زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مولوی عبدالکبیر: عدم اشتراک در نشست دوحه به معنای خراب شدن روابط و تعامل ما با جهان نیست

مولوی عبدالکبیر: عدم اشتراک در نشست دوحه به معنای خراب شدن روابط و تعامل ما با جهان نیست

author avatar
21 Feb 2024 - 13:06
مولوی عبدالکبیر: عدم اشتراک در نشست دوحه به معنای خراب شدن روابط و تعامل ما با جهان نیست
author avatar
21 Feb 2024 - 13:06

کابل (پژواک، ۲ حوت ۱۴۰۱): مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزراء می‌گوید که عدم اشتراک نماینده‌گان امارت اسلامی در نشست دوحه به معنای خراب شدن روابط و تعامل آن‌ها با جهان نیست و تلاش می‌کنند تا در چنین نشست‌های دیگر اشتراک مثبت و معنادار داشته باشند.

در خبرنامه‌یی که به‌تاریخ اول ماه حوت از سوی ارگ منتشر شده آمده‌است که مولوی عبدالکبیر این اظهارات را امروز در دیدار با سفیر جاپان بیان کرده‌است.

منبع افزوده‌است، در این دیدار سفیر جاپان گفت که جاپان و افغانستان روابط طولانی و تاریخی دارند و کشورش علاقه‌مند به گسترش روابط خود با افغانستان است.

موصوف گفت، جاپان می‌خواهد در زمینۀ ایجاد روابط میان افغانستان و جهان نقش مهمی را ایفا نماید.

همچنان، سفیر جاپان از ادامۀ کمک‌های بشری کشورش به افغانستان اطمینان داد و گفت که کشورش آماده است تا پروژه‌هایی را در بخش‌های بازسازی، امور انکشافی، صحت و بلند بردن ظرفیت در افغانستان عملی سازد.

وی گفت، نشست سازمان ملل در دوحه فرصت خوبی برای تعامل افغانستان و سایر کشورها بود و افزود که برای افغانستان مهم است تا در چنین نشست‌های آینده اشتراک داشته باشد.

موصوف افزود که افغانستان و سازمان ملل هر دو باید گام‌های مثبتی را برای به رسمیت شناختن بردارند.

در عین حال، مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی ریاست‌الوزرا از کمک‌های بشردوستانۀ جاپان با افغانستان سپاس‌گذاری کرد و بر ادامۀ آن تأکید کرد.

وی افزود، جاپان همیشه از صلح، ثبات و توسعه در افغانستان حمایت کرده و نیاز است تا به همکاری‌اش در زمینۀ‌های ساخت زیزبناها و آغاز پروژه‌های انکشافی در افغانستان ادامه دهد.

موصوف گفت، امارت اسلامی بدون هرگونه تبعیض، برای تمام افغان‌ها خدمات ارایه می‌کند، این مهم است که تمام افغان‌ها از کمک‌ها و خدمات دولتی مستفید و در حکومت شامل می‌باشند.

به گفتۀ وی، پالیسی امارت اسلامی این است که افغانستان برای هیچ کسی به عنوان تهدید مطرح نگردد و نه به کسی اجازه داده می‌شود که از خاک افغانستان علیه دیگران استفاده کند.

معاون سیاسی ریاست‌الوزراء می‌گوید، امارت اسلامی با در نظرداشت شرایط خود آماده بود تا در نشست دوحه شرکت کند، اما تنظیم کننده‌گان نشست این فرصت را از دست دادند، اما این به معنای خراب شدن تعامل و روابط امارت اسلامی با جهان نیست.

مولوی عبدالکبیر گفت،  اعلام سرمنشی سازمان ملل در مورد گفتگوها برای نشست آینده را نیک می‌داند و تلاش می‌کند که در چنین نشست‌های دیگر اشتراک مثبت و معناداری داشته باشد.

موصوف افزود، امارت اسلامی به دیالوگ باور دارد و می‌خواهد هر موضوع را از طریق گفتگوها حل کند.

وی گفت: «ما به نگرانی تمام کشورها احترام داریم و آماده هستیم  تا از راه گفتگو به نگرانی آنان پاسخ دهیم.»

کنفرانس دو روزۀ دوحه درباره افغانستان که به رهبری انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد برگزار شده بود، شام دیروز پایان یافت.

هیأت‌ها و نماینده‌گان ویژه ۲۸ کشور و سازمان بین‌المللی در این کنفرانس اشتراک کرده بودند.

نماینده ویژه‌یی برای افغانستان در نشست دوحه تعیین نشد؛ گوتیرش می‌گوید، مشوره‌های بیشتری را انجام می‌دهیم.

انتونیو گوتریش، سرمنشی سازمان ملل در پایان کنفرانس به یک نشست خبری گفت، شرکت کننده‌گان کنفرانس دوحه با تعیین نمایندۀ ویژه برای افغانستان موافق بودند، اما در مورد این موضوع مشوره‌های بیشتری صورت خواهد گرفت.

موصوف نشست کنفرانس دوحه را مفید خواند و گفت که شرکت کننده‌گان گفتگوها و بحث‌های مهمی را در مورد افغانستان انجام دادند.

وی افزود، از حکومت سرپرست افغانستان دعوت کرده بود که در این نشست شرکت کنند، اما آن‌ها این دعوت را نپذیرفتند. گوتریش ابراز امیدواری کرد که نماینده‌گان آن‌ها در آینده در چنین نشست‌ها شرکت کنند.

وی درمورد هدف نشست دوحه گفت: «ما خواهان یک افغانستان صلح‌آمیز هستیم، افغانستانی که هم با خود و هم با همسایه‌گان خود در صلح باشد و توان عملی کردن وعده‌های بین‌المللی خود را به عنوان یک کشور دارندۀ حاکمیت ملی داشته باشد.»

وی افزود: «افغانستان باید مرکز جنگ نگردد، به حقوق دختران و زنان احترام گذاشته شود و حکومتی باشد که در آن همه اقوام سهیم باشند.»

Views: 30

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر