Language

Don't you have an account with Pajhwok Afghan News?

Click here to subscribe.

مشرانوجرگه: حکومت زوایای مبهم ترور خبرنگاران و فعالان مدنی را بررسی کند

author avatar
3 Jan 2021 - 15:58
author avatar
3 Jan 2021 - 15:58

کابل (پژواک، ۱۴جدی ۹۹): مشرانوجرگه، از حکومت می خواهد که زوایای مبهم و تاریک ترور خبرنگاران و فعالان مدنی را که نگرانی‌ های امنیتی را بیشتر ساخته است، بررسی و نتایج آن را با مردم شریک سازد.

به اساس گزارش ها در دو ماه گذشته هفت تن از خبرنگاران؛ “در کابل یما سیاوش، فردین امینی و رفيع صديقى؛ در هلمند الیاس داعی؛ در ننگرهار ملاله میوند؛ در غزنی رحمت الله نیکزاد؛ و در آخرین مورد در غور بسم الله عادل ایماق” ترور شده اند و تا حال، هیچ گروهی مسئولیت کشتن آنها را برعهده نگرفته است.

مشرانو جرگه امروز اعلامیه ای در مورد نشر کرد.

در اعلامیه آمده است: «مشرانو جرگه شورای ملی، درحالیکه از افزایش حملات هدفمند و تهدیدات جدی علیه خبرنگاران و فعالان جامعه مدنی شدیداً نگران است، از حکومت و نهادهای حامی رسانه‌ها جداً می‌ خواهد که به خاطر تأمین امنیت مطمئن این قشر جامعه، اقدامات مقتضی را روی دست گیرد.»

منبع افزوده است که مشرانو جرگه به حیث حامی آزادی بیان، از حکومت افغانستان به صراحت می ‌خواهد که عاملین و طراحان ترورهای هدفمند اخیر را شناسایی، گرفتار و به طورعلنی مجازات نماید.

مشرانو جرگه همچنان از حکومت خواسته است که زوایای مبهم و تاریک این ترورها را که نگرانی‌ های کارمندان رسانه‌ ها، نهادهای حامی رسانه‌ها و فعالان جامعه مدنی را بیشتر ساخته است نیز بررسی ونتایج آن را با مردم شریک سازد.

برخی اعضای جرگه نیز در نشست امروز، بر بررسی جدی این قضایای قتل تاکید کردند.

محمد حنیف حنفی نماینده مردم ارزگان در این جرگه گفت: «کسانی که خبرنگاران را به قتل می رسانند باید به ملت مشخص شود، اگر طالب می کند و یا افراد دیگر، وظیفه حکومت است که قاتلین را مشخص کند.»

رحمت الله اڅکزی نماینده مردم کندهار در این جرگه، خبرنگاران را سرمایه ملی کشور یاد کرد و از حکومت خواست که برای تامین امنیت رسانه ها و خبرنگاران، تدابیر خاص را روی دست بگیرد.

محمد علم ایزدیار نایب اول این جرگه گفت: «تداوم حملات هدفمند بر جان خبرنگاران، تشویش جدی را بار آورده است، باید امنیت خبرنگاران تامین شود.»

وی از هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان خواست تا در دور دوم مذاکرات، موضوع حمله بر افراد ملکی به خصوص خبرنگاران را با طالبان در جریان بگذارند.

او گفت: «اگر طالب در این قتل ها دخیل نیست، حکومت مکلف است سرنخ را پیدا کند.»

فضل هادی مسلمیار رییس مشرانوجرگه نیز حملات بر خبرنگاران را محکوم کرد و از حکومت خواست تا امنیت دفاتر رسانه ها و شخص خبرنگاران را تامین و تدابیر لازم را در مورد روی دست بگیرند.

Views: 3

Related Topics

GET IN TOUCH

SUGGEST A STORY

Pajhwok is interested in your story suggestions. Please tell us your thoughts by clicking here.

PAJHWOK MOBILE APP

Download our mobile application to get the latest updates on your mobile phone. Read more