زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

داکتران: دواهای تاریخ‌گذشته می‌تواند باعث مسمومیت خون و در نهایت منجر به مر‌گ شود

داکتران: دواهای تاریخ‌گذشته می‌تواند باعث مسمومیت خون و در نهایت منجر به مر‌گ شود

author avatar
21 Sep 2022 - 18:19
داکتران: دواهای تاریخ‌گذشته می‌تواند باعث مسمومیت خون و در نهایت منجر به مر‌گ شود
author avatar
21 Sep 2022 - 18:19

کابل (پژواک، ۳۰ سنبله ۱۴۰۱): داکتران می‌گویند، از اثر استفاده از دواهای تاریخ‌گذشته می‌تواند خون مسموم شود، حساسیت‌های مختلف ایجاد شده، کلیه، جگر و سیستم هضمی از کار بیفتد و باعث مرگ انسان شود.

این در حالی است که ادارۀ ملی غذا و ادویۀ افغانستان می‌گوید، در یک سال گذشته نزدیک به ۲۰۰ تُن ادویۀ را از دواخانه‌ها جمع‌آوری کرده و از بین برده‌است.

صادق نعیمی، داکتر مؤظف در شفاخانۀ انتانی کابل به آژانس خبری پژواک گفت، استفاده از دواهای تاریخ‌گذشته بدن انسان را مسموم می‌کند، حساسیت‌های مختلف را ایجاد می‌کند و آهسته آهسته باعث مرگ انسان می‌گردد.

او می‌گوید، داکتران برای تداوی چنین بیماران – که از دواهای تاریخ‌گذشته استفاده کرده باشند – در ابتدا تلاش می‌کنند که حساسیت آنان را کاهش دهند، به بیمار مایعات می‌دهند و از دواهای مختلف نیز استفاده می‌کنند تا بهبود یابند.

به باور او، در مراکز ولایت‌ها می‌تواند از دواهای تاریخ‌گذشته استفاده نشود، اما در برخی مناطق دورافتاده از آن استفاده می‌شود که وزارت صحت‌عامه باید از آن نظارت جدی نموده و آگاهی مردم را در این مورد بالا ببرد.

داکتر فریدالله عمری، داکتر دیگر این شفاخانه گفت: «تاریخ انقضا که روی قوطی دوا نوشته شده، روز آخر استفاده از دوا است و پس از آن باید از آن استفاده نکنیم، علاوه بر تاریخ،  نگهداری از دوا نیز مهم است؛ زیرا اگر در مکان درست نگهداری نشود، کیفیت دوا از بین می‌رود.»

او می‌گوید، استفاده از دواهای تاریخ‌گذشته باعث «مسمومیت‌های شدید» می‌گردد، کلیه، جگر و سیستم هضمی از کار میفتد، باعث کاهش معافیت بدن انسان می‌شود و این امکان هم دارد که یک بیمار به دلیل استفاده از دواها‌ی تاریخ‌گذشته جان خود را از دست دهد.

همچنان مینه صدیقی، داکتر امراض داخله – که در منطقۀ ده افغانان شهر کابل معاینه‎خانه دارد – می‌گوید، بر اثر استفاده از دواهای تاریخ‌گذشته درجۀ حرارت بدن انسان بالا می‌رود، علایم حساسیت روی بدن ظاهر می‌شود، از میزان اکسیجن کاسته می‌شود و نفس‌تنگی ایجاد می‌گردد.

او می‌گوید: «اگر از دواهای تاریخ‌گذشته استفاده شود، خون در بدن مسموم می‌شود، فکتورهای مختلف در خون وجود دارد که به وسیلۀ دواهای تاریخ‌گذشته چیزهای بیرونی با آن یکجا می‌شود و حرکت خون را متوقف می‌کند… نه رسیدن خون به مغز و قلب باعث مرگ انسان می‌گردد.»

وی افزود، مریضانی که از مناطق دورافتاده به اینجا می‎آیند و دوای تاریخ‌گذشته را استفاده کرده باشند، آنها اقداماتی را برای بازکردن ورید انجام می‎دهند، برای صحت‎یاب‎شدن از حالت الرژی برای شان دوا می‌دهند و به آن‌ها توصیه می‌کنند که مایعات بیشتر را بیگرند.

به گفتۀ داکتر صدیقی، حکومت باید بیش از همه برای جلوگیری از استفادۀ دواهای تاریخ گذشته اقدامات جدی را انجام داده، از دواخانه‌های داخل کشور و دواهایی که وارد می‌شود، نظارت کند و در این مورد تیم‌های نظارت را افزایش داده و در بخش آگاهی ‌عامه اقدامات لازم را روی دست گیرد.»

او گفت که دوای تاریخ تیرشده زنده‌گی زنان باردار، کودکان و سایر بیماران را تهدید می‌کند.

وی گفت که در این زمینه خانواده‌ها نیز باید توجه داشته باشند تا از دوای تاریخ گذشته استفاده نه‎کنند.

ادارۀ ملی غذا و ادویۀ افغانستان می‌گوید که در زمینۀ جلوگیری از ادویۀ تاریخ‎گذشته تلاش می‌کند.

طبق معلومات منبع، این اداره در یک سال گذشته حدود ۳۰۰ تُن انرژی و نوشابه‌های مختلف، نزدیک به ۲۰۰ تُن دوا و دونیم تُن محصولات صحی تاریخ گذشته و بی‌کیفیت را از بین برده و ۱۰۶ دواخانۀ را که بدون جواز فعالیت می‎کردند، نیز مسدود ساخته‎است.

همچنان این اداره به تاریخ ۲۱ سنبله خبر داده که در یک ماه گذشته (از ۱۴ اسد تا ۱۴ سنبله) در چهار زون و نواحی مختلف شهر کابل ۷۲ درملتون، به دلیل نه‌داشتن فارمسست و عدم جواز فعالیت مسدود شده‌است.

بازدیدها: 5

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر