه را کاهش بدهد.»

از سویی‌هم، عبدالمنان رئيس اتحادیۀ صنفی رستورانت‌ها در تخار می‌گوید، با آنکه این نگرانی را با وزارت مالیه در میان گذاشته‌است و قرار است گراف پرداخت از پنج به دو درصد کاهش پیدا کند، اما با آن‌هم در شرایط کنونی پرداخت دو فیصد مالیه برای کسبه کاران دشوار خواهد بود، چون وضعیت کاروبار نگران کننده می‌باشد.

در همین حال، مسؤولین ادارۀ مستوفیت تخار هم دلیل افزایش مالیه را نبود کمک‌های بیرونی عنوان نموده از تلاش‌ها در زمینۀ کاهش آن خبر می‌دهند.

مولوی عبدالبر اثری، رئیس مستوفیت تخار می‌گوید که در زمان حکومت گذشته پلان مشخص برای جمع‌آوری مالیات نبود که اکنون با ایجاد پلان مشخص و تشخیص بودجه و سطح عواید خالص، گراف مالیه بلند رفته‌است.

به گفتۀ وی، اکنون طبق قانون، از رستورانت‌ها، شرکت‌ها و شفاخانه‌های خصوصی که عواید خالص شان بالاتر از ۷۵۰ هزار در ربع باشد، پنج درصد مالیه گرفته می‌شود، در صورتی که عواید خالص شان پایین‌تر از ۷۵۰ هزار باشد، دو درصد مالیه اخذ می‌گردد.

به گفتۀ وی، اکنون از دکانداران ۰.۵ درصد مالیه اخذ می‌گردد، در صورتی که عواید خالص دکانداران در یک ربع ۷۵۰ هزار را تکمیل کند، آن‌ها نیز شامل مالیۀ چهار فی‌صد می‌شوند.

مستوفی تخار اطمینان می‌دهد که تلاش‌ها برای رفع نگرانی‌های دکانداران و مالکین رستورانت‌ها و کاهش گراف مالیه از سوی مسؤولین در مرکز جریان دارد.

Views: 41

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر