زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“حکومت درمذاکره با طالبان، حقوق و مطالبات زنان را زیرپا نکند”

“حکومت درمذاکره با طالبان، حقوق و مطالبات زنان را زیرپا نکند”

author avatar
8 Mar 2015 - 16:54
“حکومت درمذاکره با طالبان، حقوق و مطالبات زنان را زیرپا نکند”
author avatar
8 Mar 2015 - 16:54

کابل (پژواک، ١٧حوت٩٣): کمیتۀ مشارکت سیاسى زنان، خواهان عضویت یک زن در شوراى عالى ستره محکمه گردید و تاکید کرد که در مذاکرات صلح، باید دستاوردهاى ١٣ سال گذشتۀ زنان به معامله گرفته نشود.

شمارى از اعضاى اين نهاد، امروز در نشست خبرى مشترک که به مناسبت روزجهانى همبستگى زنان در کابل تدوير شده بود، شرکت نمودند.

 داکترعالمه رییس این کمیته، گفت که در١٣ سال گذشته، در زندگى زنان افغان پیشرفت هاى صورت گرفته که باید حفظ گردد.

وى افزود: «ما ازحکومت مى خواهیم که درمذاکرات خود با طالبان، حقوق ومطالبات زنان را زیرپا نکند، حکومت باید به صورت روشن دربیانیه هاى رسمى خود تصریح بدارد که درپروسه صلح، دستاورد هاى زنان به خصوص دستاوردهاى سیاسى و حقوقى یک دهه گذشته، به هیچ صورت بخشى از معاملات وچانه زنى‌ها نخواهد بود.»

موصوف علاوه کرد که زنان افغان دربرابردستگاه عدلى و قضایى کشور آسیب پذیراند؛ با وجود افزایش تعداد وکلا وقضات زن درکشور، هنوزهیچ زنى به عنوان دست کم یکى از ٩ عضو اصلى ستره محکمه معرفى نگردیده است.»   

داکترعالمه در ادامه افزود: «به همین دلیل محاکم افغانستان براساس دیدگاه هاى عرفى از حقوق و کرامت زنان دفاع نکرده، غالبا منافع مردان شاکى و یا متهم را ترجیح داده و دست به صدور فیصله هایى مى زنند که خلاف کنواسیون هاى بین المللى و تعهدات رسمى حکومت مبنى بررعایت حقوق زنان است.»

به گفته او، باید یک زن به عنوان یکى ازاعضاى اصلى شوراى عالى ستره محکمه تعیین شود.

همچنان موصوف ازحکومت تقاضا کرد که دسترسى زنان به صحت ومعارف افزایش داده شود.

امروز هشتم مارچ روز بین المللى همبستگى زنان است. از این روز در پروان و سمنگان نیز تجلیل شد و در هر کدام این مراسم، حدود چهار صد تن از زنان و مقام‌هاى ولایتى شرکت داشتند.

نادره گیاه رییس امور زنان پروان، در مراسمى که در مرکز این ولایت راه اندازى شده بود، گفت که این ریاست برنامه هاى آگاهى دهى به مردم را دارد،؛ زیرا برخى زنان از حقوق شان معلومات ندارد.

همچنان وى بدون ارایه جزئیات گفت که موارد خشونت علیه زنان در این ولایت بیشتر شده است و باید براى جلوگیرى از خشونت، تلاش هاى لازم صورت گیرد.

عبدالبصیر سالنگى سرپرست ولایت پروان نیز از علماى دینى خواست که در مورد حقوق زنان براى مردم آگاهى دهند.

خیرالله انوش سرپرست ولایت سمنگان، در مراسم تجلیل از روز زن در مرکز این ولایت گفت که امسال در این ولایت نسبت به گذشته خشونت علیه زنان کاهش یافته است. وى آمارى در این مورد ارایه نکرد.

اما موصوف خاطرنشان کرد که در این راستا باید کار بیشتر صورت گیرد و علماى دینى در مورد حقوق زنان از دیدگاه اسلام آگاهى دهند.

از این روز در ولایات دیگر کشور نیز تجلیل به عمل آمده است.

  روز زن در حالى تجلیل می‌شود که به اساس معلومات وزارت امور زنان، در سال روان حدود ٤٢٠٠ قضيه خشونت عليه زنان چون قتل، تجاوزجنسی، ازدواج هاى اجباری و زیر سن، لت و کوب و غیره در سطح کشور ثبت شده است.

به اساس معلومات منبع؛ درتمام سال گذشته (١٣٩٢) درسطح کشور، حدود پنج هزار قضیه خشونت علیه زنان ثبت شده بود.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر