ژبه

ایا له پژواک سره د ګډون حساب نه لرئ؟

د ګډون لپاره کښېکاږئ.

دبیرکل سازمان ملل می‌گوید: «پدرسالاری مقاومت می‌کند، ما هم مقاومت می‌کنیم»
دبیرکل سازمان ملل می‌گوید: «پدرسالاری مقاومت می‌کند، ما هم مقاومت می‌کنیم»

منبع: سایت سازمان ملل متحد

مترجم: محمد محفوظ نیکزاد فارغ التحصیل حقوق و علوم سیاسی دانشگاه هرات و فهیمه سادات فارغ التحصیل انستیتوت اداره وحسابداری هرات

۱۳مارچ ۲۰۲۴

دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در جریان نشست عمومی سالانۀ خود با فعالان جامعۀ مدنی گفت که حقوق زنان مورد حمله قرار گرفته‌است و دولت‌ها باید برای معکوس کردن این روند خطرناک اقدام کنند.

این نشست در حالی برگزار شد که شصت و هشتمین جلسه کمیسیون وضعیت زنان با مجموعه‌یی از رویدادهای جانبی که وضعیت رو به وخامت زنان در سراسر جهان را برجسته می‌کند، ادامه دارد. آقای آنتونیو گوتریش گفت، پس از چندین دهه پیشرفت، حقوق زنان تضعیف شده و به قهقرا رفته‌است، وی با ذکر چند مثال نگران کنندۀ اشاره کرد که حقوق زنان در افغانستان محدود شده‌است، خشونت جنسی در جریان درگیری بین اسرائیل و حماس گزارش می‌شود و مردسالاری با حقوق زنان که به سختی به دست آمده مخالفت می‌کند.

او در این نشست عمومی گفت: «زنان نسل من در مبارزه برای حقوق خود پیروز نشدند تا ببینند دختران و نوه‌هایشان هم در حال مبارزه هستند.»

برابری نیاز به سرمایه گذاری دارد

آقای آنتونیو گوتریش گفت که از نابرابری در قدرت سیاسی گرفته تا حوزه زیر سلطه هوش مصنوعی، دولت‌ها و جامعه مدنی باید با هم همکاری کنند تا اطمینان حاصل شود که تلاش‌ها شامل حضور زنان بر سر میز مذاکره برای ایجاد صلح، پر کردن شکاف دیجیتال و برابری جنسیتی، می‌شود. او گفت: «پدرسالاری مقاومت می کند، ما نیز مقاومت می کنیم». دبیرکل سازمان ملل متحد با تاکید بر لزوم ترغیب دولت ها به اقدام برای کاهش فقر و نابرابری گفت: «برابری مستلزم سرمایه گذاری است. وی با بیان اینکه در این راستا اجلاس آینده فرصتی برای پیشرفت است، گفت: زنان و دختران در اولویت برنامه ریزی‌ها بوده اند. او گفت: «من هرگز از مبارزه برای جهانی که برای زنان و دختران کار می‌کند دست بر نمی‌دارم. «مسئله برابری جنسیتی، مسئله قدرت است، در تجربۀ من، قدرت هرگز داده نمی‌شود، قدرت باید گرفته شود.»

روزانه بیش از ۵۰ زن در غزه جان خود را از دست می‌دهند

در میان بسیاری از رویدادهای ویژه در طول این شصت و هشتمین جلسه کمیسیون وضعیت زنان، یک گفتگو توسط سازمان‌های ملل متحد و همکاران درباره زنان و کودکان در نوار غزه برگزار شده است. این سرزمین فلسطینی که تحت اشغال قرار دارد و توسط جنگ تخریب شده است، در حالی که تحت محاصره، بمب‌گذاری و تجاوز از سوی نیروهای نظامی اسرائیلی در پاسخ به حملات حماس در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۳ قرار دارد، با قحطی مواجه است. خانم هلی اوسیکیلا، از دفتر کمک و کارهای انسانی سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی در خاورمیانه، تصویری تلخ از وضعیت کنونی در این زمینه ترسیم کرد. زنان و دختران در مقابل بمب‌گذاری‌ها و حملات بسیار آسیب‌پذیر هستند.

وی در یک نشست مقدماتی درباره تاثیرات انسانی این تضاد ها اظهار کرد که از آغاز درگیری، بیش از ۳۱۰۰۰ غیرنظامی از جمله ۹۰۰۰ زن و ۱۳۰۰۰ کودک کشته شده اند. او با استناد به گزارش های زنان سازمان ملل گفت که هر روز حدود ۵۳ زن کشته می شوند. شرایط زندگی ناخوشایند منجر به گسترش بیماری‌ها شده است. تراکم جمعیت در اردوگاه‌ها باعث شده که در حال حاضر ۸۸۸ نفر از یک توالت استفاده کنند و برای ۵٬۴۰۰ نفر فقط یک حمام وجود داشته باشد. خانم اوسیکیلا اظهار کرد، “مردم روزها را بدون خوراک می‌گذرانند”. در حالی که ۱۵۵٬۰۰۰ زن باردار با کمبود تغذیه روبرو هستند.

نزدیک به قحطی

لیلا بیکر از آژانس سلامت جنسی و باروری سازمان ملل در مورد وضعیت فعلی گفت که ده ها هزار زن باردار و شیرده به غذای مورد نیاز خود دسترسی ندارند. روزانه حدود ۱۸۰ زن زایمان می کنند. در عین حال او گزارش داد که آمار سوء تغذیه در کودکان زیر دو سال از کمتر از ۱٪ در اکتبر به ۱۵٪ افزایش یافته است. او اظهار کرد، “قحطی در حال حاضر یک تهدید مرگبار است. هر روز یک مبارزه برای بقا است” و “بیش از نیم میلیون نفر در جامعه ای که هرگز آن را نشناخته در معرض قحطی قرار دارند”.

خواهان آتش بس فوری

خانم بیکر گفت که تمام تلاش‌ها برای رسیدگی به نگرانی‌های زنان و دختران “به گوش یک شنونده کر افتاده‌است”، او خواستار تحویل فوری و ایمن کمک های بشردوستانه، مطابق با مفاد دستور صادر شده توسط دیوان بین المللی دادگستری در ژانویه شد.

صندوق جمعیت ملل متحد به طور خستگی ناپذیری با شرکای خود کار می کند، اما آنها مورد حمله قرار گرفته اند و کارکنان پزشکی فاقد شرایط ایمنی، دارو و تجهیزات لازم برای درمان بیماران خود هستند. او گفت: «تنها راه برای رفع این مشکل، آتش‌بس فوری است. ما به یک حمایت برابر برای همه نیاز داریم.

منبع:

https://news.un.org/fr/story/2024/03/1143967

این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسؤوليتى ندارد.

Views: 92

اړیکه ونیسئ

د کیسې وړاندیز وکړئ

پژواک ستاسو د خبر له وړانديزونو خوښ دی؛ مهرباني وکړئ، دلته په کلېک کولو سره له موږ سره خپل نظر شریک کړئ

د پژواک اپلیکېشن

د وروستي تازه معلوماتو ترلاسه کولو لپاره په خپل ګرځنده موبایل کې زموږ اپلېکشن ډاونلوډ کړئ.