زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

توقف صادرات نخ؛ تولیدکننده‌گان نخ در هرات از بستن کارخانه‌های شان هشدار دادند

توقف صادرات نخ؛ تولیدکننده‌گان نخ در هرات از بستن کارخانه‌های شان هشدار دادند

author avatar
24 Jul 2023 - 13:59
توقف صادرات نخ؛ تولیدکننده‌گان نخ در هرات از بستن کارخانه‌های شان هشدار دادند
author avatar
24 Jul 2023 - 13:59

هرات (پژواک، ۲ اسد ۱۴۰۲): برخی از تولیدکنندگان نخ در ولایت هرات از توقف صادرات نخ به خارج از کشور ابزار نگرانی نموده می‌گویند که اگر این وضعیت ادامه یابد ناگزیر کارخانه‌های شان را ببندند.

به گفتۀ آنان، توقف صادرات نخ به خارج از کشور باعث کاهش قیمت نخ در این ولایت نیز شده‌است.

سیدحسن حسینی، مسؤول یکی از کارخانه‌های تولید نخ در صحبت با آژانس خبری پژواک گفت که در حال حاضر دست‌کم دو هزار و ۶۰۰ تن در شرکت آنان مصروف تولید نخ می‌باشند و از این طریق مصارف خانواده‌های خود را بدست می‌آورند.

موصوف افزود که توقف صادرات نخ به کشورهای بیرونی باعث رکود کاروبارشان شده‌است و اگر صادرات دوباره آغاز نگردد، آن‌ها مجبور هستند تا دروازۀ کارخانه‌های شان را در این ولایت بسته نمایند.

او گفت: «نخ که ما شش صد افغانی به فروش می‌رساندیم حالا به ۳۵۰ افغانی کسی از ما خریداری نمی‌کند. ما دو هزار و ششصد نفر کارگر داریم وقتی نخ ما فروش نداشته باشد ما به رکود مواجه می‌شویم و مجبوریم که دروازه‌های شرکت‌های خود را بسته نماییم.»

نادر محمدی یک تن دیگر از تولید کنندگان نخ در هرات می‌گوید که دست‌کم یک سال می‌شود که ۱۵ تن پخته یا پشم را خریداری و بخاطر نبود کارربار آن‌ را در گدام گذاشته اند.

همزمان با این، جمال‌الدین طاهری رئیس اتحادیۀ تولیدکنندگان جلابان در این ولایت می‌گوید که از یک سال به این‌سو روند صادرات نخ به خارج از کشور متوقف شده‌است.

او تاکید دارد که توقف صادرات نخ خسارات هنگفتی برای تولیدکنندگان و ده‌ها خانواده‌یی که از این طریق نفقۀ شان را بدست می‌آورند، وارد ‌کرده‌است.

او می‌گوید صادارت نخ بخاطر اینکه در ساخت قالین‌های وطنی استفاده گردد، متوقف شده اما این کار نتیجه‌یی نداده و همه را متضرر کرده‌است.

با این حال، مسؤولین در اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری ولایت هرات می‌گوید، صادرات نخ به درخواست صادرکنندگان قالین‌های وطنی متوقف شده‌است.

در همین حال، محمدیوسف امین آمر اجرائیۀ این اداره می‌گوید، اتحادیۀ ‌قالین‌بافان درخواست نموده که در ساخت قالین‌های وطنی از نخ پشمی داخلی استفاده می‌نمایند و نیازی نیست تا نخ‌های داخلی به خارج از کشور صادر گردد.

او می‌گوید بر همین اساس تا زمانی‌که، تجار و سرمایه‌گذاران اجازه نامۀ وزارت صنعت و تجارت و وزارت زراعت را نداشته باشند، برای شان اجازۀ صادرات داده نمی‌شود.

ماه بی بی یک تن از کارکنان این شرکت‌های تولیدی نیز در صحبت با آژانس خبری پژواک گفت که جهت حمایت از این صنعت و زمینه برای فروش این محصولات باید از طرف حکومت اقداماتی روی دست گرفته شود.

به گفتۀ وی، با ادامه رکود بازار و سخت شدن شرایط کاروبار بیش از هزاران تن از نان‌آوران خانواده‌ها ‌شغل‌های شان را از دست خواهند داد و این امر تاثیر منفی بالای زندگی شان به‌صورت مستقیم خواهد داشت.

بااین همه تولیدکنندگان نخ می‌گویند که پس از توقف صادرات کرک و نخ، قیمت نخ در بازار هرات کاهش چشمگیری داشته و از امارت اسلامی می‌خواهند تا میزان استفادۀ قالین‌بافان هرات را سنجش کرده و به تولید نخ‌های شان اجازۀ صادرات همانند قبل به کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان را بدهد.

در همین حال، مولوی نثاراحمد الیاس سخنگوی والی هرات می‌گوید که با روی‌کارآمدن امارت اسلامی صادارت به کشورها‌ی دیگر افزایش یافته‌است که به گفتۀ وی، در تازه‌ترین مورد چند روز پیش برای نخستین بار نوشابه‌های آب انار از ولایت هرات از طریق بندر کراچی به امریکا صادر گردید.

به گفتۀ وی، این صادرات خود یک گام مهم برای رشد اقتصادی بوده و نشان‌دهندۀ موجودیت ظرفیت بالای تولیدی داخلی در کشور می‌باشد و موضوع توقف صادرات نخ توسط ادارۀ محلی این ولایت بررسی خواهد شد.

سخنگوی والی هرات خاطرنشان کرد که در زمینۀ اقدامات مؤثر روی دست گرفته خواهد شد و روند حمایت از صادرات محصولات و تولیدات داخلی در تمام عرصه‌ها همچنان ادامه خواهد داشت تا اینکه زمینۀ صادرات آن به کشورهای بیرونی بیشتر فراهم گردد.

بازدیدها: 75

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر