زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

۱۳ هزار کودک واجد شرایط در خوست از رفتن به مکتب محروم اند

۱۳ هزار کودک واجد شرایط در خوست از رفتن به مکتب محروم اند

author avatar
6 Jul 2023 - 17:26
۱۳ هزار کودک واجد شرایط در خوست از رفتن به مکتب محروم اند
author avatar
6 Jul 2023 - 17:26

شهرخوست (پژواک، ١٥ سرطان ۱۴۰۲): مسؤولین ریاست معارف خوست می‌گویند، ۱۳ هزار کودک  واجد شرایط در این ولایت به دلیل نبود مکتب و مشکلات اقتصادی از رفتن به مکتب محروم‌اند.

آنها می‌افزایند، فقر و عدم موجودیت مکاتب در مناطق دورافتاده از جمله عوامل عمدۀ عدم  دسترسی کودکان به آموزش‌اند.

سيد کبير سنگین، مدیر نشرات ریاست معارف خوست به آژانس خبری پژواک گفت، تلاش‌های شان این است که به این کودکان در ساحات نزدیک مراکز تعلیمی فعال نمایند، تا به آموزش دسترسی پیدا کنند.

او می‌افزاید: «حدود ۱۳ هزار پسر و دختر که به سن قانونی شمولیت در مکتب رسیده‌اند، اما به دلیل فقر و دور بودن مکتب از آموزش محروم هستند.»

موصوف افزود، بر اساس پلان انکشاف متوازن، در تمام آن مناطقی که در گذشته برای آن کار صورت نگرفته‌است، پروژه‌های تعلیمی تطبیق می‌شود.

به گفتۀ باشنده‌گان نادرشاه‌کوت، در برخی از مناطق این ولسوالی به دلیل نبود مکاتب شماری از کودکان از آموزش محروم مانده‌اند.

شمیر حقیار یکی از باشنده‌گان این ولسوالی در گفتگو با آژانس خبری پژواک از ادارات مسؤول خواست که تعداد مکاتب را در این ولسوالی افزایش دهند.

او می‌گوید: «در برخی مناطق نادرشاه‌کوت مکتب وجود ندارد، به همین دلیل شمار زیادی از شاگردان که واجد شرایط شمولیت به مکتب اند، اما به دلیل عدم موجودیت مکتب از آموزش محروم مانده‌اند.»

نورالله نوری، یکی از باشنده‌گان دیگر این ولایت به پژواک می‌گوید، هزاران دختر و پسر در مناطق دوردست خوست به آموزش دسترسی ندارند.

او از ریاست معارف و سایر موسسات همکار می‌خواهد که در این زمینه اقدامات جدی نمایند.

از سوی دیگر، شبیراحمد عثمانی رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت خوست نیز می‌پذیرد که روند تعلیمی در برخی مناطق این ولایت ضعیف است.

او اما می‌گوید، مسؤولین مربوطه تلاش می‌کنند تا این مشکل را برطرف کنند.

موصوف به پژواک گفت، با ریاست معارف خوست مشترکاْ درخواست اعمار صد باب مکتب را به وزارت معارف فرستاده است که در آینده نزدیک نتیجۀ آن معلوم خواهد شد.

او در صحبت‌های خود صبری یعقوبی، موسی‌خیل، قلندر، نادرشاه‌کوت، سپیره و گربز را از جمله ولسوالی‌های عنوان کرد که در آن نیاز تطبیق شماری از پروژه‌ها در بخش آموزش است.

گفتنی است، در کنار خوست باشنده‌گان دیگر ولایات نیز با مشکلاتی مشابۀ مواجه هستند.

Views: 155

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر