Language

Don't you have an account with Pajhwok Afghan News?

Click here to subscribe.

موسسۀ تحصیلات عالی شفا: وزارت قصداً نمرات بررسی ما را کم کرده است

author avatar
23 Dec 2020 - 17:05
author avatar
23 Dec 2020 - 17:05

کابل (پژواک، ۳ جدی ٩٩): مسئولان پوهنتون خصوصی شفاء در کابل ادعا دارند که وزارت تحصیلات عالی، بر اساس یک برنامۀ ترتیب شده در نتیجۀ برخورد عقدوی، نمرات این پوهنتون را کم کرده و جواز بخش طب را لغو کرده؛ اما وزارت تحصیلات عالی این ادعای آنها را رد کرده است.

پوهنتون خصوصی تحصیلات عالی شفاء در سال ۱۳۹۳، از وزارت تحصیلات عالی جواز فعالیت به دست آورده است و اکنون در سه پوهنځی (فارمسی، ستوماتولوجی و حقوق) برای محصلین تدریس میکند.

به گفتۀ مسئولان این پوهنتون، آنها مجموعاً ۱۵۲۰ محصل داشتند؛ و پس از آنکه وزارت تحصیلات عالی، قصداً نمرات این پوهنتون را کم کرد و از سوی کابینه، پوهنځی های این پوهنتون لغو شد، محصلین ذکرشده پوهنتون را ترک کرده اند.

اسناد موجود در مورد قضیه:

موسسۀ تحصیلات عالی شفاء اسنادى را در اختیار آژانس خبری پژواک قرار داده که کمیتۀ اول بررسی وزارت تحصیلات عالی، به این موسسه ۷۴.۰۷ نمره و کمیتۀ دوم باز ٤٢ نمره داده است؛ اما وزارت میگوید که نمرات این موسسه(٣٨)، از معیار تعیین شده کم است.

در یک سند دیگر که پوهنتون شفا به آژانس خبری پژواک داده، ادعا شده است که رئیس تضمین کیفیت، نمرات داده شده از طرف کمیتۀ بررسی وزارت تحصیلات عالی را کمى قلم خور(دست کارى) کرده است.

بر اساس این سند، رئیس ذکرشده ٤١،٧٥٥ نمره نگاشته است؛ اما پوهنتون شفا ادعا میکند که این نمرات در اصل ٤٤،٠٤ می باشد.

در این اسناد نشان داده شده است که در گزارشى که پس از بررسی وزارت تحصیلات عالی، به کابینه ارایه شده است، نمرات پوهنتون شفاء قصداً از معیار تعیین شده، کم (٣٨،٥) نگاشته شده است که سبب لغو پوهنځی های (فارمسی و ستوماتولوجی) این پوهنتون گردیده است.

مسئولان پوهنتون شفا میگویند که اجمل یاسین رئیس هیئت بررسی فرستاده شده از سوی وزارت تحصیلات عالی، هیچ وظیفۀ دولتی نداشت.

اما موصوف در این مورد که گویا داکتر یاسین، از کدام ادارۀ سکتور خصوصی آمده است، کدام سند به آژانس خبری پژواک ارایه نکرد.

مسئولان پوهنتون شفاء پس ازاختلال در نمرات داده شده از سوی کمیتۀ بررسی به وزارت تحصیلات عالی، عریضه کرده تا این موضوع از سوی یک هیئت دیگر بررسی شود. در ابتدا کمیتۀ بررسی با این موضوع توافق کرده است، که یک کمیتۀ اختصاصی این موضوع را بررسی نماید.

اما در یک مکتوب که از سوی آمریت تحریرات وزارت تحصیلات عالی، به عنوان پوهنتون شفاء فرستاده شده، آمده است که کمیتۀ بررسی، بر موقف قبلی خود ایستاد است و نیاز برای ایجاد کمیتۀ اختصاصی بخاطر این موسسۀ دیده نمی شود.

فیصله نامه کمیته:

در گزارش تاریخ ۱۴ماه قوس سال ۱۳۹۷ کابینۀ حکومت آمده است: ((کابینۀ جمهوری اسلامی افغانستان، پس از بحث همه جانبه، گزارش بررسی کیفیت ۴۵ پوهنتون خصوصی  تحصیلات عالی را تصویب کرد و به وزارت دستور داد که برای خوب شدن کیفیت موسسۀ های ضعیف، مدت یک سال وقت تعیین نماید و جواز پوهنتون هايی را که در درجۀ بسیار ضعیف قرار دارند، لغو نماید و یا بخش های طبی این پوهنتون ها بسته شود.))

همچنان کابینه، به وزارت تحصیلات عالی دستور داده است که کیفیت تمام موسسه های خصوصی تحصیلات عالی را بررسی کند و گزارش نتایج آن را با کابینه شریک نماید.

طرزالعمل برای معیار:

اولنی ۴ نمرې قلم خوردګي وشي د کميټې مشر سند

ادعای مسئولان پوهنتون شفاء:

عبدالباری خپلواک رئیس امور محصلین و معاون موسسۀ خصوصی تحصیلات عالی شفا، ادعا کرد که وزارت تحصیلات عالی، بر اساس توافق با پوهنتون های دیگر، موسسۀ آنها را لغو کرده است تا محصلین را به پوهنتون هايی انتقال دهند که همرایش معامله کرده است.

وی به آژانس خبری پژواک گفت که در سال ۱۳۹۷، یک هیئت وزارت تحصیلات عالی، از موسسۀ شفاء بررسی کرد که رهبری آن را، اجمل یاسین رئیس امور محصلان پوهنتون خصوصی دیگر، بر عهده داشت.

خپلواک گفت که داکتر اجمل، قصداً نمرات آنها را کم کرده، با ارایۀ معلومات نادرست به کابینه، جواز بخش طب موسسۀ شفاء را لغو نموده است.

در مکتوب مورخ  ٣١ ثور سال ١٣٩٧ که به عنوان پوهنتون شفاء فرستاده شده است، داکتر اجمل یاسین، به حیث رئیس هیئت بررسی معرفی شده است.

مسئولان پوهنتون شفاء میگویند که نامبرده هیچ وظیفۀ دولتی ندارد.

اما حامد عبیدی سخنگوی وزارت تحصیلات عالی، به آژانس خبری پژواک گفت که در تمام کمیته ها و کمیسیون های این وزارت، اعضای سکتور خصوصی موجود است و داکتر اجمل یاسین، از طرف سکتور خصوصی در این هیئت شامل بود.

رئیس امور محصلین پوهنتون شفاء گفت: ((زمانیکه ما خواهان علت لغو شدن جواز شدیم، رئیس کمیتۀ تضمین کیفیت وزارت تحصیلات عالی، دلیل قناعت بخش ارایه نکرد.))

به گفتۀ وی، نامبرده نمرات موارد بیشتر را خودسرانه و بدون کدام دلیل، کم کرده بود.

عبدالباری خپلواک گفت که هر چند نمرات این پوهنتون، از سوی رئیس کمیتۀ تضمین کیفیت کم شده بود؛ اما باوجود این هم نمرات از معیار لغو (٤٠) بلند بود؛ اما آنها به کابینه گزارش نادرست ٣٨ نمره را داده بودند.

وی افزود که اگر در وزارت فساد نمی بود و لغو جواز آنها دلیل میداشت؛ پس چرا از سال ۱۳۹۷ تا کنون، جلو فعالیت آنها را نگرفته است.

وی گفت زمانیکه این مشکل را با وزارت تحصیلات عالی یادآور شدند، آنها یک کمیته ساختند؛ اما بالاکرزی رئیس این کمیته گفت که تعیین کمیتۀ دیگر، صلاحیت آنها نیست و این کار را باید کابینه انجام دهد.

خپلواک افزود که بر اساس معیار تعیین شدۀ کابینه، هر پوهنتون که در جریان بررسی از ٤٠ نمره بالا بگیرد، وزارت حق لغو آن را ندارد؛ اما جواز پوهنتون شفاء باوجود این هم لغو شده است.

نامبرده گفت که بر اساس قانون، قبل از لغو یک موسسه، پنج مرحله (رهنما، هشدار، جریمۀ نقدی، توقف موقت فعالیت و لغو شدن) قرار دارد که برای این موسسه، هیچ چیز گفته نشده است.

خپلواک افزود: “محصلین سمستر دوم ما بدون سند، مکتوب و نمرات، از سوی وزارت در سمستر ششم پوهنتون دیگر شامل شدند.”

وی ادعا کرد که بیشتر محصلین پوهنتون شفا، به پوهنتون داکتر اجمل یاسین (چراغ) فرستاده شده اند.

نامبرده گفت که معیار پوهنتون شفاء از معیار وزارت تحصیلات عالی بلند است و پيشنهاد کرد که موسسۀ آنها در موجودیت رسانه ها دوباره بررسی شود.

وی خواستار تحقیقات در خصوص موجودیت فساد در این قضیه شد و گفت که باید واضح شود که چرا نمرات بررسی این موسسۀ تحصیلی کم شده است.

خپلواک هشدار داد که اگر صدای آنها شنیده نشود، دست به تحرکات مدنی خواهند زد.

نظر کمیتۀ بررسی:

اجمل یاسین رئیس کمیتۀ بررسی وزارت، به آژانس خبری پژواک گفت که بر اساس یک مکتوب رسمی، در کمیتۀ ارتقای کیفیت اعتباردهی، کار کرده و به حیث عضو این ریاست باقی است.

وی افزود که تمام اسناد و شواهد، در ریاست های نظارت بررسی و ارتقای تضمین کیفیت  وزارت تحصیلات عالی، موجود است که از سوی وزارت تحصیلات عالی، به پوهنتون شفاء معرفی شده است.

به گفتۀ موصوف، گماشتن به عنوان رئیس کمیته، کار وزارت است و به خواست اتحادیۀ پوهنتون های خصوصی، وزارت  بر سه پوهنتون خصوصی (امريکايى، کاردان و چراغ)، منحیث نماینده انتخاب کرده بود؛ تا قضاوت یک طرفه صورت نگیرد.

داکتر اجمل گفت که از سوی وزارت، فقط ارزیابی مؤسسۀ شفاء را انجام نداده است، بلکه به نمایندگی از وزارت؛ پوهنتون ها و مؤسسات زیاد خصوصی را ارزیابی کرده است.

نظریات محصلان پوهنتون شفاء

ذیشان محصل پوهنځی طب مؤسسۀ تحصیلات عالی شفاء گفت وقتی که جواز مؤسسۀ یاد شده لغو شد، از سوی مؤسسه برای آنها گفته شد که این مشکل حل خواهد شد، باز به راستی هم آوازه شد که مشکل حل شده است.

وی به پژواک گفت که پس از آن، وزارت تحصیلات عالی، یک بار دیگر سخن خود را تغییر داد و گفت که مؤسسه لغو شده است.

وی افزود که احمد ضیا یوسفزی رئیس امور محصلان خصوصی وزارت تحصیلات عالی در آن زمان، در یک مصاحبه گفته بود که مؤسسۀ شفاء برای محصلین، از ادارۀ مربوطه اساس و موافقه می گیرد و به دیگر پوهنتون ها، با پینجاه فیصد تخفیف، جذب می شوند.

به گفتۀ ذیشان، پس از آن، زمانی که به وزارت تحصیلات عالی رفتند، برای محصلان فورم های تبدیلی به دیگر پوهنځی ها را می دادند؛ اما فورم های تبدیلی پوهنځی (طب معالجوی) را نمی دادند.

یک محصل دیگر به نام ذبیح الله نیز گفت که برای حل مشکل، به وزارت مراجعه کردند و مقامات، اطمینان حل این مشکل  را به آنها دادند.

اما وی افزود که چندی بعد که خبر لغو جواز مؤسسۀ یادشده به میان آمد، یوسف زی به وی گفت كه محصلان پوهنتون شفاء به پوهنتون های دیگر تبدیل نمی شوند، و مشکلات آنها را نیز حل نکردند.

نظریات آگاهان امور حقوقى:

شریف الله ویاند آگاه امور حقوقی گفت که پروسۀ ارزیابی پوهنتون، باید شفاف و بر واقعیت ها استوار باشد.

وی افزود که اگر وزارت اشتباه کرده باشد، مجبور است در این قضیه جواب بدهد.

وی افزود که اگر وزارت اشتباهی نکرده باشد، پس باید از حيثيت خود دفاع کند؛ اگر دفاع نکند، اعتبار ارزیابی را از دست خواهد داد.

سید فاروق هاشمی آگاه دیگر امور حقوقی و استاد پوهنتون گفت که اگر نمرات ارزیابی پوهنتون شفاء بالاتر از معیار باشد و وزارت، آن را به کابینه کم ارایه کرده باشد، این جرم است و وزارت باید پاسخ بدهد.

موصوف افزود که پوهنتون شفاء حق دارد برای دفاع از حق خود، عریضه کند و تا محکمه برود.

نظر وزارت تحصیلات عالی:

حامد عبیدی سخنگوی وزارت تحصیلات عالی، ادعاهای مقامات مؤسسۀ تحصیلات عالی شفاء را مبنی بر اینکه در نمرات ارزیابی این مؤسسه دست زده شده و یا هم قصداً کم شده است، بى اساس خواند.

وی به پژواک گفت که ارزیابی پوهنتون های طبی، با معیارهای بین المللی انجام شده و ارزیابی بر اساس امکانات موجود مؤسسۀ یادشده صورت گرفته و پس از آن، نمرات داده شده است.

عبیدی افزود که کمیتۀ ارزیابی، باید قناعت نمرات داده شده را به بورد تضمين کیفیت بدهد، در صورت عدم قناعت، بورد صلاحیت کم کردن نمرات را دارد.

موصوف در مورد مشکلات محصلان مؤسسۀ یادشده، گفت که به مشکلات محصلین رسیدگی شده است و پروسۀ تبدیلی آنها جریان دارد.

وی همچنان افزود که چندین بار برای متوقف شدن فعالیت این مؤسسه، مکتوب به وزارت امور داخله ارسال کرده؛ اما آنها کدام اقدامی انجام نداده اند.

محمد کریم ناصری سخنگوی اتحادیۀ پوهنتون های خصوصی نیز گفت که وزارت تحصیلات عالی، موضوع ارزیابی مؤسسۀ شفاء را به کابینه نادرست تعبیر کرده بود.

وی به آژانس پژواک گفت که این موضوع؛ توسط شورای ملی، کمیسیون تحصیلات عالی مشرانو جرگه و معاون دوم رئیس جمهور نیز رد شده و خواستار یک هیئت میانجی شده بودند.

موصوف افزود که این مشکل، راستی هم موجود است و رسیدگی به آن نشده است، وزارت تحصیلات عالی، تصمیم غیرمسئولانه را اتخاذ کرده است و باید پاسخ مثبت به پوهنتون یاد شده بدهد.

مقامات پوهنتون شفاء می گویند که آنها به مشرانو جرگه هم عارض شده بودند که کمیسیون تحصیلات عالی مشرانوجرگه، هیئتی را برای ارزیابی این موسسه تعیین کرده بود، و نتایج ارزیابی خود را در ١٣ حمل سال ١٣٩٩، با یک مکتوب به کابینه نوشته کرده؛ اما این مکتوب نیز قصداً به کابینه رسانده نشده است.

 

 

Visits: 294

GET IN TOUCH

SUGGEST A STORY

Pajhwok is interested in your story suggestions. Please tell us your thoughts by clicking here.

PAJHWOK MOBILE APP

Download our mobile application to get the latest updates on your mobile phone. Read more