زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ریاست زراعت جوزجان: امسال بیش از ۱۱۶ هزار تُن خربوزه برداشت شده‌است

ریاست زراعت جوزجان: امسال بیش از ۱۱۶ هزار تُن خربوزه برداشت شده‌است

author avatar
10 Jul 2024 - 15:48
ریاست زراعت جوزجان: امسال بیش از ۱۱۶ هزار تُن خربوزه برداشت شده‌است
author avatar
10 Jul 2024 - 15:48

شبرغان (پژواک، ۲۰سرطان ۱۴۰۳ ): ریاست زراعت جوزجان می‌گوید که امسال حاصلات خربوزه در این ولایت به بیش از ۱۱۶ هزار تُن رسیده، اما دهاقین از نبود بازار برای فروش محصولات شان نگران بوده، از حکومت می‌خواهند که در این زمینه آنان را همکاری کند.

این دهقانان از نبود بازار برای فروش محصولات شان نگران اند و می‌گویند، با آن‌که یک سیر خربوزه را با نازل‌ترین قیمت (۲۰ افغانی) می‌فروشند، ولی باز هم خریدار ندارند، آنان در هراس اند که خربوزه حاصل شدۀ شان خراب شود.

امان‌الله، یکی از دهقانان در جوزجان که محصولات‌اش را از سر پالیز برای فروش به بازار آماده کرده‌است، به آژانس خبری پژواک گفت، در چند روز اول که حاصلات شان را جمع‌آوری کرده بودند، فروشات شان خوب بود، اما اکنون فروش ندارد و قیمت‌ خربوزه نیز پائین آمده‌است.

به گفتۀ او، امروز (چهارشنبه، بیستم سرطان) دهقانان یک سیر خربوزه را به نازل‌ترین قیمت یعنی ۲۰ افغانی لیلام کرده‌اند، اما با آن‌هم خریداری برای آن وجود ندارد.

وی می‌گوید: «یک تعداد دهاقین مصارف شان را پوره کردند، اما یک تعداد به‌شمول خودم حتی مصارف خود را پوره نکردیم  و خیلی هم ضرر کردیم.»

موصوف در ادامه گفت: «بیشتر محصولات ما در ولایت‌های همجوار به فروش می‌رسد، از یک سو قیمت پایین است، از سوی دیگر کرم می‌خوره خربوزه‌ها را، از ریاست زراعت و دفاتر کمک رسان خواهشمندیم تا با ما در قسمت دوا و فروش محصولات یاری کنند.»

شهربانو، یکی دیگر از زمین‌داران در شهر شبرغان به پژواک گفت: «امسال دهقان را هدایت دادم که ده جریب زمینم را خربوزه کشت کند، اما با آن‌که یک مقدار زیاد حاصلاتش را مرض زده و از بین برده، ولی حاصل خوب نیز برداشت کردیم.»

اما وی از کاهش فروشات حاصلات اش نگران است و می‌گوید: «همه از صبح تا شام تمام ما سر زمین‌ خود کار می‌کنیم، اما مصارف خود را تا حالا برآورده کرده نتوانستم، قیمت خیلی پائین است، فروش نیست.»

همچنان گلالی، یک تن دیگر از زمین‌داران در شهر شبرغان گفت که حاصلات خوبی خربوزه را جمع کرده‌اند، اما فروشات شان کم است و ممکن مقدار زیادی خربوزۀ جمع‌آوری شدۀ او خراب شود.

موصوف از مسؤولان ریاست زراعت می‌خواهد تا  برای محصولات شان  بازاریابی کند و همچنان در قسمت ایجاد سردخانه‌ها برای نگهداری حاصلات زراعتی در این ولایت اقدام نمایند.

ریاست زراعت جوزجان از افزایش حاصلات خربوزه در این ولایت خبر می‌دهد.

غلام‌نبی نیکبین، مدیر میوه‌جات و سبزیجات ریاست زراعت، آبیاری و مالداری جوزجان به آژانس خبری پژواک گفت که طی سال جاری در جوزجان ۱۱۴ هزار و ۲۰۰ تن خربوزۀ آبی و یک هزار و ۹۰۰ تن خربوزۀ للمی برداشت گردیده‌است.

وی بدون ارایۀ آمار از حاصلات سال گذشتل خربوزه در این ولایت گفت، تخمین زده شده که حاصلات امسال خربوزه در جوزجان نسبت به سال قبل ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده‌است .

موصوف در مورد نگرانی دهقانان از نبود بازار می‌گوید: «تلاش داریم تا فروشات خربوزه افزایش یابد و دهاقین متضرر نشوند.»

به گفتۀ او، ریاست زراعت ولایت جوزجان برای حمایت از دهقانان همیشه تلاش کرده، چنانچه امسال تخم‌های اصلاح‌شدۀ خربوزه و  کود کیمیاوی را برای دهقانان توزیع کرده و نیز در قسمت آبیاری به سیستم قطره‌یی و کنترول آفات طبیعی و امراض برای شان برنامه‌های آموزشی را برگزار کرده بود.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر