Language

Don't you have an account with Pajhwok Afghan News?

Click here to subscribe.

“افغانستان در راستای پروسۀ صلح به اجماع ملی و منطقوی دست نيافته است”

author avatar
31 Dec 2020 - 15:48
author avatar
31 Dec 2020 - 15:48

کابل(پژواک،۱۱جدی ۹۹): اشتراک کنندگان نشستی در کابل، ضمن تاکید بر شکل گیری اجماع ملی واقعی در راستای پروسۀ صلح، می گویند که شکل دهی اجماع ملی، سبب اجماع منطقوی دراین روند می شود.

حبیب الرحمان حکمتیار رئیس دفتر رهبرحزب اسلامی افغانستان، در نشستی که تحت عنوان “بررسی روند مذاکرات صلح، حقایق، واقعیت ها، چالش ها و فرصت ها” در کابل برگزار شده بود، گفت که طالبان برای پیشبرد پروسۀ صلح اجماع دارند؛ اما حکومت افغانستان به منظور پیشبُرد اين پروسه، تاکنون نتوانسته اجماع ملی را به وجود بیاورد.

وی مدعی است که حکومت، پروسۀ صلح را انحصار کرده و فکر می کند که ممکن با آمدن صلح، اقتدارش را از دست بدهد .

موصوف همچنان حکومت را در راستای تضعیف احزاب متهم کرد و گفت: «باید همه سياسيونى که در نظام هستند و یا نیستند، دراین روند حضور داشته باشند، جمعیت اسلامی افغانستان و حزب اسلامی افغانستان که دو حزب مقتدر هستند، دراین روند شرکت ندارند.»

به گفتۀ حبیب الرحمان حکمتیار، شکل دهی اجماع واقعی ملی سبب ایجاد اجماع منطقوی می شود و باید این روند، از انحصار یک گروه خاص بیرون شود.

وى از حکومت و شورای عالى مصالحه ملی خواست تا نگرانی های بعضی کشورهای منطقه در راستای پروسه صلح را رفع سازند.

خالد اسد نمایندۀ مردم پکتیکا در ولسی جرگه، درصحبت هايش برایجاد اجماع ملی مشتمل برهمه سیاسیون، احزاب و اقشار مختلف تاکید کرد و گفت که تاکنون اجماع ملی واقعی در کشور شکل نگرفته است.

وى با بيان اينکه اجماع ملی، سبب ایجاد اجماع منطقوی می شود و باید شورای عالی مصالحه ملی با همه اقشار مشورت هایی داشته باشد، افزود: “تاکنون این اداره با ولسی جرگه که یک قوه دولت را شکل میدهد، در این راستا هیچ مشورت نکرده است. ”

فرامرز تمنا استاد پوهنتون و نامزد انتخابات ریاست جمهوری گذشته و يکى از سخنرانان اين نشست گفت که تاکنون، افغانستان در راستای پروسه صلح، به اجماع ملی و منطقوی دست نیافته است.

به باور او ممکن است با روی کار آمدن دولت جدید امریکا و بر کنار شدن وزیر خارجه امریکا و زلمی خلیلزاد، مذاکرات صلح پایان یابد؛ زیرا حکومت جدید امريکا برنامۀ متفاوت برای صلح افغانستان دارد.

وی گفت: “در صورتی که پروسه صلح ادامه پیدا کند و مقامات مسئول حکومت ترامپ که پروسه را به پیش برده اند، به وظایف شان ادامه بدهند، این روند از سه تا پنج سال را در بر خواهد گرفت. ”

ناهید فرید نماینده مردم هرات در ولسی جرگه همچنان گفت که طالبان، حقیقت و برخی از آینده افغانستان اند؛ اما افزود  که عقبه حمایت از طالبان، سبب ادامه جنگ و به رسمیت شناختن این گروه از سوی امریکا شده است.

به باورخانم فريد، انتخابات امریکا سبب شد که این گروه طرف قرار گیرد.

او خواهان تجدید نظر در موافقتنامه امریکا و طالبان شد و گفت که به پروسه صلح، نباید به عنوان روند کوتاه مدت نگاه شود.

اما فوزیه کوفی عضو هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان، طى صحبتى دراين نشست گفت که جنگ  افغانستان راه حل نظامی ندارد، سیاسیون افغان و کشورهای منطقه و جهان نیز به این پی برده اند.

او گفتگوهای بین الافغانی را یک فرصت خواند و گفت که باید همه کشورهای منطقه، در این پروسه دخیل گردند تا نشود که یک گروه مخالف، به آن کشور پناه ببرد و بار دیگر افغانستان میدان رقابت ها شود.

به گفتۀ موصوف، او در جریان سفرش به کابل دریافته است که افکار سیاسیون، در راستای پیشبرد مذاکرات واحد نمی باشد.

خانم کوفی بر توافق سیاسیون افغان، روی اصول و ارزش ها تاکید کرد و گفت که عدم توافق منجر به مشکلات خواهد شد.

این عضو هیات مذاکره صلح دولت، درادامۀ صحبت هايش گفت که اجماع ملی در کشور شکل گرفته و نیاز است که شماری از گروه ها و احزاب دیگر نیز دراین پروسه دخیل شوند.

فضل هادی وزین عضو اتحاد جهانی علمای مسلمانان و مولوی عبدالحکیم مجاهد یک تن از مقامات پیشین حکومت طالبان، درصحبت هاى شان اظهار امیدواری کردند که گفتگوهای دوحه، سبب تامین صلح پایدار در کشور شود؛ زیرا آنها به این نظر هستند که در آجندايی که از سوی دو طرف ارایه شده، نقاط مشترک فراوانی وجود دارد.

آنها همچنان از دو طرف خواستند که برای اعتمادسازی گام هايی که سبب کاهش فاصله ها شود بردارند.

قرار است دور بعدی گفتگوهای صلح میان هیات جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان، در پنجم جنوری سالروان در دوحه آغاز شود.

Related Topics

GET IN TOUCH

SUGGEST A STORY

Pajhwok is interested in your story suggestions. Please tell us your thoughts by clicking here.

PAJHWOK MOBILE APP

Download our mobile application to get the latest updates on your mobile phone. Read more