زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

امریکا سه برنامهٔ آموزشی جدید را برای زنان و دختران افغان اعلام کرد

امریکا سه برنامهٔ آموزشی جدید را برای زنان و دختران افغان اعلام کرد

author avatar
28 Feb 2024 - 02:03
امریکا سه برنامهٔ آموزشی جدید را برای زنان و دختران افغان اعلام کرد
author avatar
28 Feb 2024 - 02:03

[restrict paid=”true”]
اتلانتا (پژواک ۸ حوت ۱۴۰۲): انتونی بلینکنی، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، اعلان  نمود که کشورهای از سراسر جهان مصمم اند از زنان و دختران افغانی حمایت کنند که می‌خواهند آموزش فراگیرند و کار کنند.

بلینکن امروز ۲۷ فبروری (هشتم حوت) در جریان سخنرانی در نشست ایتلاف مقاومت اقتصادی زنان افغان که به میزبانی مشترک وزارت خارجه و پوهنتون باستن راه اندازی شده بود، گفت که این ایتلاف سه برنامهٔ جدید را برای زنان و دختران افغان به زودی اعلام خواهد کرد.

بلینکن افزود: “نخست، ایتلاف، کورس‌های آموزش مجازی و مهارت سازی را برای زنان افغان در سراسر جهان فراهم خواهد کرد. تا آنان بتوانند کار بیابند و عاید داشته باشند.”

او افزود که بنیاد “آموزش پیشتر از همه چیز” حکومت قطر و شرکت آموزشی امریکایی “سیرا” به صدها هزار زن افغان زمینهٔ آموزش در بخش کاریابی را فراهم خواهد کرد.

بلینکن همچنان گفت که شرکت های مایکروسافت و لینکدان نیز به زنان افغان فرصت این را فراهم می‌کند تا آنان تصدیق نامه‌های شان را به دست بیاورند و ضمناً آنان را شرکت‌های ربط می‌دهد که تا مهارت‌های را که آموخته اند به کار بیاندازند.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده گفت که بنیاد قطری و ایالات متحده به زنان مهاجر افغان در ایالات متحده بورس‌های تحصیلی را فراهم خواهند کرد تا آنان تحصیلات دورهٔ لسانس و ماستری خود را تکمیل کنند.

موصوف گفت : “ایتلاف مقاومت اقتصادی زنان افغان” به زنان و دختران افغان در بخش تجارت نیز کمک خواهد کرد: “فاکولتهٔ تجارت پوهنتون آرزونا کورس‌های مجازی رایگان را فراهم خواهد کرد.”

این مقام امریکایی همچنان گفت که این ایتلاف به زنان افغان در سراسر جهان فرصت کار با مربیون را مساعد می‌کند و به پرسش‌های آنان در بخش‌های تجارت و کاریابی پاسخ می‌گوید و به آنان مشوره می‌دهد.

بلینکن در جریان این سخنرانی اضافه کرد که زنان افغان با وجود محدویت‌های طالبان، مصمم به فراگیری آموزش و کار اند و می‌خواهند برای آیندهٔ خود تلاش کنند.

حکومت سرپرست افغانستان زنان و دختران افغان را از رفتن به مکاتب متوسطه و لیسه، تحصیلات عالی، کار در دفاتر دولتی و غیردولتی به شمول ادارات ملل متحد، رفتن به پارک‌های تفریحی، کلب‌های ورزشی، حمام‌های عمومی و آرایشگاه‌ها منع کرده اند.

بلینکن با اشاره به این محدودیت‌ها گفت که زیان آن به تمام افغان‌ها می‌رسد زیرا مشارکت زنان می‌تواند بیش از یک میلیارد دالر به این کشور سود به بار آرد.

او گفت که این اقدام طالبان بر خلاف خواست‌های مردم افغانستان نیز است زیرا بر اساس یک نظرپرسی، “بیش از ۸۵ در صد مردم افغانستان” خواهان آموزش دختران و زنان اند.

کومت سرپرست گفته ، که حقوق زنان را بر اساس آموزه‌های اسلامی تامین می‌کنند و با مساعد شدن زمینه، فرصت آموزش را نیز برای آنان فراهم خواهند کرد.

نوت: درین خبر از راپور صدای امریکا استفاده شده
[/restrict]

Views: 100

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر