زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

برخی کوچی‌ها در هرات از تلفات مواشی شان به دلیل عدم دسترسی به ادویۀ حیوانی نگران اند

برخی کوچی‌ها در هرات از تلفات مواشی شان به دلیل عدم دسترسی به ادویۀ حیوانی نگران اند

author avatar
3 Aug 2024 - 14:19
برخی کوچی‌ها در هرات از تلفات مواشی شان به دلیل عدم دسترسی به ادویۀ حیوانی نگران اند
author avatar
3 Aug 2024 - 14:19

هرات (پژواک،۱۳ اسد ۱۴۰۳): مالداری در حالی ‌که یکی از اساسی‌ترین فعالیت‌های اقتصادی کوچی‌های ساکن در مناطق مختلف و دوردست هرات به شمار می‌رود، اما برخی از کوچی‌ها در این ولایت  می‌گویند که با مشکلات جدی از جمله عدم حمایت و کمبود ادویۀ حیوانی مواجه اند.

برخی از کوچی‌ها در هرات در صحبت با خبرنگار آژانس خبری پژواک، از کمبود ادویۀ حیوانی و عدم حمایت حکومت از مالداران به اسرع وقت را اصلی‌ترین دلایل کاهش مالداری‌ شان یادآوری نموده و گفته‌اند که بسیاری ازخانواده‌ها به دلیل ناتوانی در تأمین نیازهای خوراکی و دوایی حیوانات خود، مجبور به فروش مواشی شان می‌شوند و یا شاهد تلف شدن حیوانات خود می‌باشند.

خاک‌زرین خان، یک تن از بزرگان کوچی‌ها‌ی مقیم در ولسوالی کشک کهنۀ هرات گفت، وی قبلا به تعداد ۲۰ گله گوسفند که هر کدام شان متشکل از ده‌ها گوسفند بوده‌، داشت اما حالا این تعداد گوسفندان‌‌ اش به اثر نبود امکانات همچو ادویه و مواد خوراکه نصف شده‌است.

موصوف علاوه کرد که اگر دولت با آن‌ها همکاری نکند، تعداد زیادی از کوچی‌ها نمی‌توانند در این صحراها زنده‌گی کرده و به مالداری خویش ادامه دهند.

به‌ گفتۀ وی،  زمین‌های آبی ندارند و اگر در سال آینده بارنده‌گی‌های لازم صورت نگیرد، اولین کسانی که متضرر می‌شوند، کوچی‌ها خواهند بود که مجبور به فروش حیوانات خود شده تا مصارف خانۀ خود را بدست آورند.

علی، یک تن دیگر از کوچی‌های ولسوالی رباط سنگی نیز از بیماری‌های حیوانات خود سخن گفته و در صحبت با پژواک گفت که تا حال برای شان در بخش ادویه تنها یک بار از طرف حکومت همکاری شده که اصلا بسنده نیست.

موصوف افزود، اکنون نیز حیوانات شان به مریضی دچار است که وی توانایی تداوی آن ‌را ندارد.

موصوف افزود، در طول یک ماه ۱۰ الی ۱۲ گوسفندش به دلیل مریضی و عدم تداوی تلف شده که به ‌گفتۀ وی، بیشترین کوچی‌ها در ولسوالی‌های گلران و رباط سنگی تعداد گوسفندان شان را کم می‌کنند و اگر این روند ادامه پیدا کند، بالاخره گوسفندان کوچی‌ها نیز تمام خواهد شد.

وی همچنان گفت، این مشکلات باعث شده که برخی از خانواده‌ها ناچار به فروش حیوانات خود شوند و یا حیوانات شان به دلیل عدم درمان تلف گردد.

داکتران حیوانی نیز از وضعیت نامناسب عرضۀ ادویۀ حیوانی به مناطق دوردست سخن گفته‌اند و این چالش را عامل عمده در کاهش مالداری می‌داند.

داکتر صابر عابدی، یک تن از داکتران حیوانی در ولایت هرات در صحبت با آژانس خبری پژواک ضمن بیان این مطلب گفت، زون غرب شاهد امراض مختلف حیوانی است که اکثر امراض باکتریایی و ویروسی می‌باشد.

عابدی افزود که ادویه‌های حیوانی موجود در بازار عمدتاً کم کیفیت است و در اسرع وقت به دست مالداران نمی‌رسد.

از سویی‌هم، مسؤولین در ریاست سرحدات، اقوام و قبایل این ولایت که در چوکات اداری شان آمریت کوچی‌ها و امورات مرتبط به آن مدغم است، در مورد چالش‌های کوچی‌ها می‌گویند که تا حال به‌صورت کل از مشکلات کوچی‌ها تنها ده فیصد آن رفع گردیده و هنوزهم کوچی‌ها با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند.

مولوی جمال‌الدین عمری، رئیس سرحدات، اقوام و قبایل ولایت هرات می‌گوید که ادارۀ شان تمامی چالش‌های فرا راه زنده‌گی کوچی‌ها در این ولایت را سروی نموده و در زمینه آگاهی دارند و مشکلات آنان را با ادارات ذیربط  شریک ساخته‌اند.

موصوف علاوه کرد که در حال حاضر این ریاست امکانات حمایوی در دسترس ندارد و مؤسسات نیز در این زمینه با آن‌ها همکاری کمتری دارند.

اما وی افزود که ادارۀ شان در تلاش است تا مشکلات کوچی‌ها را به صورت جامع حل کند که این امر نیاز به همکاری همه‌جانبه از سوی نهادهای مختلف دارد.

Views: 0

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر