کابل (پژواک، ۳ سرطان ۱۴۰۵): سازمان عفو بینالملل از مقامهای پاکستانی خواستهاست که ماهرنگ بلوچ و شاهجی صبغتالله، فعالان بلوچ را که پس از یک محاکمه به حبس ابد محکوم شدهاند، فوراً و بدون قید و شرط آزاد کنند.
براساس گزارشها، یک محکمه مبارزه با ترور در ایالت بلوچستان روز دوشنبه ماهرنگ بلوچ و شاهجی صبغتالله را در ارتباط با کشته شدن یک نیروی شبهنظامی در جریان تظاهرات سال ۲۰۲۴ به حبس ابد محکوم کرد.
څارنوالی مدعی است که این دو نفر در تحریک معترضان نقش داشتهاند، اما آنان این اتهامات را رد کرده و گفتهاند که از حکم صادرشده استینافخواهی خواهند کرد.
سازمان عفو بینالملل گفتهاست که روند رسیدهگی به پروندۀ آنان با معیارهای دادرسی عادلانه مطابقت نداشته و نگرانیهای جدی دربارۀ نقض حقوق بشر وجود دارد.
عفو بینالملل اعلام کردهاست که چندین فعال بلوچ، از جمله ماهرنگ بلوچ و شاهجی صبغتالله، در حالی به مجازاتهای سنگین محکوم شدهاند که محاکمه آنان در داخل زندان و بدون دسترسی رسانهها و ناظران مستقل برگزار شدهاست
این نهاد حقوق بشری تأکید کرده که مقامهای پاکستانی از قوانین مبارزه با ترور برای سرکوب مخالفتهای مسالمتآمیز استفاده میکنند و این دو تن را فوراً و بدون قید و شرط آزاد کنند.
عفو بینالملل همچنین نسبت به وضعیت صحی برخی از فعالان بازداشتشده ابراز نگرانی کرده و گفته است که آنان پس از بیش از یک سال بازداشت با مشکلات جدی صحی روبهرو هستند و به مراقبتهای درمانی کافی دسترسی ندارند.
این سازمان از دولت پاکستان خواسته است تا ضمن تضمین محاکمه عادلانه، حقوق بنیادی این افراد را رعایت کند.