کابل (پژواک، ۱۹ جوزا ۱۴۰۱): یک تن از استادان پوهنتون کنر میگوید که وزارت تحصیلات عالی به «دلیل انتقادها» وی را از امضاء در کتاب حاضری منع کرده است؛ اما نمایندۀ این وزارت میگوید، این استاد «تبلیغات تخریبی» میکرد و تصامیم نظام را مورد تمسخر قرار میداد.
دکتور رحمتالله زاهد استاد پوهنځی شرعیات پوهنتون سیدجماالدین افغان در کنر به تاریخ ۱۲ ماه جاری جوزا طی یک نامۀ سرگشاده به مقام رهبری حکومت سرپرست افغانستان نوشتهاست که برخی «افراد مغرض» نوشتارهای وی را که یک نوع انتقاد در آن موجود بود، از صفحات اجتماعی وی گرفته و به شیخ عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی سپرده و وی (زاهد) را به سرپرست وزارت به عنوان «مخالف نظام» معرفی کرده اند، اما سرپرست وزیر بدون اینکه در این مورد تحقیق کند، وی را از تاریخ 20 ماه گذشته ثور به اینسو از امضاء کردن در کتاب حاضری منع کرده است.
موصوف میگوید، این پیام از سوی رئیس پوهنځی شرعیات به وی داده شده و برایش گفته شدهاست که حق تفحص و وضاحت در مورد این موضوع را ندارد.
وی نگاشته است: «دو هفته بعد رئیس پوهنځی شرعیات پیام داد که هدایت وزارت این است که با استاد بیشنید و دو گزینه را برایش پیشنهاد کنید، اول اینکه از بابت نقدهایی که نمودهاست، عذرخواهی کند و دوم اینکه تضمین دهد که در آینده هیچگاهی انتقاد نمیکند.»
زاهد میافزاید، وی هردو پیشنهاد را رد کردهاست؛ زیرا کدام گناهی را مرتکب نشده که از بابت آن عذرخواهی کند.
به گفتۀ او، به عنوان یک «استاد مصلح» تضمینی را نیز داده نمیتواند که بر همه چیز چشمپوشی کند، به همین دلیل تصمیمی که در برابر وی گرفته شده، «بی عدالتی» است که باید جبران شود.
وی ابراز امیدواری نمود که رهبری حکومت در مورد این موضوع از وزارت تحصیلات عالی وضاحت خواهد خواست.
زاهد میگوید: «من از بابت این رفتار دیگر نمیخواهم که این وظیفۀ مقدس را انجام دهم؛ اما حداقل این عمل باید در برابر دیگر استادان تکرار نشود؛ استاد دارای عزت نفس میباشد، استاد مسؤولیت سنگین تربیۀ ملت و مردم را برعهده دارد؛ استاد باید تشویق شود، انتقادهایش پذیرفته شود؛ مورد احترام واقع شود، نیازمندیهایش برآورده شود و به تمام معنا استاد مورد تشویق قرار گیرد.»
قاضی خالد صداقت، نمایندۀ فوقالعادۀ وزارت تحصیلات عالی در شرق و معاون مالی و اداری پوهنتون ننگرهار یک روز پس از نشر نامۀ رحمت الله زاهد، در بارۀ این موضوع وضاحتی را در ويبسایتی به نام «نن ټکی آسیا» منتشر کرده است.
صداقت نگاشته است: «دکتور رحمتالله زاهد از مدتی به اینسو در مخالفت با امارت اسلامی برخی از مطالب تخریبی و تحریک آمیز را در صفحات اجتماعی خود منتشر میکرد و در مجالسی در داخل و خارج از پوهنتون، تصمایم نظام اسلامی حاکم را مورد تمسخر و استهزاء قرار میداده است.»
در نامه ادعا شده است که استاد زاهد در پستهای فیسبوکی خود، نظام امارت اسلامی را که در نتیجۀ جهاد، جانفشانی، قربانی و شکست کفر جهانی بهمیان آمده است، با نظام جمهوری پیشین دست نشانده و فاسد مقایسه میکرد، امر بالمعروف و نهی عنالمنکر که وجیبۀ ایمانی هر مسلمان میباشد و در اولویتهای نظام قرار دارد، در مورد محتسبین آن مطالب مسخره آمیز و استهزاء آمیز را در فیسبوک خود نشر میکرد، ترانه و شعرهای جهادی را مورد تمسخر قرار میداد و با آهنگهای غزاله جاوید و نازیه اقبال تشبیه کرده است، علماء را به گونۀ کنایه آمیز جاهل و نادان خطاب کرده که به اصطلاح وی، «خیر اس از علماء کرام گیله نکنید، آنها در تمام عمر خود از مکتب دور مانده اند» و مجاهدین امارت اسلامی را لندغر و ولگرد خطاب کرده است.
صداقت افزوده است، اینکه زاهد با این وزارت رابطۀ وظیفوی نیز دارد، اما علاوه بر این، برخی احکام این وزارت را مورد تمسخر قرار میدهد.
منبع میافزاید: «در رابطه به تبلیغات منفی و پروپاگند او توسط تعدادی از دوستان مخلص و دلسوز امارت، با شواهد و مدارک به گونۀ مستند به رهبری محترم وزارت تحصیلات عالی خبر داده شد که رهبری محترم وزارت تحصیلات عالی به نمایندۀ فوقالعادۀ وزارت تحصیلات عالی در شرق و رئیس پوهنتون کنر دستور داد تا در این مورد به استاد یادشده قناعت داده و توصیۀ لازم را به ایشان کنند که در این شرایط حساس و ظریف که شهروندان ما با آن مواجه اند، از نشر چنین مطالب تحریک آمیز و تبلیغات منفی صرف نظر نماید و اگر کدام انتقاد سالم نزدش موجود باشد، دروازههای مقامها و رهبران امارات به روی همه شهروندان باز است، آن را به صورت خصوصی با آنان شریک سازد، نه در شبکههای اجتماعی و مجالس عامه از آن برای مغشوش ساختن اذهان عامه استفاده صورت گیرد.»
به بیان صداقت، او و رئیس پوهنتون کنر، نگرانیهای وزارت تحصیلات عالی را با استاد زاهد در میان گذاشتند، به وی دستور داد که در آینده از چنین تبلیغات منفی خودداری کند، اما به گفته او که وی به این دستورها اعتنا نکرده و علی رغم نشستهای مکرر با وی، او همچنان به نشر همچو مطالب و تبلیغات دادمه دادهاست.
او همچنین میگوید، همه مسایل مطرح شده در نامۀ گشادۀ استاد زاهد را رد میکند و در مورد اتهامات یادشده و «مطالب و اظهارات بیباکانۀ» وی، خواستار تعقیب قضایی و عدلی وی گردیدهاست.
خبرنگار پژواک قبل از تاریخ ۲۰ ثور در صفحۀ فیسبوک استاد زاهد دهها پست را خوانده و شماری از این پستها را – که انتقادآمیز به نظر میرسد – بدون کموکاست در اینجا نقل میکنیم.
«کاش شخصی میبود که بین این دو فرق کرده میتوانست، در اینجا تلاش میشود، تمام کشور به گونۀ مدرسه اداره گردد.»
«فیصله پیرامون مسدود ماندن مکاتب دختران شرعی نیست؛ بلکه فیصلۀ سلیقوی است؛ این فیصله از کسی است که به باور او، زن یا از خانه است یا از حضیره؛ برای این محترمین، نه عایشه و نه هم امسلمه رضیاللهعنهما و نه صدها تابعیین و محدثین زن اهمیت دارد که محدثین بزرگ از ایشان حدیث روایت کردهاند.»
«یک سوال غیرسیاسی: آیا کدام دلیلی موجود است که حتا در شرایط دشوار در جریان خطبه و یا موعظه و تبلیغ، هر دو طرف رسولالله (ص) و خلفای راشیدین افراد مسلح برای پهره ایستاده بوده باشند؟»
«نه از نیکتایی و نه هم از ریش، دستار و کلاه، از نزد تان پرسان خواهد شد، اما از فقیر و فرد مسکینی که گرسنه بخوابد و چیزی برای خوردن در خانه نداشته باشد، حتما از نزد تان پرسان خواهد شد.»
«ما برای مفکورۀ زندهگی میکنیم؛ نه برای وظیفه؛ اگر وظیفه مانع مفکورۀ ما شود، هزار وظیفه را فدای آن خواهیم کرد.»
پژواک این موضوع را با محبالله محب رئیس پوهنتون کنر در میانگذاشت، اما او پاسخ ارایه نکرد و احمد تقی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی در زمینۀ این موضوع بدون ارایۀ جزئیات گفت که در این مورد توضیحات قاضیخالد صداقت، نمایندۀ فوقالعادۀ وزارت تحصیلات عالی در شرق کشور کافی میباشد.
GET IN TOUCH
NEWSLETTER
SUGGEST A STORY
PAJHWOK MOBILE APP