زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ایجاد استیدیوی عکاسی و فوتوکاپی برای اولین بار توسط یک زن در نیمروز

ایجاد استیدیوی عکاسی و فوتوکاپی برای اولین بار توسط یک زن در نیمروز

author avatar
3 Sep 2024 - 14:06
ایجاد استیدیوی عکاسی و فوتوکاپی برای اولین بار توسط یک زن در نیمروز
author avatar
3 Sep 2024 - 14:06

زرنج (پژواک، ۱۳سنبله ۱۴۰۳): شکیبا یکی از زنان در نیمروز که یک عکاس‌خانه را در شهر زرنج ایجاد کرده می‌گوید، اگر حمایت شود، کارش را توسعه داده و زنان بیشتری را به کار جذب خواهد کرد.

شکیبا آریامهر که مؤسس و بنیان‌گذار «چاپ‌خانه و عکاسی محبوب» در شهر زرنج ولایت نیمروز می‌باشد، به آژانس خبری پژواک گفت که این عکاس‌خانه را یک ماه قبل با سرمایۀ  ۳۰۰ هزار افغانی ایجاد کرده‌است.

وی که در رشتۀ زبان و ادبیات انگلیسی تحصیل کرده، پیش از این به صفت معلم در یکی از لیسه‌های دخترانه در شهر زرنج ایفای وظیفه نموده‌است.

موصوف گفت که شوهرش نیز دکان عکاسی و فوتوکاپی دارد و این مسلک را نزد او آموخته‌است.

شکیبا می‌گوید، در این چاپ‌خانه که نظر به تقاضای مردم به ویژه خانم‌ها ایجاد گردیده، خدمات گرفتن عکس، چاپ اسناد و فلمبرداری از محافل مختلف توسط دو کارمند زن و یک مرد عرضه می‌گردد.

وی افزود: «اکنون در چاپ‌خانۀ ما زنان با خیال راحت عکس می‌گیرند؛ زیرا با توجه به شرایط اجتماعی و محدودیت‌های خانواده‌گی، زنان در عکاسی مردانه راحت نیستند و ترجیح می‌دهند که یک زن از شان عکس بگیرد.»

شکیبا اظهار کرد، در صورت حمایت از سوی حکومت و مؤسسات خواهد توانست که کارش را توسعه داده و تعداد بیشتر زنان و دختران را به کار جذب نماید و هم‌چنان برای زنان و دختران بازمانده از تحصیل، زمینۀ آموزش در بخش عکاسی و فلمبرداری و ادیت آن را فراهم کند.

به گفتۀ او، در آینده در نظر دارد تا با خریداری وسایل و دستگاه‌ها، سهولت چاپ روی لباس با طرح‌های مختلف و غیره را نیز در این چاپ‌خانه فراهم کند.

زنانی‌که در این عکاسی و فوتوکاپی برای شان زمینۀ کار فراهم شده، خرسند اند.

نسترن محمودی، مسئوول بخش فلم‌برداری محافل خوشی این عکاس‌خانه می‌گوید، طی چند سال گذشته عکس‌برداری و فلم‌برداری محافل خوشی دوستان و نزدیکان خود را به‌طور رایگان انجام می‌داد، اما حالا در این عکاس‌خانه به کار جذب شده و رایگان کار نمی‌کند.

او که در طول یک ماه پنج  محفل خوشی را فلم‌برادری نموده افزود: «پدر و برادرم دکان عکاسی داشتند، در این عرصه بیشتر تجربه داشتم، نزد آنان این مسلک را یاد گرفته بودم.»

وی خاطرنشان کرد، هر محفل را براساس فیصله با مشتری تا حد اوسط پنج الی هشت‌هزار افغانی فلم‌برداری می‌کند.

استقبال مردم از ایجاد این عکاس‌خانه و فوتوکاپی  

صفیه مرادی یک تن از مشتریان این عکاس‌خانه گفت، قبلا برای گرفتن عکس به عکاس‌خانۀ مردانه مراجعه می‌کرد و حین عکس گرفتن راحت نمی‌بود.

وی خدمات این عکاس‌خانه را باکیفیت خواند افزود: «بسیار خوشحال استم که حالا یک زن عکس مرا می‌گیرد و همچنان خوشحال استم که از این به بعد در محافل خوشی خود فلمبردار زن می‌داشته باشیم.»

شاهرخ، یک باشندۀ دیگر شهر زرنج، از ایجاد این عکاس‌خانه ویژۀ زنان استقبال کرد و گفت: «امروز خانمم را برای عکس گرفتن به عکاسی زنانه آوردم ... این عکاس‌خانه محیط امن و مطمئن برای زنان است.»

وی با اشاره به فلم‌برداران زن می‌گوید: «یک اقدام نیک است، چرا که از این به بعد از بخش زنانه محافل خوشی ما، توسط فلمبردار زن فلمبرداری می‌شود.»

 در این حال، تبسم یوسف‌زی، زنی که برای گرفتن عکس پاسپورت و چاپ اسناد پاسپورتش به  این عکاسی مراجعه کرده، از ایجاد آن استقبال کرد.

وی آرزو دارد که چنین مراکز در این ولایت و سایر ولایت‌ها افزایش یابد.

همچنان، شیما محمدی باشندۀ دیگر شهر زرنج گفت: «ایجاد این چاپ‌خانه از یک سو به دیگر زنان انگیزه و شوق سرمایه‌گذاری می‌دهد و از سوی دیگر، نشان‌دهندۀ قدرت و توانایی‌های زنان است.»

او امیدوار است که حکومت و مؤسسات همکار این چنین خانم‌های سرمایه‌گذار و مبتکر را مورد حمایت قرار داده تا آنان کار خود را توسعه دهند.

با این حال، نجیب‌الله خاشرودی مدیرعامل اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری نیمروز به پژواک می‌گوید، ایجاد این چاپ‌خانه به عنوان یک تجارت متفاوت زمینه ساز تجارت‌های کوچک و بزرگ دیگر برای زنان می‌گردد و آنان را انگیزه می‌دهد تا سرمایه شان را در بخش تجارت به کار اندازند .

او اطمینان می‌دهد که این اتاق در قسمت رشد کار زنان تجارت‌پیشه به‌شمول این چاپ‌خانه با موسسات همکار و حکومت در تماس شده و برای آنان کمک‌های را جذب خواهد کرد.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر