زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

اتحادیۀ سینماگران افغانستان: ملل متحد از آزار و اذیت مهاجرین افغان در ایران و پاکستان  جلوگیری کند

اتحادیۀ سینماگران افغانستان: ملل متحد از آزار و اذیت مهاجرین افغان در ایران و پاکستان  جلوگیری کند

author avatar
10 Oct 2023 - 13:10
اتحادیۀ سینماگران افغانستان: ملل متحد از آزار و اذیت مهاجرین افغان در ایران و پاکستان  جلوگیری کند
author avatar
10 Oct 2023 - 13:10

کابل (پژواک، ۱۸ میزان ۱۴۰۲): اتحادیۀ سینماگران افغانستان طی یک نامۀ سرگشادۀ عنوانی سازمان ملل متحد، خواستار جلوگیری از آزار و اذیت مهاجرین افغان مقیم کشورهای ایران، پاکستان و ترکیه گردیده‌است.

این در حالی است که به‌تاریخ دوازدهم میزان سال جاری، سرفراز بوگتی، وزیر داخلۀ پاکستان گفته بود، اگر مهاجرین غیرقانونی افغان تا اول نومبر سال روان به کشورشان بازنگردند، به زور اخراج خواهند شد.

بدرفتاری با افغان‌ها در کشورهای پاکستان و ایران اعتراضات شدید مقام‌های حکومت سرپرست را در پی داشته‌است.

بدرفتاری‌ها با مهاجرین واکنش شدید اتحادیۀ سینماگران افغانستان را نیز بر انگیخته و این اتحادیه نامۀ سرگشادۀ را عنوان سازمان ملل متحد فرستاده‌است.

در نامۀ سرگشادۀ این اتحادیه آمده‌است: «ما اعضای اتحادیۀ سینماگران افغانستان که شامل صدها سینماگر در داخل و خارج افغانستان چون نویسنده‌گان، بازیگران، کارگردانان، شاعران، انجنیران، فلم‌برداران، فلم‌سازان، علما و دیگر شخصیت‌های معتبر و مشهور می‌باشند، خواهان عدالت در برابر اقدامات ظالمانه و حوادث خشونت‌آمیز علیه مهاجران افغان مقیم پاکستان، ایران و ترکیه هستیم.»

در ادامۀ این نامه نگاشته شده‌است: «ما از طریق این نامۀ سرگشاده در مورد پاکستان، ایران و ترکیه با شما در ارتباط هستیم.»

منبع نوشته، اخیراً در پاکستان و ایران گزارش‌های زیادی مبنی بر توهین، دستگیری، ضرب و شتم، بازداشت خودسرانه و حتی کشتار عمدی مهاجرین افغان از جمله زنان و کودکان منتشر شده‌است.

در این نامه آمده‌است، اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که حداقل ۵۰۰ مهاجر افغانی که دارای اسناد قانونی هستند، در اسلام‌آباد و مناطق اطراف آن از سوی پولیس آن کشور بازداشت شده‌اند.

منبع نوشته‌است: «ما به شدت نگران وضعیت خطرناک مهاجرین افغان در پاکستان و ایران هستیم و نمی‌توانیم بدرفتاری با آن‌ها را تحمل کنیم.»

به نقل از نامه، گزارش‌های دریافتی تایید می‌کند که عملیات علیه مهاجرین افغان در مناطق سند به ویژه در کراچی افزایش یافته‌است که طی آن بسیاری از افغان‌ها از جمله زنان و کودکان زندانی شده‌اند.

در نامه اضافه شده: «نژادپرستی علیه افغان‌ها در ایران نیز که چند سالی است ادامه دارد، اکنون دوباره شدت گرفته‌است. افغان‌ها در سراسر این کشور تحقیر، ضرب و شتم، زندانی، شکنجه و گاهی کشته می‌شوند، مهاجرین از ورود به اماکن عمومی مانند پارک‌ها، مدارس و رستورانت‌ها منع می‌شوند، همچنین از تحصیل و کار منع اند.»

منبع می‌افزاید: «ما معتقدیم که در هیچ نقطۀ دیگری از جهان این نوع رفتار نژادی و با چنین شدتی برای مدت طولانی با هیچ مهاجری از هیچ کشوری انجام نشده است، به عنوان مثال، اخیراً ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که یک مهاجر افغان در منطقه کلاردشت مازندران ایران مورد آزار و اذیت وحشیانه، بی‌رحمانه و نژادپرستانه قرار گرفته‌است.»

سینماگران تشدد علیه مهاجرین را غیر قابل تحمل دانسته و از ملل متحد تقاضا کرده‌اند: «ما اعضای اتحادیه سینماگران افغانستان از شما می‌خواهیم که توجۀ عمیق خود را به این جنایات وحشتناک جلب کنید، اگر شما رهبر مهم‌ترین و بزرگترین سازمان حقوقی و بشردوستانه جهان هستید، از شما تقاضا  داریم که این بی‌عدالتی آشکار را عمیقاً بررسی کنید و به ظلم، تجاوز، غارت و کشتار پایان دهید.»

سینماگران امیدوار اند که حکومت‌های هر دو کشور (ایران و پاکستان) متوجۀ این بی‌عدالتی شده و به تشدید علیه مهاجرین افغان خاتمه داده شود.

Views: 79

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر