زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

شمار بیماران سرطانی در بلخ نزدیک به دو برابر افزایش یافته‌است

شمار بیماران سرطانی در بلخ نزدیک به دو برابر افزایش یافته‌است

author avatar
21 Apr 2024 - 16:24
شمار بیماران سرطانی در بلخ نزدیک به دو برابر افزایش یافته‌است
author avatar
21 Apr 2024 - 16:24

مزارشریف (پژواک، ۲ ثور ۱۴۰۳): ریاست صحت عامۀ بلخ می‌گوید، در سال ۱۴۰۲خورشیدی ۴۹۱۲ فرد مبتلا به بیماری سرطان به شفاخانۀ ملکی مزارشریف مراجعه کرده‌اند که نسبت به سال ۱۴۰۱ نزدیک به دو برابر افزایش را نشان می‌دهد.

احسان‌الله کلیوال، شف سرویس بخش انکالوژی شفاخانۀ حوزوی ابو علی سینای بلخی مزارشریف می‌گوید که این بیماری در حال افزایش است و تنها در یک ماه گذشته ۴۳۲ بیمار مبتلا به بیماری سرطان به این شفاخانه مراجعه کرده‌اند.

وی می‌افزاید که در سال ۱۴۰۲هجری شمسی ۴۹۱۲ بیمار مبتلا به سرطان به شفاخانه مراجعه کرده‌اند که این تعداد در سال ۱۴۰۱ به  ۲۶۱۳ تن می‌رسید.

کلیوال می‌گوید، یکی از عوامل افزایش بیماران سرطانی این است که در گذشته در این شفاخانه بیماری یادشده تشخیص نمی‌شد و اکنون در کنار تشخیص، نبود جنگ باعث شده که تعداد زیادی مردم به شفاخانه مراجعه کنند.

از سویی‌هم، شماری از داکتران آگاهی‌دهی به مردم را در زمینۀ جلوگیری از این بیماری مهم می‌دانند.

تورج اربابی، داکتر بخش انکالوژی شفاخانۀ حوزوی ابو علی سینای مزارشریف می‌گوید، برای جلوگیری و وقایه از این بیماری نیاز است که برای مردم آگاهی داده شود.

موصوف می‌افزاید که در مرحلۀ اول بیمار باید به داکتر مراجعه کند تا از انتشار بیماری در بدن جلوگیری شود و همچنان تداوی آن را انجام دهد.

او همچنان رژیم نادرست غذایی را از عوامل عمدۀ این بیماری می‌داند و می‌افزاید که بسیاری مردم در سمت شمال از گوشت خشک استفاده می‌کنند که به دلیل آن مردم به سرطان معده مبتلا می‌شوند.

در عین حال، شماری از بیماران و پایوازان از ارایۀ خدمات خرسند هستند.

محمدناصر ۳۸ ساله که از یک و نیم سال گذشته به این‌سود به بیماری سرطان مبتلا شده‌است، می‌گوید که مرحله‌های ابتدایی تداوی را در شفاخانۀ جمهوریت آغاز کرده بود و از یک سال گذشته به این‌سو جهت تداوی به شفاخانۀ حوزوی ابو علی سینای مزارشریف مراجعه می‌کند.

وی از خدمات موجود در این شفاخانه خرسند است و می‌افزاید که از یک سال گذشته به این‌سو از این شفاخانه واکسین را یگان را دریافت می‌کند.

 نعمت‌الله، یکی از مریض‌داران نیز می‌گوید که پدرش از شش ماه گذشته به این‌سو به سرطان معده مبتلا شده‌است و امروز به بار سوم در این شفاخانه برایش واکسین تطبیق کرده‌است.

موصوف همچنان می‌افزاید که نسبت به ماه‌های گذشته وضعیت صحی پدرش بهبود یافته‌است.

از سویی هم، مسؤولین صحت عامۀ بلخ نیز به تمام بیماران و پایوازان اطمینان می‌دهند که امکانات موجود را از آن‌ها دریغ نخواهند کرد.

شیخ‌میر صدام، معاون ریاست صحت عامۀ بلخ می‌گوید که در شفاخانۀ حوزوی ابو علی سینای بلخی مزارشریف برای بیماران سرطانی شب و روز خدمات ارایه می‌کنند.

وی می‌افزاید که برعلاوۀ بستر و تطبیق واکسین به این بیماران، در صورت نیاز به گونۀ رایگان خون نیز داده می‌شود.

سرطان یک بیماری لاعلاج است که بیشتر افراد کهن‌سال را مصاب می‌سازد.

Views: 13

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر