زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

داکتران: چُره بیماری بسیار خطرناک نیست اما بدون عمل جراحی تداوی نمی‌شود

داکتران: چُره بیماری بسیار خطرناک نیست اما بدون عمل جراحی تداوی نمی‌شود

author avatar
2 Dec 2023 - 11:38
داکتران: چُره بیماری بسیار خطرناک نیست اما بدون عمل جراحی تداوی نمی‌شود
author avatar
2 Dec 2023 - 11:38

کابل (پژواک، ۱۱ قوس ۱۴۰۲): داکتران می‌گویند که چره (فتق) با آن‌که مریضی بسیار خطرناک نیست، اما بدون عمل جراحی تداوی نمی‌شود و در صورت مشاهدۀ برآمده‌گی همراه با درد شدید در برخی نواحی بدن، باید هرچه زودتر به داکتر مراجعه شود.

چره (فتق) از بيماری‌های شايع است که انواع مختلف دارد، ‌به‌طور مثال  چرۀ ناف، شکم، ران وغیره می‌باشد.

داکتر مجیب سخی متخصص جراحی عمومی و سرطان در انستیتیوت طبی فرانسه برای اطفال در شهر کابل به آژانس خبری پژواک گفت که فتق یا چره یک مریضی بسیار عام بوده و می‌تواند در ناحیۀ شکم، قد کشک، حتی در قسمت پشت ستون و فقرات به وجود بیاید.

به گفتۀ موصوف، هرکس در هر سن و سال  می‌تواند که به این بیماری مبتلا گردد.

وی می‌گوید که بلند کردن اجسام با وزن سنگین، افزایش وزن ناگهانی، سرفه یا عطسۀ مداوم و پندیده‌گی باعث می‌گردد که به این بیماری مصاب شد، ایجاد درد شدید، پندیده‌گی در همان ناحیه، غرغر کردن روده‌ها، تب، دلبدی از علایم این بیماری می‌باشد.

موصوف می‌گوید، فتق که از بطن مادر به میان بیاید قابل وقایه نیست، اما فتق کسبی با ورزش، کاهش وزن، جلوگیری از قبضیت عدم بلند کردن وزن‌های زیاد می‌تواند که از ابتلا به این بیماری وقایه گردد.

منبع می‌گوید، اگر فتق تداوی نشود سبب اختلالات می‌شود که در آن صورت خطرناک است و دردهای شدید برای مریض پیدا شده و اگر دوامدار شود و مریض را جهت انجام جراحی به داکتر برده نشود، باعث ایجاد پندیده‌گی، سیاه شدن و سرانجام کفیدن آن می‌گردد که خطر حیاتی را در قبال می‌داشته باشد.

او توصیه کرد: « در صورت مشاهدۀ برآمده‌گی همراه با درد شدید در کدام قسمت وجود، هرچه زودتر به داکتر مراجعه کنید.»

موصوف ‌گفت که این مشکل در تمام کشورها به‌شمول افغانستان وجود دارد ولی در کشور در سطح بسیار بلند رقم مبتلایان وجود ندارد.

وی اضافه کرد: «ماهانه حدود بیست مریض ابتلا به فتق نزد ما مراجعه می‌کنند.»

همچنان داکتر محمدهاشم وهاج ترینر متخصص در بخش تشخیصیه و رئیس شفاخانۀ خصوصی وهاج نیز می‌گوید که این بیماری در افغانستان وجود دارد اما کدام سروی انجام نشده که آمار دقیق آن را بیان کرد.

او اضافه کرد: «یک یا دو تا مریض همیشه در شفاخانه ما می‌داشته باشیم بعضی از مریضان هستند که اصلا خبر ندارند که فتق دارند وقتی که معاینه فزیکی را انجام می‌دهیم دیده می‌شود که فتق دارند.»

داکتر وهاج اضافه کرد: «این بیماری در نزد مردها نسبت به خانم‌ها بیشتر به وجود می‌آید، این بیماری تداوی دوایی ندارد، یگانه تداوی آن توسط عمل جراحی صورت می‌گیرد.»

به گفتۀ وی، در برخی مواقع، نوزاد از رحم مادر با این بیماری به دنیا می‌آید که یک نوع برآمده‌گی در قسمت ناف خود می‌داشته باشد.

موصوف نیز کاهش وزن، عدم انجام ورزش‌های سنگین، عدم پرخوری بیش از حد از راه‌های است که می‌توان خود را در برابر این بیماری وقایه کرد.

Views: 771

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر