زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

«پس از اعلام نورستان به عنوان پارک ملی هنوز هم سرک منتهی به این ولایت ساخته نشده‌است»

«پس از اعلام نورستان به عنوان پارک ملی هنوز هم سرک منتهی به این ولایت ساخته نشده‌است»

author avatar
5 Aug 2024 - 19:43
«پس از اعلام نورستان به عنوان پارک ملی هنوز هم سرک منتهی به این ولایت ساخته نشده‌است»
author avatar
5 Aug 2024 - 19:43

اسعدآباد (پژواک، ۱۵ اسد ۱۴۰۳): برخی از باشنده‌گان نورستان می‌گویند، پنج سال پیش این ولایت به عنوان پارک ملی اعلام شد، اما سرک منتهی به آن هنوز هم به‌گونۀ اساسی ساخته نشده، هوتل ندارد و هیچ پروژۀ بنیادی در آن تطبیق نگردیده‌‌است.

ولایت نورستان حدود پنج سال پیش از سوی حکومت پیشین به عنوان پارک ملی اعلام شد، اکنون برخی باشنده‌گان آن می‌گویند که سرک منتهی به آن هنوز هم ساخته نشده‎است، جاهای مناسب برای سپری کردن شب به گردشگران و در بسیاری از مناطق آن خدمات مخابراتی وجود ندارد و هیچ نوع پروژۀ بنیادی نیز در این ولایت تطبیق نگردیده‎‌است.

عبدالواحد باشندۀ ولسوالی کانتیوا و بزرگ قومی نورستان به آژانس خبری پژواک گفت، این ولایت به عنوان سومین پارک ملی در سطح کشور و جای مصئون برای زیست حیوانات وحشی اعلام شده اما می‎افزاید که حکومت به آن هیچ توجه نکرده‎است.

وی گفت: «پس از اعلام به عنوان پارک ملی هیچ اقدامی که نشان دهد در واقعیت ولایت نورستان پارک ملی است، از زمان حکومت پیشین تاکنون صورت نگرفته‌است.»

وی افزود، شاهراه منتهی به این ولایت خامه و پر از مشکلات است، هوتل‌ها برای گردشگران وجود ندراد و نه برای شب ماندن آنان مکان‌های مناسب در آن اعمار شده‌است.

محمداسماعیل زمانی نویسنده، ژورنالست و باشندۀ ولسوالی کامدیش این ولایت می‌گوید، نورستان دره‌های سرسبز و مناطق زیبای تاریخی زیادی دارد که همه راه‌های منتهی به آن خامه است.

موصوف گفت: «پس از آن که نورستان به نام پارک ملی نامیده شد، رفت‎و‎آمد گردشگران نیز افزایش یافته‌است اما اینجا نه سرک اعمار شده، نه برق داریم و نه تسهیلاتی برای ماندن گردشگران، تنها به نام پارک ملی است، هیچ نوع کار انکشافی در آن صورت نگرفته‌است.»

در عین حال، عبدالظاهر باشندۀ منطقۀ پپرستان ولسوالی کامدیش و عضو شورای ولایتی این ولایت در حکومت پیشین می‌گوید، نورستان دره‌های سرسبز و مناطق تاریخی زیادی دارد که به‌ دلیل خرابی راه و یا نبود سرک از چشم گردشگران پنهان مانده‌است.

وی گفت: «نورستان وطن افسانوی مناطق زیبا زیادی دارد، باغ تاریخی قدیمی اندر، جای بودوباش محمدظاهرشاه، پادشاه قدیم افغانستان که اکنون نیز وجود دارد و نیاز جدی به بازسازی دارد، از چشم بسیاری از مردم پنهان مانده‌است.

وی می‌افزاید، اگر حکومت به عنوان پارک ملی پروژه‌های اساسی را در این ولایت تطبیق و به آن بیشتر توجه کند، نه تنها برای مردم فرصت‌های کاری فراهم خواهد شد، بلکه این ولایت به یک مکان مناسب گردشگری و سیاحت نیز مبدل خواهد شد.

مسؤولین حکومتی نورستان نیز می‌پذیرند که از پس از گذشت پنج سال در بخش انکشاف پارک ملی و فراهم‌سازی امکانات برای گردشگران تلاش صورت نگرفته‌است.

در عین حال، مقامات محلی این ولایت نیز می‌پذیرند که کار بنیادی در نورستان صورت نگرفته‌ و نه هم به ان توجه شده‎است.

مولوی سمیع‌الحق حقانی، رئیس ادارۀ حفاظت محیط ‌‌زیست نورستان به آژانس خبری پژواک گفت، ادارۀ ولایتی تلاش‌های را جهت حفاظت از حیوانات وحشی و زیبایی‌های طبیعی و فراهم‌سازی امکانات برای گردشگران روی دست گرفته‌است.

وی گفت: «منظوری اعمار اساسی شاهراه پارون – اسعدآباد داده شده و سروی ابتدایی آن نیز انجام گردیده، انتظار می‌رود که این راه به‌گونۀ اساسی بازسازی گردد، ضمن آن تلاش‌ها برای تکمیل معیارها و مشخصات پارک ملی را نیز انجام می‌دهیم.»

قابل یادآوری‌است، در سال ۱۳۹۹ هجری شمسی زمانی‌که نورستان از سوی حکومت پیشین به‌ عنوان پارک ملی اعلام ‌شد، به ‌منظور تطبیق یک پلان انکشافی پنج ساله پنج میلیون دالر نیز به ان اختصاص داده شده بود.

Views: 6

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر