کابل (پژواک، ۳ سرطان ۱۴۰۵): وزارت صحت عامه میگوید، در نشستی با حضور معین غذا و ادویۀ این وزارت و مسئولان ۲۲ کارخانۀ تولید دوا و محصولات صحی، بر توسعۀ صنعت دواسازی، ارتقای کیفیت تولیدات و کاهش وابستگی به واردات تأکید شده و در عین حال سهم تولیدات داخلی به بیش از ۴۰ درصد افزایش یافتهاست.
وزارت صحت عامه امروز (سهشنبه) اعلام کرد که مولوی حمدالله زاهد، معین غذا و ادویه این وزارت، در نشست مشورتی با مسئولان ۲۲ فابریکه تولید دوا و محصولات صحی کشور، بر حمایت از تولیدات داخلی، ارتقای کیفیت محصولات و تطبیق معیارهای بینالمللی تأکید کردهاست.
به گفتۀ این وزارت، در این نشست که با حضور مسئولان بخشهای دوایی، مشاوران تخنیکی و نمایندهگان فابریکههای تولیدی برگزار شد، دربارۀ وضعیت صنعت دواسازی، توسعۀ ظرفیتهای تولیدی، کاهش وابستگی به واردات و دستیابی به خودکفایی در تولید اقلام اساسی دوایی بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
مولوی زاهد، اخذ تصدیقنامه GMP و معیاریسازی تولیدات داخلی را از عوامل مهم افزایش اعتماد مصرفکنندگان و فراهمشدن زمینه رقابت در بازارهای داخلی و خارجی دانست.
وزارت صحت عامه افزوده است که در این نشست، ظرفیت تولیدی کارخانههای داخلی نیز ارزیابی و اقلامی شناسایی شد که امکان تولید آنها در داخل کشور وجود دارد.
در همین حال، مسئولان فابریکههای تولیدی با قدردانی از حمایتهای حکومت، اعلام کردند که سهم تولیدات داخلی از کمتر از پنج درصد در سالهای گذشته، اکنون به بیش از ۴۰ درصد بازار دوا و محصولات صحی کشور افزایش یافته است. آنان همچنین اطمینان دادند که کارخانههای داخلی توانایی تأمین بخش قابل توجهی از نیاز بازار را دارند.