کابل (پژواک، ۵ ثور ۱۴۰۱): داکتران نسایی ولادی، از ثبت صدها واقعۀ سقط جنین از اثر عوامل مختلف در سال ۱۴۰۰ خبر داده میگویند، در این اواخر، شماری از والدینی که تصمیم ترک کشور را دارند، نزد داکتران مراجعه و خواستار سقط عمدی جنین شان میشوند.
داکتر ملالی فیضی رئیس شفاخانۀ ملالی به آژانس خبری پژواک گفت، در سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۲۸ واقعۀ سقط جنین در این شفاخانه ثبت شدهاست.
موصوف در حالی که در مورد افزایش آمار سقط جنین نزد مادران سخن میگوید، اما آمار مشخصی در مورد این واقعات طی سال ۱۳۹۹ش و یک ماه سال روان، ارایه نکرد.
اما او گفت: «روزانه در بخش سقط ۱۰ الی ۱۵مریض میداشته باشیم؛ زیادتر آنها در حالتی مراجعه میکنند که بسیار خونریزی شدید میداشته باشند و برخی مشکلات صحی دیگر نزد شان پیش شده که در نتیجه خونریزی و در جنین حیات خود را از دست میداده باشد و به عمل کرتاژ نیاز حتمی میباشد.»
به گفتۀ او، موضوع ارثی یا جنتیکی، امراض میکروبی و برخی امراض دیگر، مصرف برخی دواها و برخی عوامل نامعلوم دیگر باعث سقط جنین شده میتواند.
اما داکتر فیضی گفت، در کنار این همه عواملی که ذکر شد، برخی خانمهایی اند که قصدا خواستار سقط جنین شان میشوند.
وی در این مورد توضیح داد: «خانمهایی استند که نزد ما مراجعه میکنند و میگویند که طفل مرا سقط کنید، از نگاه طبی یک داکتر حق این را ندارد که یک جنین را از بین ببرد و حق حیات یک انسان را بگیرد، اما ما داکتران هرگز این کار را نمیکنیم.»
او در ادامه میافزاید: «ما به خوبی برای همی مادران میفهمانیم که مشکلات صحی را برای تان ایجاد میکند و برش میگویم که این عمل خلاف دین است، قتل محسوب میشود و گناه دارد و نباید هیچ زنده جانی را گرفت؛ بعضی از خانمها گپهایم را قبول میکنند.»
موصوف گفت، فقر اقتصادی، اولاد دختر، گرفتن حمل بیوقت یعنی داشتن طفل خُردسال کمتر از شش ماه، از عواملی اند که خانوادهها قصدا به سقط جنین تصمیم میگیرند.
اما منبع میگوید، برخی خانوادههایی که عزم سفر به خارج از کشور را دارند نیز خواستار سقط جنین میشوند.
وی سقط قصدی جنین را عمل نادرست و غیراسلامی خوانده میافزاید: «به این موضوع بارها برخوردیم که میگویند، طفلم را سقط میکنم؛ چرا که خارج میروم.»
موصوف افزود: «مریضان که با داشتن رابطۀ نامشروع حمل میگیرند، بسیار استثناست؛ چون شکر ما همه مسلمان هستیم و در کشور اسلامی زندهگی میکنیم؛ شاید در یک سال با یک دو مریض مواجه شویم؛ ارقامی که دقیق بسازد، آمار امسال و سال پار را نداریم.»
به باور فیضی، برای جلوگیری از سقط جنین باید با عوامل آن مبارزه شود و بیشترین آن از طریق بلند رفتن سطح آگاهی خانوادهها جلوگیری شده میتواند.
به گفتۀ او، استفاده از طریقههای ایجاد وقفه میان ولادتها، مراقبتهای زمان بارداری و رعایت توصیههای داکتران در این زمان، عدم استفاده از دواهای خودسر میتوانند که از بیشترین سقطها جلوگیری کنند.
داکتر فیضی بلند رفتن سطح آگاهی در مورد سقط جنین از دیدگاه دین را ضروری پنداشته و میگوید، باید همچو برنامههای آگاهی دهی بیشتر شوند.
در همین حال داکتر نجمالسما شفاجو، متخصص نسایی ولادی در شفاخانۀ خصوصی شفاجو، میگوید: «واقعات سقط جنین امسال نسبت به سال قبل، زیاد است؛ سالهای قبل در یک روز شاید یک مریض میداشتیم، اما امسال در یک روز سه تا چهار مریض هم میداشته باشم.»
به گفتۀ او، مشکلات صحی چون شکر و فشار بلند، تکلیف گردهها، وجود برخی میکروبها در خون، ضعیفی، کمخونی و کمبود ویتامینها سبب سقط جنین میشوند.
وی به تغذیۀ خوب، استراحت، شاد بودن مادران حامله تاکید کرده میافزاید: «در برخی موارد خانمها خود شان ذهن خود را نارام میسازند؛ مثلا میگویند گوشت، تخم، شیر و ماست نمیخورم که خون مه میکروب دارد؛ اگر نی برای طفلم ضرر دارد، این مواردی اند که به مادر حامله ضرر میرساند و باعث سقط جنین شده میتوانند.»
منبع، نیز سقط عمدی جنین را عمل ناجایز خوانده و میافزاید: «سقط جنین در اسلام جایز نمیباشد؛ مگر به موارد اضطراری که طفل قابلیت حیات را نمیداشته باشد؛ یا هم مادر کدام مشکل میداشته باشد، ما در انجمن خود یک کمیته داریم؛ به نام نقصیههای ولادی جنینهایی که سر نمیداشته باشند یا گردههایش کاملا از کار نمیباشد، یا یک مشکل دارد که اگر تولد هم شود زنده بوده نمیتواند.»
شفاجو نیز به جلوگیری از سقط جنین تاکید کرده میگوید، برخی اوقات برای جان مادر خطرناک بوده میتواند.
این متخصص نسایی و ولادی نیز به جلوگیری از سقط جنین تاکید کرده و از خانوادهها خواست، نباید زنان را به سقط اجباری جنین مجبور سازند.
به گفتۀ او، برخی مادرانی اند که چندین دختر دارند و هر بار به امید پسر حمل میگیرند، اما پس ولادت چندین دختر تصمیم میگیرند که جنینی را که دختر ثابت شود، سقط کنند.
داکتر شفاجو نیز گفت، هیچگاه سقطهای عمدی را انجام ندادهاست؛ زیرا در اسلام جوار ندارد.
آگاهان دین میگویند که خداوند (ج) در قرآنکریم میفرماید: «فرزندان خود را از فقر نکشید؛ ما به شما رزق میدهیم»، حال اگر کسی مرتکب سقط جنین شود، از نظر قرآن "قاتل" است.
مفتی شمسالرحمان فروتن از عالمان دینی، در این مورد به پژواک، گفت: «سقط جنین در اسلام جایز نیست ولو از مدت حمل یک روز هم تیر شده باشد، مگر در چند صورت جایز است؛ در صورتی که قبل از چهار ماه ثابت شود که جنین سوی شکل است؛ دوم در صورتی که داکتران نظر بدهند که اگر این جنین کلان شود، سبب مرگ مادر میشود و لو که ۹ ماهه هم باشد میتوانند که سقط کنند.»
موصوف همچنان میگوید، در صورتی که فردی بدون کدام ضرورت جنین را سقط میکند، گنهکار میشود و باید توبه کند.
وی در ادامه افزود: «اما اگر طفلی خود به خود سقط میشود، همان طفل در روز آخرت شفاعت مادر خود را میکند؛ اما اگر طفلی به دنیا میآید و کلان میشود وفات میکند و پدر و مادرش صبر میکند؛ این طفل در روز آخرت در دروازههای آخرت منتظر پدر و مادر خود میباشد.»
GET IN TOUCH
NEWSLETTER
SUGGEST A STORY
PAJHWOK MOBILE APP