زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

چهار شبکۀ آبرسانی در تخار و یک مرکز صحی در سمنگان به بهره‌برداری سپرده شد

چهار شبکۀ آبرسانی در تخار و یک مرکز صحی در سمنگان به بهره‌برداری سپرده شد

تالقان، ایبک (پژواک، ۲۰ عقرب ۱۴۰۲): مسؤولین در تخار و سمنگان می‌گویند که کار ساخت چهار شبکۀ آبرسانی و یک مرکز صحی در این ولایت‌ها تکمیل و به بهره‌برداری سپرده شد.

انجنیر نعمت‌الله احمدی، رئيس عمومی شرکت آبرسانی در سفرش به تخار می‌گوید که چهار شبکۀ آبرسانی را به هزینۀ ۱۱.۵ میلیون افغانی در بخش‌‎های مختلف شهر تالقان افتتاح کرده و به بهره‌برداری رسانده‌اند.

به گفتۀ او، با افتتاح این شبکه‌ها سه هزار و ۶۰۰ فامیل در نواحی اول، دوم و چهارم شهر تالقان از آب شهری مستفید شدند که پیش از این از آب آشامیدنی صحی شهری محروم بودند.

وی اضافه کرد که این شبکه‌های آبرسانی ۲۲ کیلومتر طول دارد که در راستای تکمیل شدن کار آن مردم از لحاظ قوۀ بشری و حمایت مالی سهم خوب داشتند.

در همین حال، برخی از متنفذین محل با آنکه از تکمیل شدن کار این شبکه‌های آبرسانی ابراز خوشحالی می‌کنند، اما می‌گویند که هنوز هم کار نصب میتر در خانه‌های مسکونی ناتمام مانده است.

شاه محمود، از متنفذین محل می‌گوید: «سال گذشته به دلیل اینکه سطح آب پایین بود، آب چاه‌ها خشک شده بود، مردم با مشکلات جدی مواجه بودند، اما اکنون که با همکاری مردم محل کار شبکه‌های آبرسانی تکمیل شده‌است و مردم آز آب آشامیدنی صحی مستفید می‌شوند، خوشحال می‌باشیم.»

به گفتۀ وی، مردم در بخش‌های کندن‌کاری، خرید وسایل و حمایت مالی این پروژه نقش ۶۰ درصدی داشتند.

وی تاکید دارد که هنوز هم در برخی از خانه‌های مسکونی میتر نصب نشده‌است و مسؤولین در راستای نصب آن توجه جدی کنند.

از سوی دیگر، مسؤولین صحی در سمنگان از تکمیل کار یک مرکز صحی به هزینۀ بیش از ۳۷ هزار دالر امریکایی در ولسوالی خُرم و سارباغ این ولایت خبر داده گفته‌اند که تعمیر این مرکز صحی توسط مردم محل ساخته شده‌است.

مولوی محیب‌الله بهاری، رئیس صحت عامۀ سمنگان به آژانس خبری پژواک گفت که کار ساخت تعمیر مرکز صحی فرعی در قریۀ تاتارچل‌ توسط مردم محل و همکاری وزارت صحت عامه تکمیل شد.

موصوف افزود، پس از آنکه کار ساخت تعمیر این مرکز صحی به اتمام رسید در قسمت حفر چاه و تهیۀ سیستم سولری، ساخت تشناب‌های اساسی، الماری، میز و چوکی و کیت‌های دوایی، سازمان صحی جهان(WHO) و دفتر MMRCA نقش اساسی را داشته‌اند.

وی تصریح کرد که همزمان با افتتاح این مرکز صحی مشکلات بیش از پنج ‌هزار خانواده حل خواهد شد.

ملا عبدالوکیل حقیار، ولسوال خُرم و سارباغ سمنگان ‌نیز از ساخت این مرکز صحی ابراز خرسندی کرده و گفت که با افتتاح این مرکز مشکلات پنج‌ قریه از جمله‌ شورابک، شوراب، سرخک‌چشمه، المه، و تاتارچل حل خواهد شد.

از جانبی بابه مراد، یک باشندۀ محل می‌گوید، در گذشته زمانی که کسی دچار بیماری می‌شد، به شکل سنتی تداوی می‌کردند و یا باید ساعت‌ها در نیمه‌های شب با استفاده از حیوانات مریض را به ولسوالی و یا مرکز سمنگان انتقال می‌دادند.

قابل ذکر است که قریۀ تاتارچل یکی از چند روستای صعب‌العبور ولسوالی خرم و سارباغ سمنگان است که باشنده‌گان آن سال‌ها از دسترسی به خدمات صحی محروم بودند.

Views: 106

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر