زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

زن جوزجانی: برنامه‌های آموزشی زراعتی برای زنان گسترش داده شود

زن جوزجانی: برنامه‌های آموزشی زراعتی برای زنان گسترش داده شود

author avatar
10 Jul 2022 - 09:15
زن جوزجانی: برنامه‌های آموزشی زراعتی برای زنان گسترش داده شود
author avatar
10 Jul 2022 - 09:15

شبرغان (پژواک، ۱۹ سرطان ۱۴۰۱): زن جوزجانی که از طریق کشت و زراعت احتیاجات خانوادۀ خود را مرفوع می‌کند، از حکومت می‌خواهد که هم‌چو‌ زنان را مورد حمایت قرار داده و برنامه‌های آموزش زراعتی برای آنها را توسعه دهد.

قابل ذکر است که در ۲۰ سال گذشته در سطح کشور هزاران زن در بخش کشت و زراعت آموزش دیده و برایش وسایل کار نیز توزیع گردیده است.

راحله باشندۀ قریل «کوک گنبد» شهر شبرغان، یکی از زنانی است که پس از فراغت از کورس آموزش زراعتی، باغچۀ خانه‌گی ایجاد کرده و چرخۀ روزکارش را پیش می‌برد.

موصوف که یگانه نان‌آور خانوادۀ ۴ نفره‌اش می‌باشد، به آژانس خبری پژواک گفت: «ده سال است که سبزیجات کشت می‌کنم و مایحتاج زنده‌گی خود و سه فرزندم را از همین طریق تامین می‌کنم.»

او که شوهرش را دوازده سال پیش از دست  داده می‌گوید: «روزگار بد زنده‌گی پایم را به طرف کارهای شاقه کشاند و امروز مصروف کار زراعتی استم و زنده‌گی بخور و نمیر داریم.»

راحله در باغچه‌اش انواع ترکاری‌ها را کشت می‌کند، در کنار این‌که ضرورت‌های روزانۀ خود را از آن مرفوع می‌کند، به فروش نیز می‌رساند.

وی علاوه کرد: «حداقل ده تا پانزده هزار افغانی در یک ماه سبزیجات می‌فروشم، برای شش ماه نیز در هر ماه هفتاد دالر مزد گرفتم که این مساله بر زنده‌گی یومیه ام تاثیرات مثبت داشت.»

این زن از مقامات مسؤول می‌خواهد که برای خودکفایی اقتصادی خانواده‌های نیازمند، راه‌اندازی چنین برنامه‌ها را افزایش دهند.

اما این تنها راحله نیست که از طریق کشت و زراعت زنده‌گی اش را پیش می‌برد؛ حمیده زنی که در بخش پیله وری در روستای مرغاب شهر شبرغان اشتغال کاری دارد، به آژانس خبری پژواک گفت: «قبل از آغاز این برنامۀ کاری، توان خرید یک سیر آرد را نداشتیم.»

این خانم پس از اشتراک در برنامه‌های آموزش زراعتی و مالداری از سوی وزارت زراعت و مالداری، پیله‌وری را یاد گرفته و اکنون در این بخش مصروف کار است.

موصوف افزود: «مه در برنامه شش‌ماهۀ پیله وری را یاد گرفتم، برای کار وسایل دادن و حالی به پا ایستادیم.»

او نیز می‌گوید: «برای زنان برنامه‌های آموزشی زراعتی توسعه یابد و زنان زراعت پیشه مورد حمایت قرار بگیرند.»

ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت جوزجان از پرداخت آخرین معاش  ۲۷۲ زن زراعت پیشه در این ولایت که شامل پروگرام شش‌ماهه کار مقابل پول بودند، خبر می‌دهد.

ذبیح الله مدیر اجرائیه ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت جوزجان می‌گوید که برنامه‌های آموزشی به همکاری مالی سازمان غذایی جهان برای زنان ادامه دارد.

موصوف گفت که اخیراْ ۲۷۲ زن زراعت پیشه در ولسوالی‌های منگجک، مردیان و مرکز این ولایت از برنامه آموزشی شش‌ماهه فارغ شدند و برای هر کدام ۷۰ دالر آمریکایی نیز داده شد.

وی تصریح کرد که در نظر دارند تا این چنین برنامه‌ها در این ولایت گسترش یابد.

Views: 43

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر