زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

وزارت معارف در واکنش به گزارش دیده‌بان حقوق بشر: ما به کیفیت و رشد معارف توجۀ جدی داریم

وزارت معارف در واکنش به گزارش دیده‌بان حقوق بشر: ما به کیفیت و رشد معارف توجۀ جدی داریم

author avatar
8 Dec 2023 - 11:29
وزارت معارف در واکنش به گزارش دیده‌بان حقوق بشر: ما به کیفیت و رشد معارف توجۀ جدی داریم
author avatar
8 Dec 2023 - 11:29

کابل (پژواک، ۱۷ قوس ۱۴۰۲): وزارت معارف کشور، گزارش دیده‌بان حقوق بشر در مورد کاستی‌های آموزشی در مکاتب پسرانۀ افغانستان را رد کرده می‌گوید که این وزارت به کیفیت و رشد معارف در کشور توجۀ جدی دارد.

به تازه‌گی دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارشی از آنچه که کاستی‌ها در معارف افغانستان خوانده بود انتقاد نموده گفته‌است که سیاست‌های آموزشی امارت اسلامی نه تنها زنان و دختران را از آموزش محروم کرده، بلکه آموزش پسران را نیز آسیب زده‌است.

اما وزارت معارف در واکنش به این گزارش با نشر اعلامیه‌یی گفته‌است، چنانچه مبرهن است یکی از وظایف اساسی و مهم وزارت معارف، عرضۀ خدمات تعلیمی متوازن و  فراهم‌آوری تسهیلات لازم تعلیمی برای فرزندان افغان در تمام نقاط  کشور می‌باشد که این امر بدون هرگونه تعلقات قومی، زبانی، محلی و مذهبی انجام شده و صورت می‌گیرد.

منبع می‌افزاید که وزارت معارف به هیچ وجه با گزارش بخش حقوق بشری سازمان ملل متحد در مورد کاستی‌ها در آموزش شاگردان ذکور مکاتب، موافق نبوده و آن را رد می‌کند.

در اعلامیه آمده‌است، وزارت معارف به این باور است که پیشرفت‌های جهان کنونی و انکشافات در تکنالوژی معاصر از یمن فراگیری علم، تجارب و تحقیقات علمی محقیقین و دانشمندان بوده است که سنگ پایۀ آن ‌را معارف و سیستم تعلیم و تربیۀ هر کشور تشکیل می‌دهد.

به گفتۀ منبع، وزارت معارف افغانستان نه تنها در بخش مکاتب پسرانه کم توجه نه بوده، بلکه به رشد و توسعۀ آن در مرکز، ولایات، ولسوالی‌ها و حتی دورترین نقاط و قصبات کشور اهتمام جدی مبذول داشته است که به‌گونه مثال می‌توان از سفرها و نظارت مستمر مقامات رهبری وزارت معارف جهت بررسی امور اداری و تدریسی مکاتب در مرکز و ولایات یاد کرد.

همچنان این وزارت می‌گوید که هیأت‌های نظارت و تیم‌های بررسی ریاست‌های معارف در مرکز و ولایات به صورت مستمر و دوامدار از پروسۀ درسی و امتحانات شاگردان و چگونگی تدریس معلمین عموم مکاتب نظارت به عمل آورده‌است.

وزارت افزوده، اگر احیانا به دلیل سهل‌انگاری معلمین و یا مسئوولین مکاتب، تعللی در تدریس به میان آید، جهت حل مشکل مذکور در همکاری با ریاست‌های معارف ولایات مربوطه تدابیر عاجل اتخاذ خواهد شد.

در اعلامیه گفته شده که در سال تعلیمی ۱۴۰۲ هجری شمسی بیش از یک میلیون و  ۸ هزار و ۹۳ کودک در مکاتب سراسر کشور جذب شده‌اند و در تشکیلات وزارت معارف به تعداد  ۲۴۵۰۰۰  معلم و استاد شامل بوده که  ۹۵۰۰۰ آن‌ها را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

در اعلامیۀ وزارت معارف آمده‌است که تا اکنون هیچ معلم اناثیه از وظیفه‌اش منفصل و یا منفک نشده، معاشات و امتیازات آن‌ها کما فی السابق تادیه گردیده‌است و هم در صورت تبدیلی آن‌ها از مکاتب پسرانه،  بی‌کار نشده، بلکه در سایر مکاتب نسوان جذب و مصروف تدریس می‌باشند.

به گفتۀ منبع، وزارت معارف از سالیان پیش با کمبود معلمین مسلکی مواجه بوده، اما کماکان با اتخاذ تدابیری از سوی ریاست انکشاف مسلکی معلمین با ارایۀ سیمینارها و ورکشاپ‌های میتودیک در بخش پیداگوژی برای معلمین برحال این وزارت در ولایات، ولسوالی‌ها و نقاط دوردست، زمینه ارتقای ظرفیت آن‌ها را فراهم نموده‌است.

همچنان این وزارت می‌افزاید که جهت رفع مشکلات نبود معلمین مسلکی در مکاتب پسرانه به تعداد ۱۹۰۰۰معلم مسلکی دارای تحصیلات بالا در بخش پیداگوژی جدیدا استخدام شده‌اند.

وزارت معارف همچنان در این اعلامیه در پیوند به ضرب و شتم شاگردان در مکاتب گفته‌است که این عمل از دیگاه دین مقدس اسلام یک عمل ناشایسته و غیر مشروع بوده که در رابطه به ممنوعیت آن، ذریعۀ مکاتیب متعددی هدایات و فیصله‌های رهبری وزارت معارف به ریاست‌های معارف در مرکز و ولایات و از آن طریق به ادارات مکاتب اخبار شده‌است.

در اعلامیه افزوده‌ شده‌است، اگر چنین مواردی در مراکز تعلیمی کشور دیده شود، آن عمل سرپیچی از هدایات رهبری وزارت معارف تلقی شده و عاملین آن مطابق به حکم قانون مواخذه خواهند شد.

این وزارت از نهادها خواسته که وضعیت بهترشده را در تمام ساحات، از جمله در بخش تعلیم و تربیه از نزدیک بررسی نموده تا با ارزیابی‌های دقیق و همه جانبه از بروز این‌گونه ابهامات در آینده جلوگیری صورت گرفته باشد.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر