ژبه

ایا له پژواک سره د ګډون حساب نه لرئ؟

د ګډون لپاره کښېکاږئ.

مالداران کندز: برفباريها يکهزارمواشى ما را تلف ساخت

22 Mar 2012 - 14:35
22 Mar 2012 - 14:35

کندز ( پژواک،٣حمل ٩١): مالداران ولايت کندز میگویند که در جریان برفباری های اخیر؛ بیش از یکهزار راس مواشی آنان تلف گردیده و تاهنوز ریاست زراعت به آنان کمک نکرده است.

اما ریاست زراعت کندز، تلفات اين تعداد مواشى را مبالغه آميز خوانده، ميگويد که آنها بخاطر نجات مواشی که در برف گیر مانده بودند در وقت مناسب اقدام کرده وبرای مالداران علوفه نیز توزیع نموده اند .

ولایت کندز یکروز قبل از نو روز، بعد از توفان شديد شاهد برفبارى شديد بود که  حدود ۲۰ سانتی متر برف بارید و اين برفباری در چنين موسم سال، بى سابقه خوانده ميشد.

محمد ایوب یکتن از مالداران منطقه گل تپه شهر کندز ميگويد که ٢٠٠ راس گوسفند خود را به چراهگاه دشت ابدان مرکز کندز برده بود، که شب به یکبارگى برف باری شروع شد، تا صبح برف بارید و همه گوسفندانش زیر برف گیر ماندند.

وى به آژانس خبری پژواک گفت که  ۲۰ راس مواشی وی به اثر سرمای شدید تلف گرديده است .

اين مالدار مى افزايد: ((  نه راه موتر بود ونه هم امکان رفتن،  همو بود که گوسفندانم  مُردن !»

به گفتۀ محمد ايوب در مجموع ٥٠٠ راس مواشی ، مالداران دراين ساحه از بين رفته اند.

مالداران ولسوالی چهار درۀ کندز نیز میگویند که بیش از ۵۰۰ راس مواشی آنان در منطقه دشت آبدان میرعلم مربوط  همين ولسوالى به اثر برفبارى و سرمای شدید تلف شده اند.

ارباب عبدالواحد به نمایندگی مالداران چهاردره  ميگويد که  ٣٠ راس گوسفند او نيز دراين دشت از بين رفته است.

وی که ۱۵۰ راس گوسفند دارد، علاوه مى کند : ((خنک یکبار آمد،  ما مالداران را غافلگیر ساخت  .))

عبدالواحد میگوید ، به جز از اينکه ریاست زراعت ؛حدود یکماه قبل دو بوری علوفه حیوانی برایش داده بود که آنهم در یک هفته تمام شد ، ديگر در برفباری های اخیر هیچ کمکی به آنان نکرده است .

اما عزیز الله ایماق ریيس زراعت ومالداری کندز میگوید که آنها دو روز قبل، اضافه از ۷۸۰تن علوفه حیوانی را برای بیش از هشت هزار مالدار در مرکز و ولسوالی هاى ششگانۀ اين ولايت به طور رايگان توزیع نموده اند .

وى گفت که برای هرمالدار طبق نیاز مندی شان دوبوری علوفه حیوانی که جمعاً ۱۴ سیر میشود توزیع شده است.

ایماق میگوید که این ریاست با همکاری مقام ولایت وقوماندانی امنیه کندز  در روز برفباری صدها راس مواشی را که در منطقه دشت آبدان در برف، گیر مانده بودند توسط وسایط نظامی نيز نجات دادند .

از سوی دیگر، شمارى از مالداران که کمک ها را دریافت کرده اند ، آنرا ناچیز خوانده ميگويند که کمکها به موقع مناسب برای شان توزیع نگردیده است.

نور محمد یکتن از مالداران منطقه عسقلان شهر کندز که سه صد راس گوسفند دارد ودر جریان برفباری اخیر بیش از ۵۰ راس گوسفندش  تلف شده ؛میگوید :(( ما از دولت تشکری میکنیم که به ما کمک کد، مگم اى کمک کم اس…باید پيش از اى  برى ما داده میشد . حالی که گوسفندهايم از خنکی وگشنگی مُردن،این مواد جايشه نمی گیره !))

گفتنى است که مالداران ولايت کندز در ماه دلو زمستان گذشته نيز گفته بودند که بيش از سه هزار راس مواشى خود را از اثر برفبارى، سردى و نبود علوفه از دست داده اند.اما رياست زراعت  از تلف شدن ششصد  راس مواشی خبر داده و گفته بود که حدود ٧٤ تن علوفه حیوانی را برای مالداران در سطح ولايت توزيع نموده اند.

 کندز ولايتى است که اقتصاد اکثر مردم آن به زراعت و مالدارى متکى بوده و درحال حاضر،حدود یک ميليون مواشی شامل بز ، گوسفند ، گاو ، اسپ و شتر دراين ولايت وجود دارد .

Views: 7

ورته موضوع

اړیکه ونیسئ

د کیسې وړاندیز وکړئ

پژواک ستاسو د خبر له وړانديزونو خوښ دی؛ مهرباني وکړئ، دلته په کلېک کولو سره له موږ سره خپل نظر شریک کړئ

د پژواک اپلیکېشن

د وروستي تازه معلوماتو ترلاسه کولو لپاره په خپل ګرځنده موبایل کې زموږ اپلېکشن ډاونلوډ کړئ.
Exit mobile version