زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

باغداران هرات: به دلیل نبود بازار و سردخانه‌های معیاری بیشتر انگور را به کشمش تبدیل می‌کنیم

باغداران هرات: به دلیل نبود بازار و سردخانه‌های معیاری بیشتر انگور را به کشمش تبدیل می‌کنیم

author avatar
9 Sep 2023 - 11:40
باغداران هرات: به دلیل نبود بازار و سردخانه‌های معیاری بیشتر انگور را به کشمش تبدیل می‌کنیم
author avatar
9 Sep 2023 - 11:40

هرات(پژواک، ۱۸ سنبله ۱۴۰۲): شماری از باغداران در هرات می‌گویند که به دلیل نبود سردخانه‌های معیاری، بازار داخلی و عدم صادرات، بیشتر حاصلات انگور این ولایت به کشمش تبدیل می‌شود.

آنان از حکومت می‌خواهند تا در فصل جمع‌آوری حاصلات انگور در زمینۀ فروش، بازاریابی و صادرات به اسرع وقت آن  با باغداران و تاجران همکاری کند.

احمدضیاء یوسفی یک تن ‌از باغداران این ولایت در صحبت با آژانس خبری پژواک می‌گوید که نبود سردخانه‌های معیاری و عدم بازار مناسب برای محصولات شان باعث شده تا آن‌ها مجبور شوند انگور خود را به کشمش تبدیل نمایند.

موصوف افزود که در حال حاضر وضعیت اقتصادی مردم هم خوب نبوده و تقاضا برای خرید انگور نیز نسبت به قبل کم شده‌است.

به گفتۀ وی، اکثریت باغداران دست‌کم ده فیصد انگور‌ باغ‌های شان را به بازار عرضه می‌کنند و ۹۰ درصد دیگر آن را به کشمش تبدیل می‌کنند.

جلیل‌احمد حبیبی، یکی دیگر از باغداران این ولایت می‌گوید که در حال حاضر دهلیزهای هوایی وجود ندارد به همین‌ دلیل محصولات آنان به کشورهای بیرون صادر نمی‌شود و از امارت اسلامی می‌خواهد تا در کنار فعال نمودن دهلیزهای هوایی، با ایجاد سردخانه‌های معیاری زمینۀ صادرات انگور را به بیرون از کشور نیز فراهم سازد.

به گفتۀ حبیبی، اگر دهلیزهای هوایی فعال گردد باغداران و دهاقین در کنار انگور، دیگر میوه‌ها را نیز می‌توانند برای فروش به کشورهای بیرونی صادر نمایند.

بااین حال، مسؤولین در اتاق محصولات زراعت و مالداری هرات نیز ضمن تایید مشکلات موجود در زمینۀ صادرات می‌گویند که به دلیل نبود ویزه برای تاجران، روند صادرات میوۀ تازه به خارج از کشور متوقف شده‌است.

بیشراحمد بهادر، رئیس اتاق محصولات زراعت و مالداری هرات می‌گوید، امیدواری بر این ست تا اینکه امارت اسلامی در سال آینده زمینۀ ایجاد دهلیزهای هوایی و صدور ویزه برای تاجران را فراهم نماید تا آن‌های بتوانند در کشورهای بیرونی برای میوۀ افغانستان بازاریابی نمایند.

نامبرده با ابراز تاسف و بدون وضاحت بیشتر علاوه کرد که امسال برای تاجران میوه ویزه داده نشده تا آن‌ها بتوانند محصولات خود را به بیرون از کشور صادر نمایند و اتاق محصولات زراعت و مالداری هرات تلاش دارد تا در سال آینده  به حمایت حکومت زمینۀ انتقال انگور را از طریق دهلیزهای هوایی فراهم سازد.

از سویی‌هم ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت هرات تاکید دارد که انگور یکی از مهم‌ترین محصولات این ولایت در غرب کشور می‌باشد.

بشیراحمد احمدی، آمر امور زراعتی ریاست زارعت ولایت هرات در صحبت با پژواک می‌گوید که در حال حاضر بیش از یک هزار و ۴۰۰ مرکز پروسس کشمش در این ولایت وجود دارد که اگر کسی انگور را به شکل تازه نمی‌تواند صادر نماید، می‌شود آن‌ را به کشمش تبدیل  و بعدا به بیرون از کشور صادر نمایند که صادرات کشمش می‌تواند یک درآمد خوبی برای باغداران ولایت هرات باشد.

ولایت هرات از عمده‌ترین مراکز تولید انگور در افغانستان می‌باشد و سالانه بیش از صدها هزار تُن انگور از باغ‌های این ولایت بدست می‌آید.  اگاهان امور به این باور اند که امارت اسلامی با همکاری سکتور خصوصی می‌تواند با ایجاد سردخانه‌های معیاری زمینۀ رشد بازار تولیدات داخلی را فراهم سازد.

علی احمد محمدی، یک تن از استادان پوهنتون ولایت هرات به این باور است که رشد زراعت در کشور  نیاز به حمایت همه جانبه از طرف حکومت دارد و این امر به نوبه خود تاثیر مستقیم بالای اقتصاد مردم و زارعین نیز در سطح افغانستان دارد.

به گفتۀ محمدی، چون بیش از نود درصد اراضی هرات زراعتی می‌باشد، پس نیاز است تا ادارۀ محلی در تفاهم با حکومت مرکزی روی یک طرح منظم در چوکات پلان طویل‌المدت در بخش بازار فروشات محصولات زراعتی، دهلیزهای هوایی، ایجاد سردخانه‌ها و فراهم‌سازی زمینۀ صادرات کار کند.

بازدیدها: 58

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر