Language

Don't you have an account with Pajhwok Afghan News?

Click here to subscribe.

عزیزه: شوهرم اتهام باکره نبودن را بر من وارد کرده و میخواهد محاکمۀ صحرایی کند

author avatar
23 Dec 2020 - 16:00
author avatar
23 Dec 2020 - 16:00

شهرهرات (پژواک، ٣ جدی۹۹): يک تازه عروس ١٦ ساله در ولسوالى پشتون زرغون ولايت هرات مى گويد که شوهرش، اتهام باکره نبودن را بر او وارده کرده و اکنون تلاش دارد تا او را در محکمه صحرایی طالبان، محاکمه کند.

عزیزه نام‌ “مستعار” یک تازه عروس در ولسوالی پشتون زرغون است که دو روز پس از عروسی او، شوهرش اتهام باکره نبودن را بر او وارده کرده است.

این تازه عروس، پس از ۲۰ روز سرگردانی در اداره های محلی در ولسوالی پشتون زرغون هرات، اکنون با برادرش به کمیسیون منع خشونت علیه زنان در شهر هرات مراجعه کرده است، تا ضمن اعادۀ حیثیت، خود را از اجرای محاکمه صحرايی طالبان نجات دهد‌.

وی ۱۶ سال سن دارد و در بدل ۷۰۰ هزار افغانی مهریه “پیش کش”، به ‌عقد یک مرد در ولسوالی پشتون زرغون هرات در آمده است.

شوهر عزیزه ۲۰ روز پیش، پس از پرداخت ۲۵۰ هزار افغانی، مهریه اش عروسى کرده و پس از گذشت دو روز از عروسی اش، به همسرش اتهام باکره نبودن را وارد نموده و ضمن در خواست ۲۵۰ هزار پول پرداخت شده مهریۀ خانمش، به نزد طالبان در روستای کشمیران ولسوالی اوبه مراجعه کرده؛ تا همسرش را محاکمه صحرایی کنند.

عزیزه گفت که بارها طالبان او را تهدید کرده اند که به محکمه صحرایی شان حاضر شود.

این تازه عروس افزود که بخاطر اعادۀ حیثیت، حاضر است به طب عدلی آزمایش بکارت دهد؛ اما شوهرش حاضر نمی شود.

وی تاکید کرد که اگر نهادهای عدلی وقضايی، به مشکلاتش رسیدگی نکنند، خودکشی خواهد کرد.

او از نهادهای عدلی و قضایی خواست که عدالت را در حق او تامین کنند.

وکیل احمد “نام مستعار” برادر عزیزه، در حالیکه گلويش را بغض گرفته بود و اشک می ريخت، به پژواک گفت اگر طالبان محاکمه صحرایی را بالای خواهرش اجرا کنند، ضمن تامین نشدن عدالت و بدون اثبات جرم، حکم سنگسار را بالای خواهرش اجرا خواهند کرد.

وی افزود اگر آنان، اسناد آزمایش بکارت را نداشته باشند، طالبان خواهرش را سنگسار خواهند کرد.

او گفت که تاکنون از سوی حکومت، به شکایت های شان رسیدگی نشده است و از دولت میخواهد که عدالت را تامین کند.

فاطمه خاوری عضو کمیسیون منع خشونت علیه زنان در هرات، این قضیه را تایید کرد گفت که این خانم و خانواده اش، حاضر به انجام ازمایش بکارت هستند؛ اما به دلیل تعدیل ماده ۶۴۰ کُد جزا، تا هنگامیکه همسر این خانم به څارنوالی ادعای باکره نبودن را نکند، این آزمایش انجام نخواهد شد.

خانم خاوری افزود که شوهر این خانم، اکنون در روستای کشمیران در ولسوالی اوبه، نزد طالبان است و به څارنوالی حاضر نشده است.

سُمیه طاهری مدیر حقوق ریاست امور زنان هرات گفت که تمامی اداره های عدلی و قضایی در جریان این قضیه هستند؛ اما شکایتنامه شوهر بايد نیز وجود داشته باشد.

به گفتۀ خانم طاهری، شوهر این خانم از طالبان درخواست اجرای محاکمه صحرایی را کرده و بارها از همسرش خواسته است تا به محکمۀ طالبان حاضر شود.

وی افزود که اکنون این تازه عروس، به خاطر اعادۀ حیثیت خود و رد اتهامات، میخواهد که آزمایش بکارت از او انجام شود؛ تا جوابی به خانوادۀ شوهرش داشته باشد.

وی افزود که پروندۀ این تازه عروس، تحت دوران است و تلاش ها برای رسیدگی به آن جریان دارد.

در همین حال، عبدالخالق حقانی رئیس حج و اوقاف هرات گفت دین اسلام دستور داده است که هیچ همسری، نمیتواند بدون اسناد بالای خانمش ادعای باکره نبودن را وارد کند.

رئیس حج و اوقاف افزود که دین اسلام، شرایط سختی را برای اثبات زنا دارد که باید چهار مرد عاقل، بالغ و عادل باشد و شهادت هر چهار تن، باید یکی باشد و اگر یکی از شاهدان خلاف سه شاهد دیگر باشد، ادعای زنا قبول نیست و باید شوهرش را ۸۰ دره بزنند.

از سوى ديگر، نتایج تحقيق يک نهاد در افغانستان در بارۀ آزمایش بکارت، نشان می‌دهد که از ۲۹ قضیۀ زیر بررسی در این نهاد، هیچ‌یک آن طبق فیصلۀ قبلی محکمه، مورد آزمایش قرار نگرفته است.

Related Topics

GET IN TOUCH

SUGGEST A STORY

Pajhwok is interested in your story suggestions. Please tell us your thoughts by clicking here.

PAJHWOK MOBILE APP

Download our mobile application to get the latest updates on your mobile phone. Read more