زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

علت عفونت خون نوزادان و کودکان چیست و چگونه از آن وقایه کرد؟

علت عفونت خون نوزادان و کودکان چیست و چگونه از آن وقایه کرد؟

author avatar
8 Jul 2024 - 17:47
علت عفونت خون نوزادان و کودکان چیست و چگونه از آن وقایه کرد؟
author avatar
8 Jul 2024 - 17:47

کابل (پژواک، ۱۸ سرطان ۱۴۰۳): داکتران می‌گویند که ممکن عفونت در زمان حمل و یا زمان زایمان داخل وجود نوزادان و کودکان گردد، اما مکروب خون نسبت به هر سنین دیگر برای نوزادان خطرناک‌تر است.

داکتران توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از این مشکل مادر در زمان حمل باید تغذیۀ خوب داشته و حین ولادت وسایل مورد نیاز به ولادت باید تعقیم شده باشد تا در موقع قطع ناف، مکروب داخل وجود نوزاد نگردد.

چگونه و چطور خون نوزاد مکروبی می‌گردد؟

داکتر محمدعارف حسن‌زی، مسؤول بخش داخلۀ شفاخانۀ صحت طفل اندراگاندی کابل به آژانس خبری پژواک گفت، مکروب خون در نوزادان در دو حالت یا در زمان حمل و یا هم در زمان ولادت داخل وجود می‌گردد.

وی در مورد چگونگی داخل شدن مکروب در خون جنین افزود که در برخی موارد مکروب از خون مادران که مبتلا به مکروب خون باشند، به  جنین نیز منتقل می‌گردد.

موصوف در ادامه می‌گوید، اما اگر مادر تغذیۀ خوب نداشته باشد، جنین ضعیف بوده و به امراض به ویژه مکروب خون ابتلا می‌گردد.

موصوف در مورد وارد شدن مکروب به خون نوازد در هنگام زایمان چنین توضیح داد: «در افغانستان بعضی اوقات ولادت‌ها در خانه صورت می‌گیرد و از وسایلی که استفاده صورت می‌گیرد، تعقیم شده نمی‌باشد، ممکن مکروبی باشد … وقتی ناف نوزاد را با وسایل برنده و تار  قطع می‌کنند، ممکن مکروبی باشد و مکروب داخل خون نوزاد گردد.»

علائم و نشانه‌های مکروب خون در نوزادان کدام‌ها است

داکتر حسن‌زی در مورد علائم و نشانه‌های مکروب خون در نزد نوزادان و کودکان گفت که تب شدید با لرزه، ناآرامی، بدخلقی، ضعف و بی‌حالی، شلی، تنفس سریع و زردی در وجود نوزاد و کودک از علایم ابتدایی مکروب در خون نوزاد می‌باشد و نوزاد توان مکیدن شیر مادر را نمی‌داشته باشد.

توصیه‌ها

داکتر حسن‌زی می‌گوید: «وجود هر گونه عفونت در نوزادان یا شیرخواران در مقایسه با اطفال و بالغ بسیار خطرناک‌تر خواهد بود؛ زیرا در این گروه‌ها سیستم ایمنی به خوبی شکل نگرفته و هنوز توان مقابله با انواع عفونت‌ها را پیدا نکرده، همین علت است که گفته می‌شود باید تداوی مکروب خون  نوزادان در شفاخانه صورت گیرد.»

او همچنان توصیه کرد: «نوزاد باید در جایی تولد شود که پاک باشد، ناف نوزاد به واسطه سامان جراحی مخصوص و پاک یا تار مخصوص صورت گیرد، نوزاد وقتی تولد  و به خانه آورده می‌شود، باید افراد مریض به آن نزدیک نشوند، حتی اگر مادر مریض باشد، باید وقت شیردادن به  نوزاد ماسک بزند، هوای اتاق تخلیه شود.»

وی در حالی که توصیه کرد که باید برای نوزاد تا شش ماه تنها شیر مادر داده شود و پس از شش ماه تا دو سال در کنار شیر مادر غذای متمم به طفل داده شود، تاکید کرد که تا شش ماه برای نوزاد به جز شیرمادر شیرهای خشک داده نشود؛ زیرا شیر چوشک منبع انتقال مکروب می‌باشد.

موصوف گفت که نوزاد مبتلا به مکروب خون باید به زودترین فرصت به مرکز صحی انتقال گردد؛ در غیر آن زنده‌گی او با خطر مواجه خواهد شد.

داکتر حسن‌زی گفت: «اگر نوزاد مبتلا به مکروب خون زود تداوی نشود، ممکن تلف شود و اگر خون جنین داخل بطن مکروبی باشد، ممکن قبل از وقت متولد شود و یا مرده و یا کم وزن به دنیا بیایید، پس باید مادر در صورت مشاهدۀ علایم مکروب خون در وجود نوزاد هرچه زودتر به داکتر مراجعه کند.»

به گفتۀ او، برای تداوی نوزادان مبتلا به مکروب خون یک وارد مشخص در این شفاخانه وجود دارد.

هم‌‍چنان وی از خانواده‌ها به ویژه از مادران خواست: «زمانی‌که آنان چانس حاملگی پیدا می‌کنند، باید تغذی خوب داشته باشند، فکر شان آرام باشد، تشویش نداشته باشند، واکسین‌های دوران حمل را درست تطبیق کنند و در زمان حمل تحت مراقبت داکتر قرار داشته باشند.

مادران

صفیۀ ۲۷ساله باشندۀ ولایت بامیان که با کودک بیمارش به شفاخانۀ صحت طفل اندراگاندی کابل می‌گوید که پسرش ۹ روزه می‌باشد، اما در ماه هفتم حمل به دنیا آمده‌است.

پسر این خانم از روز تولد به بیماری زردی مصاب و خونش مکروبی نیز می‌باشد و همچنان شیر مادر خود را مکیده نمی‌توانست، اکنون در این شفاخانه تحت مراقبت داکتران قرار دارد و نسبت به روز اول کمی بهتر شده‌است.

در همین حال ماجبین باشندۀ شهر کابل که با نواسه‌اش در این شفاخانه بستر است گفت: «دخترم دوگانگی به دنیا آورده، یکی از آن‌ها رنگ جلدش سبز است و تکان قلب هم دارد، داکتران گفتند که مکروب خون دارد، امروز فضل خدا از روز اول کرده خوبتر شده.»

Views: 30

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر