زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

باشنده‌گان ولسوالی تریزیو علی‌شیروی خوست از عدم دسترسی به خدمات صحی شاکی‌اند

باشنده‌گان ولسوالی تریزیو علی‌شیروی خوست از عدم دسترسی به خدمات صحی شاکی‌اند

author avatar
2 May 2023 - 17:01
باشنده‌گان ولسوالی تریزیو علی‌شیروی خوست از عدم دسترسی به خدمات صحی شاکی‌اند
author avatar
2 May 2023 - 17:01

شهر خوست (پژواک، ١٢ ثور ۱۴۰۲): مسؤولین شفاخانۀ ولایتی خوست می‌گویند که تلاش‌ها را برای فعال‌سازی هشت کلینیک صحی  که ساختمان‌های آن چند سال قبل اعمار گردیده‌، آغاز کرده‌اند.

طبق معلومات، این کلینیک‌های صحی حدود پنج سال قبل در زمان حکومت گذشته در مناطق مخلتف ولایت خوست ساخته شده‌است.

از میان هشت کلینیک یادشده، دو کلینیک آن در ولسوالی تریزیو علی‌شیرو احداث گردیده که یکی آن در «سین‌خور» و دیگری در منطقۀ «سپین‌ کیو بوریوی» این ولسوالی موقعیت دارد.

باشده‌گان و بزرگان قومی این مناطق می‌گویند، در زمان حکومت گذشته چندین بار درخواست کردند تا این کلینیک‌ها فعال شود، اما تاکنون فعال نشده‌است.

آنان می‌گویند، میلیون‌ها افغانی برای ساخت این کلینیک‌ها از بودجۀ دولت هزینه شده‌است، اگر به زودی فعال نشود، تعمیرات آن تخریب خواهد شد.

حاجی میرزاگل، بزرگ قومی به آژانس پژواک گفت، تنها در منطقۀ تریزیو حدود پنج‌هزار خانواده زنده‌گی می‌کنند که بدون کلینیک مرکزی علی‌شیرو، دیگر هیچ مرکز صحی فعال ندارند.

وی گفت، با توجه به جمعیت این منطقه، خدماتی که در کلینیک مرکزی علی‌شیرو ارایه می‌شود، کافی نمی‎باشد، پس لازم است این دو کلینیک غیرفعال نیز فعال شود.

موصوف می‌گوید: «بر خلاف وعده‌هایی که به ما سپرده شده بود، باز هم کلینیک سین‌خور فعال نشده‌است، داکتران را نه فرستاده‌‌اند، حتی اینکه حکومت امکانات هم دارد. این منطقۀ مرکزی سه ولسوالی می‌باشد، پس خواست ما این است که این کلینیک باید برای ما فعال کند.»

حاجی نذیر، باشندۀ دیگر تریزیو به پژواک گفت، این منطقه در حدود ۳۰ کیلومتری شهر خوست در نزدیکی خط فرضی دیورند موقعیت دارد.

وی گفت، اکثر باشنده‌گان این منطقه دچار مشکلات اقتصای می‌باشند، نمی‌توانند تا مریضان شان را به موقع به کلینیک‌های فعال شهر و ولسوالی‌های خوست انتقال دهند.

به گفتۀ موصوف، سال‎ها می‌شود که تعمیرات کلینیک‌های مناطق سین‌خور و سپین‌کیو بورویوی ولسوالی‌ تریزیو علی‌شیرو اعمار شده‌، اما تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته‌است.

او می‌گوید: «مریضان ما، بیماران نسایی ولادی، کودکان و در بخش واکسین اکنون به کلینیک ولسوالی مراجعه می‌کنند که خدمات آن ضعیف است. در اینجا ما در منطقۀ خود کلینیک داریم، اما چرا فعال نیست. ما می‎خواهیم که این خدمات باید در کلینیک خود ما ارایه شود.»

حاجی نظیر از ریاست صحت عامه و سایر ادارات حکومتی ذیربط تقاضا کرد که هرچه زودتر این کلینیک صحی را برای آنان فعال کنند.

محمدالله یکی دیگر از باشنده‌گان این ولسوالی به پژواک گفت که آنان به راحتی نمی‌توانند به مرکز خوست برسند، به همین دلیل بسیاری از بیماران در طول مسیر جان‌های خود را از دست می‌دهند.

وی از مسؤولین حکومت می‌خواهد که هر چه زودتر این کلینیک‌ها را فعال کند.

وی می‌افزاید: «کلینکی به‌نام سین خور کلینیک داریم که تاکنون غیرفعال است. ساختمان آن ساخته شده، نه داکتر دارد نه دوا. درخواست ما از امارت اسلامی این است که این کلینیک را برای ما فعال کند.»

از سوی دیگر، نذیر روشان یک تن از فعالین مدنی خوست به پژواک گفت، در مجموع به شفاخانه‌های دولتی آن‌چنانی که لازم است، توجه صورت نمی‌گیرد.

به گفتۀ وی، اکنون در بسیاری کلینیک‌های ولسوالی‌ها نه دوای کافی و نه هم پرسونل کافی وجود دارند، تا به موقع به مشکلات صحی مردم رسیده‌گی کنند.

وی افزود: «در مناطق دوردست خوست اکثریت کلینیک‌ها غیرفعال است، مردم اگر مراجعه هم کنند آنجا به اندازۀ کافی دوا برایشان داده نمی‌شود، به همین دلیل مردم درخواست می‌کنند که دولت به این موضوع به اندازۀ کافی توجه کند و این کلینک‌ها را فعال و پرسونل برای آن استخدام کند.»

داکتر فضل کریم مندوزی، رئیس صحت عامۀ خوست نیز در گفتگو با پژواک پذیرفت که این هشت کلینیک صحی غیرفعال است.

موصوف گفت، کارهای این کلینیک‌ها در زمان جمهوریت انجام شده بود، اما بیست درصد آن هنوزم باقی مانده، عامل عدم فعالیت آن همین کارهای نیمه‌تمام عنوان می‌شود.

وی افزود: «از وزارت صحت عامه چندین بار درخواست کردیم که کارهای ۲۰ درصد متباقی این کلینیک‌ها را تکمیل کند و پس از آن ان‌شاءالله این کلینیک‌ها فعال می‌شود. با درخواست‌های مکرر ما در سال ۱۴۰۲ شمسی پرسونل این کلینیک‌ها نیز استخدام خواهند شد.»

موصوف همچنان می‌افزاید، با روی‌کار آمدن امارت اسلامی به ۴۳ منطقۀ دوردست که قبل از این باشنده‌گان آن به خدمات صحی دسترسی نداشتند، تیم‌های سیار اعزام شده‌اند.

Views: 22

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر